Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2022, 11:23 (1027 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 4/3 2022, 11:50

Dette postkort er pt. til salg på stamps.dk:

[image]Kilde: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/185867/danmark-jernbanevogne-og-draesine-fra-ahtj-aarhu...

Sælger skriver:

"Jernbanevogne og dræsine fra AHTJ (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane), muligvis fra sidespor ved Lillering Grusgrav. Fotokort u/no."

Billedet optræder ikke i Asger Christiansen ("under medvirken af Lars Andersen")'s glimrende bog "Hammelbanen". Asger skriver (side 112) i øvrigt om grusgrav i Lillering:

"Kort før Lillering var der under banens anlæg etableret en grusgrav på højre side med tilhørende sidespor. Her havde banen sin egen grusgrav frem til 1950; sporet blev pillet op et par år senere. Ændringen skyldtes, at den private grundejer opsagde lejekontrakten på arealet".

Jeg synes ikke, at motivet på postkortet på nogen måde ligner et grusgravspor. Men hvor er vi mon så?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

låst
2335 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Lars, 4/3 2022, 11:59 (1027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det må være en station.

Stationsbygningen kan vist skimtes i baggrunden til venstre og der er andre større bygninger til højre. Det er måske i Århus?

[image]

låst
1718 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Asger Christiansen, 4/3 2022, 13:00 (1027 dage siden) @ Lars

Billedet er ikke fra sidesporet til en grusgrav ved Lillering. Det er heller ikke Lillering station - bebyggelsen i baggrunden til højre udelukker det.

Forslaget om Århus station dur heller ikke.

låst
1752 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Lars, 4/3 2022, 13:07 (1027 dage siden) @ Asger Christiansen

Nej, det er ikke Århus.

Kunne det være Galten?

[image]

Sporplanen kan ligne den på billedet, men Galtens stationsbygning var vist ikke så høj?

låst
1705 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 4/3 2022, 15:46 (1027 dage siden) @ Lars

Hejsa
Stationen er svær at se tydelig, men jeg tror ikke det er Galten eller Skovby for den sag, begge havde gavl ud mod sporet.

Stationen ligger noget øde, Galten havde by ret tidligt, jeg har kikket på kort tilbage fra 1904, der er der vist allerede by omkring stationen i Galten.
Galten havde også en galgekran, som jeg tror ville være synlig.
De fleste af stationerne ved AHTJ, som jeg kan finde billeder/tegninger af, havde gavl ud mod sporet og gerne en vinkelbygning.
Alle stationer var ret ens, kun Galten (ud over Hammel, Thorsø og Aarhus) stak lidt af og det var på grund af gult murværk.

Jeg har svært ved at finde noget AHTJ'ish, ud over litrering på den åbne godsvogn og de fleste af lukkede mangler AHTJ karakteristiske spidse tag, de var ikke runde som dem på billedet. En enkelt vogn ser ud som om det har spids tag, men mangler tagbeklædning.

Men ret spændende at se om det er fra AHTJ :-)

låst
1937 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Anders Færch Hansen, 10/3 2022, 15:07 (1021 dage siden) @ Ole Juhl

Vi er måske alligevel på AHTJ.
Jeg synes den håndskrevne kridttekst ligner "Til Laurbjerg", hvilket er knap så langt hjemmefra.
De nærmeste vogne kunne udmærket være AHTJ-vogne.
Bygningen der skimtes et godt stykke bagude kunne udmærket ligne Sall station. Knap 2 km sydøst for denne station ses på ældre geodætiske kort noget som ligner spor efter ret omfattende tørvegravning (umiddelbart nord for Hammel Skov).
Men det er godtnok mange godsvogne, der ses under læsning - og medmindre der har været et yderligere spor, må de ifølge sporplanen i Hammelbanebogen holde i hovedsporet.
Jeg har forgæves søgt ældre fotos fra Sall, der om muligt kunne bekræfte om det kunne være her.

Anders

låst
1457 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Lars, 10/3 2022, 15:35 (1021 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Det kunne sådan set godt være Sall station. Her er et luftfoto fra 1954

[image]
fra Krak

[image]
fra Grandts.dk

[image]
fra Signalposten 1977/3

men er der ikke tre spor på det billede, vi analyserer?

låst
1432 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/3 2022, 16:21 (1021 dage siden) @ Lars

Det kunne sådan set godt være Sall station. Her er et luftfoto fra 1954

[image]
fra Krak

Hvis bygningerne th. bag kreaturfolden og deres tagform stemmer med bygninger på luftfotoet, så kan det måske være Sall. Om der skjuler sig yderligere bygningen i tågen, eller om det er snavs på billedet, er svært at sige.
Bygningen i venstre side af billedet har et højt tag, der kan ligne Salls stationsbygning, bortset fra den sorte klat med hvid ramme, der liger et gavlvindue.
Og så er der noget yderst tv., som godt kan ligne noget ferrovialt.
Manden i midten bærer i øvrigt en kasket, der ligner en statsbanekasket med kongekrone.
[image]

[image]
fra Grandts.dk

[image]
fra Signalposten 1977/3

men er der ikke tre spor på det billede, vi analyserer?

Jow!

låst
1453 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 11/3 2022, 14:46 (1020 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Anders og Morten har nogle fine "ledetråde" som vi måske kan udlede noget fra.

Manden i midten bærer i øvrigt en kasket, der ligner en statsbanekasket med kongekrone.
Mange godsvogne, der ses under læsning.
Bygningen i venstre side af billedet har et højt tag, der kan ligne Salls stationsbygning, bortset fra den sorte klat med hvid ramme, der liger et gavlvindue.

Nå jeg kikker på vogne, så tænker jeg en stor og broget samling af vogne, mange åbne, nogle lukkede, en uden tag og ingen med bremser eller bremseledning på vogne tættest på kameraet - det bærer præg af at være fra forskellige jernbaneselskaber og slet ikke noget der er op rangeret til et tog.
Samtidig syntes jeg området til venstre for sporet ser ret interimistisk og ny gravet ud, det ligner meget stenet sandjord.
Kikker vi på baggruden af billedet, der aner jeg større bygninger, det er måske 2 etages bygninger.

Jeg får en fornemmelse af at være i den vestlige halvdel af Jylland, måske på det er en nyoprettet eller midlertidig læsseplads, hvor der læsses ?tørv? og det er fra 1920-30'erne og i udkanten af en by, ikke kun en landsby.

låst
1445 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/3 2022, 13:20 (1027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette postkort er pt. til salg på stamps.dk:

[image]Kilde: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/185867/danmark-jernbanevogne-og-draesine-fra-ahtj-aarhu...

Sælger skriver:

"Jernbanevogne og dræsine fra AHTJ (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane), muligvis fra sidespor ved Lillering Grusgrav. Fotokort u/no."

Billedet optræder ikke i Asger Christiansen ("under medvirken af Lars Andersen")'s glimrende bog "Hammelbanen". Asger skriver (side 112) i øvrigt om grusgrav i Lillering:

"Kort før Lillering var der under banens anlæg etableret en grusgrav på højre side med tilhørende sidespor. Her havde banen sin egen grusgrav frem til 1950; sporet blev pillet op et par år senere. Ændringen skyldtes, at den private grundejer opsagde lejekontrakten på arealet".

Jeg synes ikke, at motivet på postkortet på nogen måde ligner et grusgravspor. Men hvor er vi mon så?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Næh, det havde i så fald været den første grusgrav med kreaturfold, jeg har set. Der skimtes en etageejendom i baggrunden th. Måske er det ikke engang AHTJ.

låst
1707 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Bent Hansen, 4/3 2022, 16:42 (1027 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Der er tørv i vognen fra AHTJ. På tavlen står Esbjerg, tror jeg.

Hestevognen har kørt tørv ind fra en mose. Der er sikkert også tørv i nogle af de andre vogne? Også lukkede vogne blev benyttet til både grus og tørv. Hestevognene tyder på en mose uden sidespor. Men hvilken?

Se på der tre mænd med kasket. Den ene står på troljen, de to andre i forgrunden tilmed med slips? Er det statsbanefolk?

Hvis vognen skal til Esbjerg, kan det være den station, hvor Esbjerg Kommune havde en tørvemose Esbjerg Kommune havde under Første Verdenskrig også en plantage til brænde. Om det var samme station og i givet fald hvilken, skal jeg i arkivet først for at finde ud af.

Mit gæt er altså en statsbanestation med tørveproduktion i nærheden.

Mvh. Bent.

låst
1662 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Bent Hansen, 7/3 2022, 15:34 (1024 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Esbjerg Kommune skaffede sine indbyggere tørv under Første verdenskrig fra et tørveværk med to lokomobiler i Debel Mose ved Agerbæk. Desuden skaffede kommunen brænde fra Klelund Plantage også med nærmeste station i Agerbæk. I 1917 var der endnu ikke sidespor til mosen, men i slut 1918 sælger kommunen et lokomotiv og tyve tipvogne i 700 mm sporvidde.

Jeg har ingen anelse om billedet viser tørvelæsning på Agerbæk station før tipvognssporet kom? Mit gæt går udelukkende på, at vognen er mærket Esbjerg med kridt, men det kan jo have være skrevet til sidste eller måske endnu tidligere transporter?

Hvad siger sagkundskaben? Jeg er ikke kendt i Agerbæk.

Mvh. BH.

låst
1517 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Lars, 7/3 2022, 17:17 (1024 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Esbjerg Kommune skaffede sine indbyggere tørv under Første verdenskrig fra et tørveværk med to lokomobiler i Debel Mose ved Agerbæk. Desuden skaffede kommunen brænde fra Klelund Plantage også med nærmeste station i Agerbæk. I 1917 var der endnu ikke sidespor til mosen, men i slut 1918 sælger kommunen et lokomotiv og tyve tipvogne i 700 mm sporvidde.

Jeg har ingen anelse om billedet viser tørvelæsning på Agerbæk station før tipvognssporet kom? Mit gæt går udelukkende på, at vognen er mærket Esbjerg med kridt, men det kan jo have være skrevet til sidste eller måske endnu tidligere transporter?

Hvad siger sagkundskaben? Jeg er ikke kendt i Agerbæk.

Mvh. BH.

Billedet ligner ikke umiddelbart Agerbæk station, som så således ud

[image]

Bildet er taget af Kay Bayer og hentet her https://arkiv.dk/vis/4634768

[image]

Billedet er hentet her https://arkiv.dk/vis/1495572

[image]

sporplanen er hentet her https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=14498


I øvrigt er jeg ikke sikker på, at der står "Esbjerg" på vognen. Jeg mener, at der er to bogstaver mellem "E" og "b" (hvis det første er et "E", det kunne også være et "G").

De har næppe kørt tørv til Egebjerg station, men er der andre E-stationer? Her skal vi måske have Morten FL på banen?

låst
1511 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Baumann, 7/3 2022, 19:11 (1023 dage siden) @ Lars

Jeg syntes at det første bogstav ligner en S end G
Der mangler en eller to bogstaver hvis det skulle stå Esbjerg, fra min synpunkt.
Og syntes at der kunne stå Skovbjerg? ...

låst
1483 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2022, 19:33 (1023 dage siden) @ Baumann

Jeg syntes at det første bogstav ligner en S end G
Der mangler en eller to bogstaver hvis det skulle stå Esbjerg, fra min synpunkt.
Og syntes at der kunne stå Skovbjerg? ...

Hvor lå jernbaneekspeditionsstedet Skovbjerg henne?

låst
1484 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Bent Hansen, 8/3 2022, 16:57 (1023 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Jeg prøver igen via et andet spor. Hvis ordet grusgrav skal tages alvorligt, søger vi en formentlig Statsbanestation med tørvelæsning og grusgrav - sikkert sidespor?

Moselund mellem Skanderborg og Silkeborg var en sådan, men her har jeg selv rigeligt med foto og kan konstatere, at stationen ikke passer og at linjetelefonens master ikke ses på jernbanen.dk, men det gør den på alle mine fotos fra Moselund læssevej, der eller rigler i rimelig grad. Måske er Moselunds kvist til begge sider sat på efter 1917?

Hvilke andre stationer havde både grusgrav og tørv?

Mvh. BH.

låst
1487 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2022, 17:00 (1023 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 8/3 2022, 17:26

Hej.

Jeg prøver igen via et andet spor. Hvis ordet grusgrav skal tages alvorligt, søger vi en formentlig Statsbanestation med tørvelæsning og grusgrav - sikkert sidespor?

Det skal ordet ikke. Det er sælgers påstand, og hvis sælger havde vidst, at det var ved en grusgrav, så havde han også vidst, HVILKEN grusgrav.

låst
1593 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/8 2022, 13:48 (874 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette postkort er pt. til salg på stamps.dk:

[image]Kilde: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/185867/danmark-jernbanevogne-og-draesine-fra-ahtj-aarhu...

Sælger skriver:

"Jernbanevogne og dræsine fra AHTJ (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane), muligvis fra sidespor ved Lillering Grusgrav. Fotokort u/no."

Billedet optræder ikke i Asger Christiansen ("under medvirken af Lars Andersen")'s glimrende bog "Hammelbanen". Asger skriver (side 112) i øvrigt om grusgrav i Lillering:

"Kort før Lillering var der under banens anlæg etableret en grusgrav på højre side med tilhørende sidespor. Her havde banen sin egen grusgrav frem til 1950; sporet blev pillet op et par år senere. Ændringen skyldtes, at den private grundejer opsagde lejekontrakten på arealet".

Jeg synes ikke, at motivet på postkortet på nogen måde ligner et grusgravspor. Men hvor er vi mon så?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hejsa,

Det er Sønder Felding station på TKVJ. Bygningerne i baggrunden kan genfindes på diverse luftfotos fra stationens nabolag. Billedet er nok fra ca. 1920.

låst
1243 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ? ULØST!

af TKVJ M 4, 5/8 2022, 21:04 (872 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.
Det er utroligt at du kan genfinde husene på fotografier! Hvad er gadenavn og husnumre ? Så kan vi tjekke BBR.
Bag kreaturfolden i Sdr Felding lå banens grusgrav indtil 1927 og arealet var ubebygget til omkring 1960.
venlig hilsen
TKVJ M 4

låst
1153 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/8 2022, 21:39 (872 dage siden) @ TKVJ M 4

Hej Morten.
Det er utroligt at du kan genfinde husene på fotografier! Hvad er gadenavn og husnumre ? Så kan vi tjekke BBR.
Bag kreaturfolden i Sdr Felding lå banens grusgrav indtil 1927 og arealet var ubebygget til omkring 1960.
venlig hilsen
TKVJ M 4

Hejsa,

Det er dels en lang længe med en usædvanligt placeret "kvist" og to skorstene, der stemmer (pilen th.), som lå bag Strøget 12 og 14, en grund som vist i dag er ubebygget, og så en villa på Strøget 21 (pilen tv.). Og så naturligvis stationsbygningen.

[image]

[image]

Dertil kommer, at der på godsvognen AHTJ P 7 (th.) med kridt er skrevet "Skovbjerg". Det er en stor gård ved Sønder Felding, hvor der så må være gravet brændsel under 1. Verdenskrig, da TKVJ åbnede.

låst
1125 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ? ULØST!

af TKVJ M 4, 5/8 2022, 21:55 (872 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis du - som på fotografiet - har folden i baggrunden, så fotograferer du væk fra byen, over mod banens grusgrav. Kvægfolden lå ved den nordlige overkørsel ved læssesporet. Antal spor stemmer heller ikke med Sdr Felding, som aldrig har haft andet end læssesporet og hovedsporet. Det er IKKE Sdr Felding.

låst
1140 visninger
Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/8 2022, 22:46 (872 dage siden) @ TKVJ M 4
redigeret af Morten Flindt Larsen, 5/8 2022, 23:18

Hvis du - som på fotografiet - har folden i baggrunden, så fotograferer du væk fra byen, over mod banens grusgrav. Kvægfolden lå ved den nordlige overkørsel ved læssesporet. Antal spor stemmer heller ikke med Sdr Felding, som aldrig har haft andet end læssesporet og hovedsporet. Det er IKKE Sdr Felding.

Billedet er taget mod øst-sydøst. Jeg har ikke fotograferet noget i nogen retning "væk fra byen" men bruger verdenshjørner kort og luftfotos. Banens grusgrav lå nord for stationen, til venstre for fotografen.

Hvad er din dokumentation for, at kvægfolden lå ved den nordlige overkørsel ved læssesporet ca. 1920 og ikke bare senere er flyttet over sporet?

Antallet af spor (tre) stemmer med den sporplan, der er gengivet på side 163 i bogen "Troldhedebanen". Jeg ved ikke, om du har den i reolen. Det tredje spor har der været god brug for under de store brændselstransporter under 1. Verdenskrig (som det kan ses på fotoet). Men okay den slags petitesser skal man ikke tage for gode vare, ligesom husene i bagrunden naturligvis også er opdigt, fup og photoshop.

Og når du nu selv har spurgt til adresserne på husene i baggrunden, og jeg har haft bøvlet med at finde dem frem til dig sammen med luftfotos, så skylder du vist forummet at fortælle, hvorfor de ikke kan bruges som dokumentation, når det drejer sig om at identificere et foto. Sig frem, sig frem.

Der er i øvrigt flere gårde rundt om i Danmark, der hedder "Skovbjerg", men vist ikke nogen brændselsproducerende. En del af Skovbjergs produktion vil jeg derfor fortsat mene er læsset på HAJ P 7, som der står på vognen.

låst
1195 visninger

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Hans T. Møller, 6/8 2022, 07:42 (872 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]Kilde: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/185867/danmark-jernbanevogne-og-draesine-fra-ahtj-aarhu...

Skyggerne på fotografiet er meget korte, så solen står højt på himlen, og fotografen har den næsten lige i ryggen. Jeg vil mene, at billedet er taget i retning nord-nordvest.

Al bebyggelse ligger i givet fald nord for sporene, og stationsterrænet er så orienteret sydøst-nordvest. Det harmonerer vel ikke videre godt med Sdr. Felding?

Terrænnet i Lillering harmonerer bedre, men her skriver Asger jo, at bebyggelsen i baggrunden udelukker denne løsning.

Bedste hilsner

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af TKVJ M 4, 12/5 2024, 16:57 (227 dage siden) @ Hans T. Møller

Billedet kendes lokalt i Sdr Omme og findes også i den nylig udkomne "Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift" på side 174. Det er Sdr Omme station og passer naturligvis med spor og kvægfold. Sporplan for Sdr Omme findes på side 241 i bogen, hvor både spor og fold er placeret på de originale planer. En sporplan for Sdr Felding findes på side 238, hvor det også fremgår at der kun har været 2 spor og et grusgravspor i Sdr Felding, så billedet kan under ingen omstændigheder være optaget her.

Olaf Skov

Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/5 2024, 20:00 (226 dage siden) @ TKVJ M 4

Billedet kendes lokalt i Sdr Omme og findes også i den nylig udkomne "Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift" på side 174. Det er Sdr Omme station og passer naturligvis med spor og kvægfold. Sporplan for Sdr Omme findes på side 241 i bogen, hvor både spor og fold er placeret på de originale planer. En sporplan for Sdr Felding findes på side 238, hvor det også fremgår at der kun har været 2 spor og et grusgravspor i Sdr Felding, så billedet kan under ingen omstændigheder være optaget her.

Olaf Skov

Nej, det kan det under ingen omstændigheder være, for ethvert tænkende mennneske ved jo, at når spor er angivet på en sporplan, så afspejler planen de faktiske forhold, der aldrig er blevet ændret i banens levetid (sic!). Når billedet kendes i Sønder-Omme (hvilket ikke beviser andet, end at billedet kendes i Sønder-Omme), så må "kenderne" snildt kunne forklare os, hvad det er for nogle bygninger, man kan se i baggrunden på fotografiet, som jeg har vist andetsteds i tråden. Kan kenderne ikke det, er deres kendskab fuldstændig uden betydning, men - som vi vil få at se med noget fotodokumentation fra kenderne - kan de naturligvis det. At bruge et argument om, at fordi noget står i en bog, som man selv har begået, så passer det søreme, er direkte latterligt. Så lad os se de fotografier, som beviser, at det er Sønder-Omme og ikke Sønder-Felding.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Hans T. Møller, 13/5 2024, 18:57 (225 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

I et tidligere indlæg skriver du om Sdr. Felding:

"[A]ntallet af spor (tre) stemmer med den sporplan, der er gengivet på side 163 i bogen "Troldhedebanen". Jeg ved ikke, om du har den i reolen. Det tredje spor har der været god brug for under de store brændselstransporter under 1. Verdenskrig (som det kan ses på fotoet). "

I bogen "Troldhedebanen" er der ganske rigtigt en sporplan, der viser tre spor i Sdr, Felding, men det midterste er markeret som en stiplet linje og forsynet med et "?". I selve teksten om stationen står der følgende:

"[S]tationen var storafsender af brunkul. Der var et meget langt læssespor på 246 m. Da der ikke var perronkant som ved krydsningssporene, må dette spor fra starten være beregnet som læssespor. Dette spor er beliggende på nordsiden af stationen overfor stationsbygningen. Der er usædvanlig stor afstand mellem læssesporet og hovedsporet. Formentligt skyldes det, at der skulle læsses fra begge sider, idet der ikke har været anlagt et spor på mellemarealet." (Min fremhævelse.)

Så ifølge teksten i "Troldhedebanen" har der aldrig været mere end to spor i Sdr. Felding. (Samt et kort sidespor ind til en foderstofsforretning.)

Bedste hilsner

Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/5 2024, 22:05 (225 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Morten

I et tidligere indlæg skriver du om Sdr. Felding:

"[A]ntallet af spor (tre) stemmer med den sporplan, der er gengivet på side 163 i bogen "Troldhedebanen". Jeg ved ikke, om du har den i reolen. Det tredje spor har der været god brug for under de store brændselstransporter under 1. Verdenskrig (som det kan ses på fotoet). "

I bogen "Troldhedebanen" er der ganske rigtigt en sporplan, der viser tre spor i Sdr, Felding, men det midterste er markeret som en stiplet linje og forsynet med et "?". I selve teksten om stationen står der følgende:

"[S]tationen var storafsender af brunkul. Der var et meget langt læssespor på 246 m. Da der ikke var perronkant som ved krydsningssporene, må dette spor fra starten være beregnet som læssespor. Dette spor er beliggende på nordsiden af stationen overfor stationsbygningen. Der er usædvanlig stor afstand mellem læssesporet og hovedsporet. Formentligt skyldes det, at der skulle læsses fra begge sider, idet der ikke har været anlagt et spor på mellemarealet." (Min fremhævelse.)

Så ifølge teksten i "Troldhedebanen" har der aldrig været mere end to spor i Sdr. Felding. (Samt et kort sidespor ind til en foderstofsforretning.)

Bedste hilsner

Hej Hans,

Jo, jeg har bogen i reolen. At det midterste spor er markret med en stiplet linje og forsynet med et "?" indikerer, at "nogen" (sporplantegneren/bogens forfattere ?) har ment, at der måske har været et tredje spor. Det er formening (min kursivering), som i sagens natur ier uden dokumentaion for, at sporet har været der. På trådfotoet er der tre spor og her har man tydeligvis ikke haft behov for at kunne læsse sporet nærmest fotografen fra begge sider (lige ved siden af hovedsporet). Det giver lige så god mening at betragte midtersporet som et vogndepotspor. Derfor tager jeg i min identifikation udgangspunkt i de bygninger, som man skimter i baggrunden, og som jeg har redegjort for andetsteds i tråden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Hans T. Møller, 14/5 2024, 09:15 (225 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, jeg har bogen i reolen. At det midterste spor er markret med en stiplet linje og forsynet med et "?" indikerer, at "nogen" (sporplantegneren/bogens forfattere ?) har ment, at der måske har været et tredje spor. Det er formening (min kursivering), som i sagens natur ier uden dokumentaion for, at sporet har været der.

Hej Morten

Hele idéen omkring "det tredie spor" i Sdr. Felding stammer formentlig fra tidskriftet "Signalposten", for i årgang 1987 nummer 2-3 beskriver bladets medarbejder Jørgen Groth en tur på Troldhedebanen engang i 60'erne. På side 112 er hans skinnebus nået til Sdr. Felding, og her bemærker han:

"{S]tationsarelet så ud til at have haft flere spor end det nu var tilfældet. Fra stationen var der i sin tid blevet afsendt store mængder brunkul, så det er ikke usandsynligt, at man en overgang har haft langt flere spor end nu for at kunne klare de mange vognladninger."

På side 110 i samme nummer findes en sporplan over Sdr. Felding med et "spor 2" markeret med en stiplet linje og et "?" ligesom i bogen "Troldhedebanen".

Så der er tale om formodninger, mens forfatterne til "Troldhedebanen" i deres tekst er fuldstændigt sikre på, at dette spor aldrig har eksisteret.

Bedste hilsner

Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/5 2024, 12:35 (225 dage siden) @ Hans T. Møller

Jo, jeg har bogen i reolen. At det midterste spor er markret med en stiplet linje og forsynet med et "?" indikerer, at "nogen" (sporplantegneren/bogens forfattere ?) har ment, at der måske har været et tredje spor. Det er formening (min kursivering), som i sagens natur ier uden dokumentaion for, at sporet har været der.


Hej Morten

Hele idéen omkring "det tredie spor" i Sdr. Felding stammer formentlig fra tidskriftet "Signalposten", for i årgang 1987 nummer 2-3 beskriver bladets medarbejder Jørgen Groth en tur på Troldhedebanen engang i 60'erne. På side 112 er hans skinnebus nået til Sdr. Felding, og her bemærker han:

"{S]tationsarelet så ud til at have haft flere spor end det nu var tilfældet. Fra stationen var der i sin tid blevet afsendt store mængder brunkul, så det er ikke usandsynligt, at man en overgang har haft langt flere spor end nu for at kunne klare de mange vognladninger."

På side 110 i samme nummer findes en sporplan over Sdr. Felding med et "spor 2" markeret med en stiplet linje og et "?" ligesom i bogen "Troldhedebanen".

Så der er tale om formodninger, mens forfatterne til "Troldhedebanen" i deres tekst er fuldstændigt sikre på, at dette spor aldrig har eksisteret.

Bedste hilsner

Hej Hans

Ja, det forstår sig. Og man kan som bekendt ikke bevise en negativ.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af TKVJ M 4, 14/5 2024, 14:25 (225 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.

Med den omtale du giver min nye bog, går jeg naturligvis ud fra at du har læst bogen! Så vil du også have opdaget at der på spor og arealplanen er angivet matrikel numre og husenes beliggenhed på grunden. Nå, det havde du nok overset. Sporene er naturligvis dokumenteret i banemesterens arkiv og hele tiden rettet på hans sporplan - men ikke alle øvrige trykte sporplaner. Naturligvis er arealplaner også hele tiden opdateret. Bygningers placering (kvægfolde) er ligeledes dokumenteret og flytninger angivet. Hos DSB var det normalt kun banemesterens og baneområdets planer som blev rettet. Alle andre forblev som de var trykt.

Sdr Felding har aldrig haft mere end 2 spor - altså hovedspor og læssespor. At der var så meget plads mellem sporene var fordi der var planlagt et krydsningsspor, som aldrig kom til udførelse. Kvægfolden lå på den modsatte side af station og pakhus. På fotografiet er det tydeligt at der er 3 spor og at folden er placeret på et læssespor, ligesom stationsbygningen ses. Jeg har aldrig set en kvægfold placeret ved et hovedspor. En vogn hensat ved folden til læsning vil aldrig kunne optages af det næste tog uden at hele læssesporets vognrække skal fjernes. De af dig angivne bygninger er så lave at de ikke vil kunne ses. Billedet kan altså ikke være fra Sdr Felding.

Billedet kendes fra Sønder Omme med angivelse af navne på personerne, så personerne kan altså navngives og stemmer med andre foto. Du ser blandt andet stationsforstanderen. Til venstre ses vandingskanalen som blev rørlagt ved anlæg af krydsningssporet/depotsporet. Sporet anvendtes som nødlæssespor. I hovedsporet holder en trolje. Bygningen i baggrunden med de 2 skorstene er Kirke alle 1, som blev opført i 1919. Da Århus kommune havde købt mange tørv, måtte AHTJ og HHJ stille vogne til rådighed for disse transporter, da DSB stort set ikke stillede vogne til rådighed for privatbanerne. Det er årsagen til AHTJ vogne i Sdr Omme. Se mere herom i "Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift" .

Jeg forventer ikke at du ændrer standpunkt, det er aldrig sket tidligere, og vil nok heller ikke ske denne gang. Prøv at læse hvad der bliver skrevet til dig og ikke altid bare kalde dine kritikere for latterlige uden at forholde dig til de enkelte punkter. Ofte forbindes dine indlæg med Danmarks Jernbanemuserum, som må stå på mål for indholdet.

Olaf Skov

Avatar

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/5 2024, 16:36 (225 dage siden) @ TKVJ M 4

Hej Morten.

Med den omtale du giver min nye bog, går jeg naturligvis ud fra at du har læst bogen! Så vil du også have opdaget at der på spor og arealplanen er angivet matrikel numre og husenes beliggenhed på grunden. Nå, det havde du nok overset. Sporene er naturligvis dokumenteret i banemesterens arkiv og hele tiden rettet på hans sporplan - men ikke alle øvrige trykte sporplaner. Naturligvis er arealplaner også hele tiden opdateret. Bygningers placering (kvægfolde) er ligeledes dokumenteret og flytninger angivet. Hos DSB var det normalt kun banemesterens og baneområdets planer som blev rettet. Alle andre forblev som de var trykt.

Sdr Felding har aldrig haft mere end 2 spor - altså hovedspor og læssespor. At der var så meget plads mellem sporene var fordi der var planlagt et krydsningsspor, som aldrig kom til udførelse. Kvægfolden lå på den modsatte side af station og pakhus. På fotografiet er det tydeligt at der er 3 spor og at folden er placeret på et læssespor, ligesom stationsbygningen ses. Jeg har aldrig set en kvægfold placeret ved et hovedspor. En vogn hensat ved folden til læsning vil aldrig kunne optages af det næste tog uden at hele læssesporets vognrække skal fjernes. De af dig angivne bygninger er så lave at de ikke vil kunne ses. Billedet kan altså ikke være fra Sdr Felding.

Billedet kendes fra Sønder Omme med angivelse af navne på personerne, så personerne kan altså navngives og stemmer med andre foto. Du ser blandt andet stationsforstanderen. Til venstre ses vandingskanalen som blev rørlagt ved anlæg af krydsningssporet/depotsporet. Sporet anvendtes som nødlæssespor. I hovedsporet holder en trolje. Bygningen i baggrunden med de 2 skorstene er Kirke alle 1, som blev opført i 1919. Da Århus kommune havde købt mange tørv, måtte AHTJ og HHJ stille vogne til rådighed for disse transporter, da DSB stort set ikke stillede vogne til rådighed for privatbanerne. Det er årsagen til AHTJ vogne i Sdr Omme. Se mere herom i "Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift" .

Jeg forventer ikke at du ændrer standpunkt, det er aldrig sket tidligere, og vil nok heller ikke ske denne gang. Prøv at læse hvad der bliver skrevet til dig og ikke altid bare kalde dine kritikere for latterlige uden at forholde dig til de enkelte punkter. Ofte forbindes dine indlæg med Danmarks Jernbanemuserum, som må stå på mål for indholdet.

Olaf Skov

Hej Olaf,

Du bilder dig noget ind; den eneste bog, jeg har omtalt i denne debat, er 'Troldhedebanen' af Helge Kjærside & Finn og Steen Christensen. Så nej, jeg har hverken omtalt din bog, læst den eller "overset" noget i den, som du påstår.

Bygningen Kirke Allé 1 har halvvalmet tag, så det må være den halvvalmede bygning, som man ser under højre pil på mit fotoudsnit (nedenfor), og som ligger på vestsiden af gaden. Hvad er så adressen på den lange store bygning med sadeltaget under den venstre pil? Den må ud fra perspektivet ligge ved østsiden af Kirke Allé. Kirken (fra slutningen af 1100-tallet) kan det ikke være, da den ligger på den anden led og har et tårn, som måske burde være synligt. Prøv eventuelt at spørg ”kenderne” i Sønder-Omme. Igen, jeg forholder mig til, hvad man kan se på trådfotoet, og kan bygningerne forklares, så har du ret i, at det er Sønder-Omme, og så ændrer jeg naturligvis standpunkt.

[image]
Med hensyn til "Skovbjerg" på vognen, som Baumann gjorde opmærksom på, så vil jeg medgive, at der både ligger et Skovbjerg ved Sønder-Omme og et ved Sønder Felding, så den indikation er ude af spillet.

Det er i øvrigt interessant, du mener, at Danmarks Jernbanemuseum "må stå på mål for", hvad jeg skriver som privatperson i et debatforum. Det er ligner i mine øjne et dårligt og sygt forsøg på at lukke ned for, hvad jeg skriver, ved at bruge min arbejdsmæssige tilknytning imod mig. Det kan de andre læsere i tråden så være enige i eller ej. Jeg har blot betegnet det som latterligt, at du indtil nu ikke har villet forholde dig til de punkter på fotografiet, som jeg har stillet spørgsmål ved jf. ovenstående.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lillering grusgrav på AHTJ? LØST?

af Steffen Dresler, 14/5 2024, 18:19 (225 dage siden) @ TKVJ M 4

Kære Olaf

Man kan SAGTENS være uenig (eller enig) i synspunkter og måden tingene bliver skrevet på af MFL. Men din bemærkning, ”Ofte forbindes dine indlæg med Danmarks Jernbanemuserum, som må stå på mål for indholdet”, synes jeg ikke passer og klæder ikke diskussionen her. Og den må stå for din egen holdning.

Jeg opfatter denne diskussion som et spørgsmål mellem dig som forfatter og MFL som meget engageret og jernbanehistorisk vidende privatperson! At så MFL har en delbekræftelse som redaktør af jernbanemuseets site ”Jernbanekilder”, netop på grund af sin viden, men ikke ansvarlig for denne, har ikke noget at gøre med denne diskussion.

Jeg har ingen problemer – eller tænkt over – hvilken hat MFL har på i denne tråd. Yderligere ved vi jo begge, at MFL ikke har tillagt de kompetencer fra DJM, hvor han kan og må udtale sig på museets vegne. MFL har orienteret om evt. nye tiltag eller billeder, der bliver lagt på Jernbanekilder som redaktør her på denne side, ikke andet!! Og sidstnævnte anser jeg som en serviceydelse om nyheder på ”Jernbanekilder”, ikke andet.

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Sagsbehandling

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2024, 20:30 (224 dage siden) @ TKVJ M 4

Hos DSB var det normalt kun banemesterens og baneområdets planer som blev rettet. Alle andre forblev som de var trykt

Jeg blander mig ikke i den aktuelle diskussion, om billedet stammer fra den ene eller fra den anden station. Det har jeg ikke forudsætninger for.

Jeg aner også meget lidt om privatbane-sagsbehandling.

Til gengæld har jeg 2010-2024 siddet med næsen nede i tusindvis af af Rigsarkiv-pakker og pakker fra Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg (nu til dags heder molevitten vist nok Statens Arkiver), og det fremgår utvetydigt af sagsbehandling på alle niveauer, at Statsbanernes sporplaner på alle niveauer skulle være - og var - ajourførte. Det øverste niveau var Baneafdelingen i Generaldirektoratet, niveauet herunder var Banetjenesten i det enkelte distrikt, niveauet herunder var den lokale baneingeniørstrækning og underste niveau var banemesteren. Alt efter hvilket årstal man slår ned på, kan man finde alternative niveauer som banebestyrer, baneområde m.m. Generaldirektoratets eksemplarer skulle i sagens natur være ajourførte af hensyn til den departementale sagsbehandling og deraf følgende ministerbetjening.

Sporplaner skulle være ajourførte, og det var det underliggende niveaus ansvar at sørge for, at det overliggende niveaus sporplaner blev ajourført.

Jeg gentager: Hvordan det forholdt sig i Sønder Omme (privatbane), aner jeg ikke. Men da nu DSB af uvisse årsager blev inddraget i forskningen, må det være på sin plads at kommentere, med den beskedne viden, jeg nu engang har.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sagsbehandling

af Niels Munch, 14/5 2024, 22:01 (224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg gentager: Hvordan det forholdt sig i Sønder Omme (privatbane), aner jeg ikke. Men da nu DSB af uvisse årsager blev inddraget i forskningen, må det være på sin plads at kommentere, med den beskedne viden, jeg nu engang har.

Privatbanerne var forpligtet til at holde Direktøren ved Tilsynet med Privatbanerne à jour med bl.a. banernes sporplaner. Privatbanetilsynet indgik - som sikkert bekendt - i 1996 i Jernbanetilsynet.

I Rigsarkivet findes som arkivskaber "Tilsynet med Privatbanerne".

Jeg har aldrig selv rodet deri, skønt det må være ganske spændende og formentlig fordre "en begrænsningens disciplin", hvis man ikke skal bæres derfra som mumie.

Bedste hilsener
Niels

Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nakskov - Rødby Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak