Skilt på Varde Vest 1996
DSB opsagde generelt i 1990 stykgodsaftalerne med privatbanerne, som indtil da havde udkørt stykgodset fra de "stykgodsknudepunkter", DSB i 1972 havde etableret i f.m., at distribueringen af stykgodset overgik til lastbil.
For Vestbanens vedkommende var knudepunktet som nævnt Esbjerg. For f.eks. Østbanen var det Ringsted.
Efter opsigelsen fortsatte Østbanen sin hidtidige kørsel under Danske Fragtmænd fra terminaler i København og Næstved. Det kan ikke udelukkes, at Vestbanen har haft en form for samarbejde med lokale fragtmænd.
Hvorom alting er, så solgte DSB sine lastbilaktiviteter til Danske Fragtmænd a.m.b.a. i 2000. og så var det endegyldigt forbi med stykgods i jernbanevirksomheder.
Så vidt jeg husker, var der i den gamle vognmandslovgivning en paragraf, der fritog jernbanevirksomhederne for pligten til at besidde vognmandstilladelse, når lastbil-godskørslen for fremmed regning alene handlede om transport af stykgods befordret i f.m. jernbane.
For kørsel under Danske Fragtmænd fordredes en særskilt fragtmandstilladelse, der havde tilknytning til koncessionerede fragtruter. Koncessionsmyndighed var dengang - som for rutebilerne - amtsrådene.
Det blev senere ændret til, at enhver form for godskørsel for fremmed regning fordrede vognmandstilladelse, og fragtkoncessionerne bortfaldt.
Og så blev det udelukkende en central myndighed, i dag Færdselsstyrelsen, der udsteder de krævede tilladelser til såvel lastbil- som også til buskørsel.
M.v.h.
Niels