Go`morn
I bogen - Tog via Jylland - er der et billede af Nordpilen på Århus H fra 1939. Toget består af MO - AUM/AVM - AUM/AVM - MO. Hvilke andre P - vogne blev evt. brugt i Nordpilen i samme periode?
Godmorgen
Jeg kan være lidt i tvivl om når du spørger til "hvilke andre P - vogne".
Motoreksprestoget var jo en i tidens ånd hurtig forbindelse, hvor trækkekraften kom fra de nye litra MP motorvogne (derfor "harmonika" overgangsmuligheder i motorvognen). Da MP vognene ikke ligefrem kunne betegnes som andet en en lille (motormæssigt) motorvogn, var trækkekraften heller ikke stor pr. MP, HVIS der skulle holdes en fornuftig gennemsnitshastighed.
Indledningsvis anvendtes to ændrede træ tagryttervogne litra BPM med et lille køkken (størrelse "the-køkken") i midten af vognen. Oprangeringen var MP-BPM-BPM-MP. Fra 1939 blev der bygget 4 nye moderne letbyggede nittede aluminiumsvogne litra AUM (senere omlitreret AVM). AUM var udstyret med både styre- og brummerledning og oprangering var MP=AUM=AUM=MP.
Så, som jeg læser og uddrager de tilgængelige informationer, bl.a. "De Blå Tog", Banebøger 2014 m. fl., har "Nordpilen" før krigen kun anvendt enten BPM eller AUM.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler