Hvilket motortog...? NOHAB m.fl. for Iran (+2 arkivfotos)

af ValbysHistorie, 21/2 2022, 20:37 (998 dage siden) @ Niels Munch

Jeg vil ikke lyde skråsikker.

Men det er mit indtryk, at det svenske materiel var i drift i al for kort tid.

Anden Verdenskrig lurede lige om hjørnet, og da først den var brudt ud, ændredes formålet og samtidig det rullende materiel fuldstændig på ruten.

Da banen startede anvendte man et engelsk Garrett lokomotiv til at komme fra det Kaspiske Hav over Elburz-bjergene. Ovre på den anden side skiftedes til svenske Nohab damplok's der førte toget frem til Teheran.

Herfra kørtes sydpå i trådens hovedrolleindehaver - dieselmotorvognen. Og et sted på ruten skiftede man så tilbage til Nohab-damptog, der førte det frem til sin slutdestination.

//Dennis

PS: Jeg håber nogle af Jer tager tiden til at se filmen og læse det medfølgende dokument oppe i tråden. Jeg selv er gået temmelig meget på måsen over den indsats Danmark og Sverige formåede at lave i de år i både Tyrkiet og Iran. Kampsax var ekstremt effektive, og sætte virkelig deres præg på begge lande.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak