Hvilket motortog...?
Som bekendt er jeg en ren togignorant. Så blot lidt hjælp - hvilket diesel-motortog er der her tale om?
VH
Dennis
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 18:46 (998 dage siden)
Som bekendt er jeg en ren togignorant. Så blot lidt hjælp - hvilket diesel-motortog er der her tale om?
VH
Dennis
af Steffen Dresler, 21/2 2022, 19:21 (998 dage siden) @ ValbysHistorie
Kære Dennis
Jeg TROR vi er ude i noget - hvis dansk produceret - eksportvare af en eller anden ting. Så jeg har tilladt mig at "kaste op" i MM6 og på side 109 er der et billede af en motorvogn, leveret fra NOHAB med B&W motorer og aptering fra Scandia Randers.
De blev helt i tidens ånd leverede til de Iranske Jernbaner. Her var bl.a. en eller to store danske entreprenørfirmaer i slutningen af 1930´erne ved at bygge den Trans-Iranske-Jernbane.
Altså et bud i mangel af andet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det var de to sneplove der fik mig til at se MM 6 m. fl. igennem. De er jo udprægede svenske/senere DSB´ske.
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 20:04 (998 dage siden) @ Steffen Dresler
Du rammer utvivlsomt plet Steffen.
Billedet er et screenshot fra Ingolf Boisen og Axel Lerches film fra 1939 "Iran - det nye Persien."
Kampsax, som på det tidspunkt ledede det konsortium, der byggede den Transiranske Jernbane, havde NOHAB med i konsortiet.
I filmen nævnes det at motortogene var danske og damptogene svenske. Men med dine informationer tror jeg roligt jeg kan viderebringe detajlerne om dette tog til mine nye NOHAB-venner, hvor jeg startede med at søge informationer. De virker dog relativt overraskede over at NOHAB også har leveret rullende materiel til både Iran og Tyrkiet.
Her er linket til filmen >>>
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/iran-det-nye-persien?fbclid=IwAR2...
Og her det dokument, der sendte mig på jagt efter filmen >>>
(læs fra side 166 om Kampsax i Tyrkiet og Iran)
https://web.archive.org/web/20141215084100/http://diginole.lib.fsu.edu/cgi/viewcontent....
Tusind tak
Dennis
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 20:06 (998 dage siden) @ Steffen Dresler
PS: Kan du evt se præcis hvad togtypen hedder? Det er jeg ikke helt sikker på at jeg har forstået...
af Langelandsbanen, 21/2 2022, 20:16 (998 dage siden) @ ValbysHistorie
Det er en svenskbygget motorvogn til Iran.
https://digitaltmuseum.se/021018041559/dieselmotorvagn-for-iran
af Niels Munch, 21/2 2022, 20:24 (998 dage siden) @ ValbysHistorie
De store forlygter lokkede mig ad et polsk sidespor, imens Steff fandt svaret, hvorefter jeg i ro og mag kunne finde billederne.:
Dieselmotorvagn för Iran. NOHAB Best. 62157. Digitalt Museum - ID: JvmKAGE00130. Fotograf ukendt. Public domain.
Dieselmotorvagn för Iran. NOHAB Best. 62157. Digitalt Museum - ID: JvmKAGE00129. Fotograf ukendt. Public domain.
Der blev i 1937 bygget 2 MO-lignende motorvogne til Iran, hver med 2 stk. 440 hk B&W motorer. Hvor længe, vognene var i drift i Iran, fortaber sig.
M.v.h.
Niels
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 20:37 (998 dage siden) @ Niels Munch
Jeg vil ikke lyde skråsikker.
Men det er mit indtryk, at det svenske materiel var i drift i al for kort tid.
Anden Verdenskrig lurede lige om hjørnet, og da først den var brudt ud, ændredes formålet og samtidig det rullende materiel fuldstændig på ruten.
Da banen startede anvendte man et engelsk Garrett lokomotiv til at komme fra det Kaspiske Hav over Elburz-bjergene. Ovre på den anden side skiftedes til svenske Nohab damplok's der førte toget frem til Teheran.
Herfra kørtes sydpå i trådens hovedrolleindehaver - dieselmotorvognen. Og et sted på ruten skiftede man så tilbage til Nohab-damptog, der førte det frem til sin slutdestination.
//Dennis
PS: Jeg håber nogle af Jer tager tiden til at se filmen og læse det medfølgende dokument oppe i tråden. Jeg selv er gået temmelig meget på måsen over den indsats Danmark og Sverige formåede at lave i de år i både Tyrkiet og Iran. Kampsax var ekstremt effektive, og sætte virkelig deres præg på begge lande.
af Niels Munch, 21/2 2022, 20:51 (998 dage siden) @ ValbysHistorie
Hej Dennis,
Tak for dine bidrag.
Vi havde lidt fat i emnet i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=56281 .
M.v.h.
Niels
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 22:00 (998 dage siden) @ Niels Munch
Tak for link Niels.
Sådanne små afkroge af jeres fantastiske forum, kan være lidt svært at hitte frem. Men du kan nærmest stedet som din egen bukselomme. Det har jeg oplevet før - tak for det!
Ærgerligt at der ikke kom lidt flere billeder fra det fotoalbum.
Jeg vil nu alligevel anbefale teksten fra Florida State University, som jeg fik langt de fleste interessante informationer fra. Specielt når man har været en tur rundt om Transcontinental Railroad i USA, er den tekst ren sukker med fløde...
Igen - af hjertet tak
Dennis
af D 960, 4/6 2022, 19:18 (895 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels
Takker for svaret. Billed nr. 1 er fra filmen!!
Bedste hilsen
D 960
af ValbysHistorie, 21/2 2022, 20:28 (998 dage siden) @ ValbysHistorie
Hvor er I skønne.
I sætter den virkelig i skabet.
Tusind tak
Dennis
På Sporet af 2019. Pris 240 kr.
Læs mereDen europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder