De 332 Gklms syd for Blåhøj - hvornår?
I Hedens Dronning side 30ff har jeg skrevet: “I 1977 blev sporet på strækningen mellem Fun- der og Hjøllund taget op af troljer, da DSB skulle bruge skinner andetsteds, og der ikke var råd til at købe nye! I 1976-77 blev sporet mellem Blåhøj og Hallundbæk brugt til henstilling af mange hundrede overtallige godsvogne litra Gklms. De stod i en sammenhængende række kun afbrudt af »huller« til overkørslerne. I sensommeren fjernede Grindsteds rangertraktor alle vognene med en halv snes ad gangen. Vognene, der blev hugget op i Odense, var hærget af tidens tand og hærværk, så de havde ikke normal bremseevne. En anden vigtig årsag var, at sporet mellem Drantum og Filskov skulle fjernes. Optagningen, der begyndte den 19. september 1977, blev foretaget af kran 156, som blandt jernbaneentusiaster blev kaldt »Slagteren«.”
Jeg husker ikke lige min(e) kilde(r).
// Nielsen
Din kilde er DJK's tidsskrift "Jernbanen", nr. 2, april/maj 1980 (tak til Morten for det gode råd om at lede videre), side 49-52, hvor Jens Larsen har begået en glimrende artikel om "Den Skæve Bane", og skriver:"På fri bane mellem Blåhøj og Filskov stationer blev i 1976-77 henstillet mange hundrede godsvogne af litra Gklms, der i én sammenhængende række, kun afbrudt ved de få overkørsler, uden diskussion udgjorde Danmarks mest mastodontiske godstog. Vognene var synlige adskillige kilometer væk i det flade landskab.
I eftersommeren 1977 blev alle vognene igen fjernet, de skulle sendes til ophugning i Odense. Mange dage kørte Grindsteds rangertraktor mod nord og hentede en halv snes vogne - flere kunne de ikke være i et træk, da vognene trods den øde placering, var en del ødelagte af hærværk og bl.a. ikke havde normal bremseevne. Vognene skulle fjernes, fordi også strækningen Drantum-Filskov skulle optages - svellerne skulle anvendes på den vestjyske længdebane, hvor talrige sveller stammede fra 30'erne, og således trængte hårdt til udveksling. Nye sveller havde man ikke råd til.
Og 19. september 1977 gik den også fra Karup-banen kendte kran 156 i aktion ved Drantum, og var kun et par måneder senere nået de ca. 16 km sydpå til Filskov".
Artiklen er bl.a. ledsaget af et billede af godsvognene. Billedet er taget 23. august 1977.
Så min konklusion er, at godsvognene har stået på strækningen fra "engang i 1976-1977" til "eftersommeren 1977".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Tak Thomas,
Min konklusion er så, at det ikke kan have været på vej til Ølgod i 1975, at jeg har set vognstammen, men må være ved en anden tur i det midtjyske - desværre uden kamera.