Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 12/2 2022, 09:23 (1014 dage siden)

Godmorgen til alle

Jeg har (igen) fået et spørgsmål vedr. den periode, hvor også veterantog skulle føre tre lanterner på fronten af lokomotiverne (oprindeligt indført for ”almindelige” tog ved SR 75). Denne bestemmelse medførte ret meget arbejde især for motormateriellet (f.eks. Mo og Marcipanbrødene og veteran S-tog). Og da bestemmelsen igen blev fjernet og lokomotiverne igen kunne føre ”de korrekte kendingssignaler”, kostede det igen både arbejdskraft, timer og penge for bl.a. reetablering af fronter.

[image]
Storslem, ikke sandt!!


Jeg har fået dette spørgsmål før og fik et flot svar fra Mr. Signalviden himself i Bane Steen Cavour, sendte det til spørgeren i udlandet, ingen kopi – dumt!!

Men nu spøger det igen primært af to årsager, tidsbestemmelser af foto og modelkorrekthed på eventuelt kommende modeljernbane damplokomotiver og motorvogne. F.eks. et Marcipanbrød for epoke III i ”vinrød” passer jo ikke med 3-lysfront (og/eller indbyggede slutlanterne), vel?

Jeg HAR spurgt i min ”normale omgangskreds” vedr. det historiske, men dette med 3-lys front er jo ikke i den forstand jernbanehistorie, men en midlertidig signalbestemmelse for veterantogskørsel med stor indvirkning. Derfor ej heller haft den store interesse i den ”brede jernbanehistorie”.

Jeg mener at kunne uddrage følgende ved de svar jeg allerede har fået, at indførelsen skete omkring begyndelsen af 1990´erne og frem til ca. 2008/09.
Kan nogen her i forum hjælpe med en mere nøjagtig tidsperiode vil jeg (nok meste spørgerne) være meget glade!

Jeg skal nok gemme svar denne gang!:-)

Med venlig hilsen og fortsat god weekend til alle

Steffen Dresler

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af K564, 12/2 2022, 14:10 (1014 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg mener at kunne uddrage følgende ved de svar jeg allerede har fået, at indførelsen skete omkring begyndelsen af 1990´erne og frem til ca. 2008/09.
Kan nogen her i forum hjælpe med en mere nøjagtig tidsperiode vil jeg (nok meste spørgerne) være meget glade!

Steffen Dresler

Hej
Det blev indført sommeren 1993, omkring 1. juni.
Hilsner Keld

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af KimC, 12/2 2022, 14:37 (1014 dage siden) @ Steffen Dresler

VLTJ M6 som var i drift okting 1999-2000 fik triangellys, som det også kan ses på billeder her i databasen, bare for at have et pejlemærke.

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/2 2022, 15:32 (1014 dage siden) @ KimC

VLTJ M6 som var i drift okting 1999-2000 fik triangellys, som det også kan ses på billeder her i databasen, bare for at have et pejlemærke.

I min postkortsamling findes et foto af VLTJ M6 på Faaborg "rigtige" gamle station med Klokketårnet i
baggrunden. M6 kørte nogle ture i 1989 og den havde kun to lanterner "på skrå". Og rigtig nok som du skriver
fik den påsat en ekstra i "begge ender". Den kørte en del ture i perioden 1998-2000 med "Triangellys". Den
kørte Plantog Faaborg-Ringe-Faaborg og har sågar kørt Særtog til "Æggekage" på Carlslund i Fruens Bøge og
"gemt" sig på "Papirfabrikssporet" da tog "krydsede" i Fruens Bøge. Så dit "pejlemærke" er nok ikke helt skævt

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 12/2 2022, 17:23 (1014 dage siden) @ Steen Nielsen

Kære Kim og Steen

Mange bække små, giver......

Tak for jeres kommentarer, det hele hjælper jo med at fp puslespillet samlet!

Tak igen og god weekend

Steff

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/2 2022, 22:43 (1013 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg har tænkt og tænkt. Da VLTJ M6 jo drillede i 1989 hos SFvJ i Faaborg, blev det besluttet at forhører sig på
VLTJ ML12. Den blev lejet og kom til Faaborg i 1990 og jeg er 99,9 % sikker på den havde "Triangellys" ved
ankomsten

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 12/2 2022, 23:27 (1013 dage siden) @ Steen Nielsen

Godaften Steen

Pu-ha, den datering kolliderer jo med K564 bemærkning om 1993!

Tak for info, spændende.

Bedste hilsener

Steff

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/2 2022, 23:36 (1013 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff. Jeg kiggede lige på dit øverste indlæg og du skriver "veterantog". Så mine svar er nok ikke helt
brugbare alligevel. Jeg mener at VLTJ ML12 var det første Marcipanbrød der gik på aftægt og så fulgte de andre
efter. Men de var jo taget ud af driften. På Sydfyenske Veteranjernbanes blad "Sy'fyneren" nr. 1 1990 ser man 3
tog på Faaborgs "rigtige" gamle station i Maj 1990. VLTJ M6 og VLTJ ML12 og lidt overraskende holder sørme
også DSB D826 - jeg kan desværre ikke se om den bærer "Triangellys"

Avatar

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2022, 23:42 (1013 dage siden) @ Steen Nielsen

Jeg har tænkt og tænkt. Da VLTJ M6 jo drillede i 1989 hos SFvJ i Faaborg, blev det besluttet at forhører sig på
VLTJ ML12. Den blev lejet og kom til Faaborg i 1990 og jeg er 99,9 % sikker på den havde "Triangellys" ved
ankomsten

Hejsa,

Det havde den allerede i 1980, så nu er I sgu rigtig på den. Har I overvejet at slå op i signalreglementer, da det jo ret beset er dem, der bestemmer om der skal føres "triangellys" og ikke lokomotivets udformning?

[image]

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/2 2022, 23:55 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har været inde og kigge lidt på de "aktive" museumsmaskiner bla. DSB D826 - DSB K563 og DSB K564 og
fandt et foto af DSB K564 i Slagelse 1991 uden Triangellys - så mon ikke kravet er blevet udstedt i starten af
1990-erne til museumsklubberne ?

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 12/2 2022, 23:58 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

Er den lykkelige ejer af SIR 44, hjælper nok ikke:-) . Og i den gældende SR er der jo nok ikke iværksættelses RM med 3 lys front på også veterantog samt RM med aflysning af denne bestemmelse. Har godt nok ikke sidstnævnte, da den for mig ikke er aktuel, bortset fra åbenbart det sp. jeg har fået.

Jeg ved godt at dette IKKE er en verificeret information med iværksættelse 01-06-1993, men det er den bedste ind til videre.

Men ligemeget hvem der spørges - også blandt veterantogsklubberne - hersker der åbenbart tvivl. Det skete, jeps, meeeeen lige hvornår??

Den uofficielle metode har p.t. været at se på billeder og der "ser det ud som" at skæringstidspunktet for 3 lys front er EFTER 1991/92 og det modsatte efter 2009.

Den gik ikke i mit gamle job, men jeg har ikke andet, derfor spørgsmålet her på siden;-)

Bedste hilsener

Steff

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af K564, 13/2 2022, 08:10 (1013 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen

Jeg er ret sikker på, at det er sommeren 1993. Vi trak den så længe som muligt med at sætte tre lanterner på D 826. Maskinen fik det først, da vi ikke måtte køre uden.

[image]
D 826 i Hundested 10.05.1993 (kh)

[image]
D 826 på København G 06.06.1993 (kh)

Hilsner Keld

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 13/2 2022, 09:25 (1013 dage siden) @ K564

Godmorgen Keld ++

Jamen din tidsangivelse stemmer jo også overens med andre billeder tilgængeligt på forum, så din dato omkring 1/6-93 synes ikke forkert. Nu mangler vi så bare slutdatoen for dette cirkus!

Iøvrigt en STOR ros for bemalingen af lokomotivet, helt efter bogen og ikke som de fleste andre steder, et lokomotiv pladret til med en blank RAL 9005 af nemheds årsager, således som bl.a. 736, 363 og 991 m.fl.

Sætter min lid til veteranjernbanefolket der kørte og muligvis ved hvornår det stoppede!

Bedste hilsener og god søndag!!

Steff

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af UTJ, 13/2 2022, 10:23 (1013 dage siden) @ Steffen Dresler

Omkring 1999-2001. GDS L 1 nåede heldigvis ikke at få påsvejst en tredje lanterne, mens HFHJ M 8 fik det. Jeg er sikker på at nogle i DVF og NSJK-regi kan komme med et ret nøjagtigt tidspunkt.

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Skott, Skanderborg, 13/2 2022, 10:40 (1013 dage siden) @ K564

[image]
D 826 på København G 06.06.1993 (kh)

Wow - Kørsel på min 20 års fødselsdag :-D

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Jaer, Aarhus, 13/2 2022, 11:43 (1013 dage siden) @ UTJ

Omkring 1999-2001. GDS L 1 nåede heldigvis ikke at få påsvejst en tredje lanterne, mens HFHJ M 8 fik det. Jeg er sikker på at nogle i DVF og NSJK-regi kan komme med et ret nøjagtigt tidspunkt.

Jeg tror ikke, at det kan komme tættere på end Kelds dato. Som jeg husker det, så skyldes kravet en rettelser til SR (nogle år tidligere), hvor en passus om, at man ikke skulle vise 3 hvide lys, hvis køretøjet ikke have 3 lanterner, blev rettet, så der altid var krav om 3 hvide lys. Men der var så en periode (vist nogle år), hvor der blev tolket (= veteranbanerne forsøgte at overbevise DSB, der dengang stod for SR om, at det var en tåbelig idé, at kræve tre lys på historisk materiel, men man talte for døve ører). Tilladelsen til færre hvide lys kom så igen, da VB (Veterantogsbestemmelserne) blev skrevet (versionen i 2003?) og man ad den vej fik det historiske ind igen.

/Jan

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 13/2 2022, 12:20 (1013 dage siden) @ Jaer

Kære Jan

Se nu begynder der at være lidt mere håndfast, tak for det. Håber der er nogen der ligger inde med disse bestemmelser og kan tydeligøre dette.

Tak igen og fortsat god søndag

Steff

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Poul Andersen, 13/2 2022, 13:29 (1013 dage siden) @ Steffen Dresler

Fra Veterantogsbestemmelserne af 2003, gyldig pr. 1. maj, 2003.
Rettelsen udfor "Almindeligt kendingssignal", nævner netop, at der må vises to hvide lys, hvis køretøjet ikke er forsynet med tre frontlanterner.
Så mon ikke det er slutdatoen for tvunget brug af triangellys på veteranbanekøretøjer.

mvh.
Poul.

[image]

Avatar

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2022, 14:03 (1013 dage siden) @ Poul Andersen

Fra Veterantogsbestemmelserne af 2003, gyldig pr. 1. maj, 2003.
Rettelsen udfor "Almindeligt kendingssignal", nævner netop, at der må vises to hvide lys, hvis køretøjet ikke er forsynet med tre frontlanterner.
Så mon ikke det er slutdatoen for tvunget brug af triangellys på veteranbanekøretøjer.

mvh.
Poul.

[image]

BINGO! :-) Så ser vi frem til de nye bestemmelser om, at alle veteranbanekøretøjer ligesom i Tyskland m.fl. lande skal have påmalet EVN-nummer, fsv. at de skal køre udenfor deres egne strækninger. Ordnung muß sein! ;-) :-P

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode??

af Steffen Dresler, 13/2 2022, 14:54 (1013 dage siden) @ Poul Andersen

Kære Poul

Som opdraget med reglementer, bestemmelser, forordninger og, og, og, og på et vist tidspunkt været sat til at kontrollerer disses gennemførelse og kvalitet, ELSKER jeg jo det reglementariske som her vist:

SIN-VET nr. 11-03-03-03 af 01.05-03.

Dermed skulle det jo være regelsat, at den tvungne brug af 3-lyst front bortfaldt til fordel for "Kendingssignal for veterantog" og så selvfølgelig en undtagelse med "hvis født med 3 lys front" etc. Dette pr. bestemmelsens ikrafttræden 01-05-2003.

Så TUSIND TAK til alle (om end der ikke bar) så har kommenteret eller andet for at få mit spørgsmål opklaret.

Perioden med denne bestemmelse med 3 lys for veteranlokomotiver løb altså fra sommer (01.JUN?) 1993 til 01. MAJ 2003

Igen tusind tak, jeg VED at mange vil blive glade for denne information:-) .

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode?? EVN-numre

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2022, 15:16 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

BINGO! :-) Så ser vi frem til de nye bestemmelser om, at alle veteranbanekøretøjer ligesom i Tyskland m.fl. lande skal have påmalet EVN-nummer, fsv. at de skal køre udenfor deres egne strækninger. Ordnung muß sein! ;-) :-P

I min øresnegl får jeg nu besked om, at veteranbanekøretøjer, der kører på det åbne banenet i Danmarks rent faktisk SKAL have EVN-nummer påført, men at man kan nøjes med at have det diskret påført på rammen, og det vælger de danske klubber så. Reglen gælder ikke for materiel, der kun kører på baner uden tilslutning til det store net, f.eks. Bryrup-Vrads og MHVJ. Og det gør man diskret - meget diskret, så diskret at jeg ikke havde opdaget det. Og oplysningerne om EVN-numrene på veterankøretøjerne fremgår jo heller ikke af nærværende forums materielafsnit. Hvilket EVN-nummer er fx DSB K 564 forsynet med, og hvor sidder det?

Avatar

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode?? EVN-numre

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2022, 15:47 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

BINGO! :-) Så ser vi frem til de nye bestemmelser om, at alle veteranbanekøretøjer ligesom i Tyskland m.fl. lande skal have påmalet EVN-nummer, fsv. at de skal køre udenfor deres egne strækninger. Ordnung muß sein! ;-) :-P


I min øresnegl får jeg nu besked om, at veteranbanekøretøjer, der kører på det åbne banenet i Danmarks rent faktisk SKAL have EVN-nummer påført, men at man kan nøjes med at have det diskret påført på rammen, og det vælger de danske klubber så. Reglen gælder ikke for materiel, der kun kører på baner uden tilslutning til det store net, f.eks. Bryrup-Vrads og MHVJ. Og det gør man diskret - meget diskret, så diskret at jeg ikke havde opdaget det. Og oplysningerne om EVN-numrene på veterankøretøjerne fremgår jo heller ikke af nærværende forums materielafsnit. Hvilket EVN-nummer er fx DSB K 564 forsynet med, og hvor sidder det?

.... og så elegant kan det gøres (bemærk den tillempede "DB-kiks" på personvognen):

[image]
[image]
Fotos: Lars Bjarke Christensen, 2018.

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode?? EVN-numre

af Langelandsbanen, 13/2 2022, 16:01 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Et par danske eksempler

[image]

[image]

[image]

Avatar

Veterantog 3 lys front, hvilken tidsperiode?? EVN-numre

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2022, 16:12 (1013 dage siden) @ Langelandsbanen

Får mig til at tænke på:
[image]

Men det er da godt at have, hvis materiellet skulle blive væk...

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak