Harzen 2003, Del I (8 fotos)
God eftermiddag i Forum,
Endnu erindrer jeg med afmægtig gysen min barndoms familietræf, hvor der under ledsagelse af uendelige mængder af uskarpe lysbilleder med "tante Oda" skyggende for rastepladsernes seværdigheder blev berettet om de busture til Harzen, som i det spirende Velfærdsdanmark var blevet tilgængelige for "den almindelige dansker".
Først efter "Murens" fald i NOV 1989 og den påfølgende tyske genforening i OKT 1991 gik det op for mig, at die neue Bundesländer nu var "tilgængelige", og et besøg i Harzen i 1992, ganske kort efter genoptagelsen af regulær togdrift til Bloksbjerg, godtgjorde, at her "var der noget at se".
Derfor var det uden modstand fra min side, da "she who must be obeyed" i 2003 meddelte, at juli måneds biltur dette år på ny skulle gå til Harzen. Og selv om denne "familietur" ikke blev planlagt som "togtossetur", kom der alligevel lidt i kassen, og det følger her i kronologisk orden.
Efter en overnatning i Goslar kunne køreturen tværs gennem Harzen foregå i ro & mag med 1. stop ved Harzer Schmalspurbahnen (HSB) i Wernigerode:
HSB 99 7237-3 (LKM 1955) med tog, bag hækken traditionsstammen, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).
HSB 99 7237-3 afgår mod Drei Annen Hohne og Brocken, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).
HSB "Harzkamel" 199 871-5 og én mere, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).
Harzkamelerne var blevet til ved ombygning af ti V100-Ost på Reichsbahnausbesserungswerk Stendal, forestået af en god bekendt ved VDV, som dengang havde en ingeniørstilling ved DR (og en designeringspost som chef for et jernbanekompagni i NVA - sorry, ikke flere soldaterhistorier).
Museumsmotorvogn NWE T 3 (HSB 187 025-4, Wismar 1939), Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).
HSB motorvogn 187 017-9 (Halberstadt 1999), Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).
Videre gik turen gennem Harzen med næste "togstop" i Gernrode - og yderligere et par motorvogne (med hver sin historie):
HSB motorvogne, f.v. 187 011-2 og 187 013-8 (begge Talbot 1955), Gernrode 07.2003 (nm).
Gernrode var dengang Selketalbahns endestation, idet forlængelsen til UNESCO verdensarvsbyen Quedlinburg ad den gamle normalsportracé først var klar i 2006.
Herfra gik turen til vort feriekantonnement i Meisdorf i det østlige Harzen:
Hotel Schloß Meisdorf, 07.2003 (nm).
Schloß Meisdorf var et passende kvarter i f.t. Selketalbahn, hvorimod det for sent gik op for mig, at Mansfelder Bergwerksbahn egentlig heller ikke var så langt derfra. Men det bliver der måske en dag rådet bod på .....
Jeg bryder her (eftermiddagskaffepause) og fortsætter tråden i Del II.
Bedste hilsener
Niels