Harzen 2003, Del I (8 fotos)

af Niels Munch, 6/2 2022, 14:57 (1053 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 6/2 2022, 15:16

God eftermiddag i Forum,

Endnu erindrer jeg med afmægtig gysen min barndoms familietræf, hvor der under ledsagelse af uendelige mængder af uskarpe lysbilleder med "tante Oda" skyggende for rastepladsernes seværdigheder blev berettet om de busture til Harzen, som i det spirende Velfærdsdanmark var blevet tilgængelige for "den almindelige dansker".

Først efter "Murens" fald i NOV 1989 og den påfølgende tyske genforening i OKT 1991 gik det op for mig, at die neue Bundesländer nu var "tilgængelige", og et besøg i Harzen i 1992, ganske kort efter genoptagelsen af regulær togdrift til Bloksbjerg, godtgjorde, at her "var der noget at se".

Derfor var det uden modstand fra min side, da "she who must be obeyed" i 2003 meddelte, at juli måneds biltur dette år på ny skulle gå til Harzen. Og selv om denne "familietur" ikke blev planlagt som "togtossetur", kom der alligevel lidt i kassen, og det følger her i kronologisk orden.

Efter en overnatning i Goslar kunne køreturen tværs gennem Harzen foregå i ro & mag med 1. stop ved Harzer Schmalspurbahnen (HSB) i Wernigerode:

[image]HSB 99 7237-3 (LKM 1955) med tog, bag hækken traditionsstammen, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).

[image]HSB 99 7237-3 afgår mod Drei Annen Hohne og Brocken, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).

[image]HSB "Harzkamel" 199 871-5 og én mere, Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).

Harzkamelerne var blevet til ved ombygning af ti V100-Ost på Reichsbahnausbesserungswerk Stendal, forestået af en god bekendt ved VDV, som dengang havde en ingeniørstilling ved DR (og en designeringspost som chef for et jernbanekompagni i NVA - sorry, ikke flere soldaterhistorier).

[image]Museumsmotorvogn NWE T 3 (HSB 187 025-4, Wismar 1939), Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).

[image]HSB motorvogn 187 017-9 (Halberstadt 1999), Wernigerode Westerntor 07.2003 (nm).

Videre gik turen gennem Harzen med næste "togstop" i Gernrode - og yderligere et par motorvogne (med hver sin historie):

[image]

[image]HSB motorvogne, f.v. 187 011-2 og 187 013-8 (begge Talbot 1955), Gernrode 07.2003 (nm).

Gernrode var dengang Selketalbahns endestation, idet forlængelsen til UNESCO verdensarvsbyen Quedlinburg ad den gamle normalsportracé først var klar i 2006.

Herfra gik turen til vort feriekantonnement i Meisdorf i det østlige Harzen:

[image]Hotel Schloß Meisdorf, 07.2003 (nm).

Schloß Meisdorf var et passende kvarter i f.t. Selketalbahn, hvorimod det for sent gik op for mig, at Mansfelder Bergwerksbahn egentlig heller ikke var så langt derfra. Men det bliver der måske en dag rådet bod på .....

Jeg bryder her (eftermiddagskaffepause) og fortsætter tråden i Del II.


Bedste hilsener
Niels

Harzen 2003, Del II (+16 fotos mere)

af Niels Munch, 6/2 2022, 17:11 (1053 dage siden) @ Niels Munch

Hallo, bin wieder am Apparat!

Lad os fortsætte denne snuskede februar-eftermiddag med at nyde lidt mere af Harzens sommersol. Som nævnt var Selketalbahn inden for rækkevidde, og for at slippe for hotellets svømmepøl smuttede jeg til Alexisbad til "togtid":

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]Alle fotos fra togtid på Alexisbad station på Selketalbahn, 07.2003 (nm).

Et mindre tog fra Gernrode, fremført af den lille 1'C1' HSB 99 6001-4 (Krupp 1939), skal vende i Alexisbad, og maskinen tager vand under omløbet. Fra den anden side kommer motorvognen HSB 187 011-2; der udveksles passagerer, 99 6001-4 returnerer til Gernrode, og motorvognen tager sidebanen til Harzgerode:

[image]HSB 187 011-2 vender i Harzgerode, 07.2003 (nm).

Da vi jo hjemmefra havde overstået Sankt Hans, fulgte "she who must be obeyed" frygtløst med på udflugten til Bloksbjerg, der udgik fra stationen i Schierke, og kom med tilbage igen .....

Til toppen af Brocken (1141 m o.h.) kan man spadsere, cykle eller tage toget, idet der er bilfrit. Togene er således altid velbesøgte.

[image]Vort tog med HSB 99 7241-5 (LKM 1956) på Brocken, 07.2003 (nm).

[image]

[image]

[image]

[image]HSB Traditionszug på Brocken, 07.2003 (nm).

Traditionsstammen blev fremført af Mallet-maskinerne HSB 99 5901 (Jung 1897) og 99 5902 (Jung 1898).

Inden hjemrejsen til DK var vi med en tur fra Gernrode til Mägdesprung:

[image]HSB 187 013-8 parkeret i Gernrode, 07.2003 (nm).

[image]Vores togmaskine, HSB 99 7235-7 (LKM 1954) tager vand i Gernrode, 07.2003 (nm).

[image]Undervejs på Selketalbahn inden Mägdesprung, 07.2003 (nm).

[image]HSB 187 011-2 på Mägdesprung station, 07.2003 (nm).

Det var lidt spredte indtryk fra en ikke-togtur til Harzen 2003, som var et positivt gensyn i f.t. 1992, hvor der var flere "Harzkameler" i drift, og hvor materiellet stadig bar "DR" påskrifter, idet banerne jo først blev til HSB i 1993.

Når jeg får scannet negativerne fra 1992, kan de vises her, såfremt I ikke er blevet trætte af smalspor.


Bedste hilsener
Niels

Harzen 2003, Del II (+16 fotos mere)

af Krabsen, 6/2 2022, 17:34 (1053 dage siden) @ Niels Munch

Der var osse fint vejr i 2005 :-)
[image]

Harzen - ja tak til flere fotos

af Henrik PS ⌂ @, Brøndby, 7/2 2022, 07:25 (1052 dage siden) @ Niels Munch

Når jeg får scannet negativerne fra 1992, kan de vises her, såfremt I ikke er blevet trætte af smalspor.

Jeg tror jeg taler på manges vegne, når siger ja tak til flere fotos og beretninger.

Mange tak foreløbigt.
Venligst
Henrik

Harzen - ja tak til flere fotos

af Gert, Aalborg, 7/2 2022, 13:04 (1052 dage siden) @ Henrik PS

Dejligt sted og dejlige billeder - gerne flere.

Gert

Harzen 1991 - mens vi venter....

af Ole Gold ⌂, 7/2 2022, 13:35 (1052 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Ole Gold, 7/2 2022, 13:52

Når jeg får scannet negativerne fra 1992, kan de vises her, såfremt I ikke er blevet trætte af smalspor.

Mens vi venter på at Niels får scannet sine negativer (..og jeg er sikker på at de er værd at vente på...), kommer her et par stemningsbilleder fra en tur jeg begav mig ud på i august 1991. Jeg boede på hotel i Berlin og måtte tage fra Berlin meget tidligt om morgenen (så tidligt at hotellets morgenbuffet endnu ikke var åben ...). Turen gik fra Berlin til Nordhausen og derfra videre med Harzquerbahn til Wernigerode, hvorfra jeg tog "hjem" til Berlin.

I 1991 var der stadig DDR-præg over mange ting. Harzquerbahn var stadig drevet af DR, som først blev "fusioneret" med DB få år senere. Billederne illustrerer lidt fra de miljøer der nu er forsvundet - eller blevet mere strømlinede.

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]Nordhausen Nord set fra gaden - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]Der var lidt overgangstid i Nordhausen, som også bød på sporvogne (og forfaldne bygningen) - august 1991. (Foto Ole Gold)[image]Damplokomotiv klar til at blive spændt for toget mod Wernigerode - august 1991. (Foto Ole Gold)[image]Kulkran i Nordhausen - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]Ekspeditionsbygning på en af mellemstationerne. Lur mig om der ikke var betjening da billedet blev taget - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]Transportører med ballastvogne på en af mellemstationerne - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]Passagerudveksling i Elend - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]DDR-lastbiler ved baneafdelingen i Wernigerode Westentor - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]Maskindepotet i Wernigerode - august 1991. (Foto Ole Gold)
[image]...og så gik det "hjemad" mod Berlin. Skilte i DR-design i Wernigerode - august 1991. (Foto Ole Gold)

Harzen 1991 - mens vi venter....

af Niels Munch, 20/10 2022, 12:30 (797 dage siden) @ Ole Gold

Tak for supplerende billeder, Ole.

[image]Transportører med ballastvogne på en af mellemstationerne - august 1991. (Foto Ole Gold).

Stationen med det karakteristiske varehus er Benneckenstein:

[image]HSB Benneckenstein Station 24.06.2022 (nm).

M.v.h.
Niels

Harzen 2003, Del I (8 fotos)

af henho, Ringkøbing, 7/2 2022, 10:18 (1052 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeg kan på din citeren se, at du kender din Rumpole :-D

Og det er nogle dejlige billeder, du viser os :-P (Som sædvanlig)

Slotshotellet er et aldeles dejligt sted, at opholde sig (med fin wellness afdeling) - og så er der ikke så langt til nærmeste jernbane lokalitet.

Harzen 2003, Goslar m.v. (+2 fotos)

af Niels Munch, 8/2 2022, 15:42 (1051 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for kommentarer og gode billedbidrag til mit Harzen-indlæg.

Desuden må jeg endelig huske at henvise til LHJs nyere Harzen-ekspedition i 2016 med mange gode billeder i den andet forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=110158 - i 5 dele.

Nu er jeg typen, der bliver fascineret af "stor teknologi" (andet end microchips etc.), og derfor drejede vi på vejen til Goslar af ved Lübeck til landevejen mod Braunschweig, hvor vi passende holdt middagspause ved Schiffshebewerk Scharnebeck:

[image]Schiffshebewerk Scharnebeck ved Lüneburg, 07.2003 (nm). "Truget" t.v. er ca. halvvejs.

Da man anlagde Elbe-Seitenkanal mellem Elben og Mittellandkanal, skulle en højdeforskel på 38 m overvindes, og i stedet for et antal sluser over en længere strækning anlagde man i 1974 en "skibselevator" ved Scharnebeck. Den består af 2 af hinanden uafhængige "trug", der hver med egne kontravægte og 4 elmotorer a 160 kW på 3 min. flytter skibene fra ét niveau til et andet. Mageløst.

Ankommet til Goslar skulle vi naturligvis besøge byens Markt og se figur- og klokkespillet på byens gamle Finanzamt samt skulpturen af drengen, der skider gulddukater til illustration af den stedlige rigdom. På spadsereturen tilbage til vort hotel i byens nordlige del havde vi netop passeret jernbanen øst for Bf Goslar, da mit øre opfangede en dyb, tysk dampfløjte og dampslagene fra et "mangeben":

[image]DR 50 3708 med DR Doppelstockwagen øst for Bf Goslar, 07.2003 (nm).

Billedet - aldeles uforberedt optaget i lavt modlys - er nok det ringeste, jeg hidtil har offentliggjort; men det fik mig til at grave i omstændighederne. Traditionsgemeinschaft 50 3708-0 e. V., Halberstadt, havde denne dag været ude at lufte maskinen, som de havde i deres varetægt, sammen med den nydelige 2-vogns DR Dobbelstockeinheit litra DBx nr. 50 50 26-25 245-0 og 50 50 26-25 240-4 (Görlitz 1954), der ved Verein zur Förderung des Eisenbahnmuseums Vienenburg VEV e.V. var blevet smukt renoveret i 2001.

Mere om lokomotivet her: https://eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/index.php/deutschland/staatsbahnfahrzeuge/dampflo... .
Den fine toetagers blev afhændet til anden forening i 2006, og den er senere rapporteret i lettere forfald i Ilmenau, Thüringen.

Dagen efter gik turen så ind i Harzen, men det har I allerede set.


M.v.h.
Niels

Harzen 2002, (16 fotos)

af K564, 9/2 2022, 09:04 (1050 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen

Tak til Niels for et altid flot indlæg. Jeg vil her beskrive lidt om første gang, at jeg oplevede HSB. Sammen med en god ven, var vi i januar 2002 taget med lokal tog fra Lübeck til Wernigerode over Stendal, Magdeburg og Halberstadt. Så det var aften inden vi var fremme. Ved ankomst til Wernigerode kunne man med det samme lugte kulrøg og høre syden fra lokomotiverne. Ved en inspektion af maskindepotet senere på aften talte vi ni varme lokomotiver.
Næste morgen var det tidligt ned på stationen for at købe en flerdags billet. Så var det med første afgang til Brocken, det var før solen stod op. Turen skulle nydes, så vi tog ophold endeperronen op til rejsegodsvognen, så vi rigtig kunne høre maskinen arbejde. Det var med stor undren, da billethajen meddelte, at det ikke var sikkert, at vi kom til Brocken i dag pga. vejret (der var skyet og 2-3 grader i Wernigerode). Senere var også vi selv i trivl om det lykkes, da personale havde besluttet at køre op. Da det begyndte at gå rigtig opad efter Steinerne Renne lavede maskinen mange hjulslip. Det gik helt galt efter Schierke, da var der mere hjulslip end kørsel. Vi tabte godt ½ timer på det sidste stykke til Brocken.

[image]
HSB 99 7237-3 på Brocken januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7237-3 på Brocken januar 2002 (kh).

Der var bestemt ikke rart på toppen. Så det gik ned med det samme, denne gang inde i varmen i Bistrovognen. Efter lidt frokost og foto i Drei Annen Hohne gik det ned til trinbrættet Kirchenstrasse, Vi måtte have et foto af togets kørsel i gaden.

[image]
Krydsning med HSB 99 7240-7 Steinerne Renne januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7242-3 Kirchenstrasse januar 2002 (kh).

Resten af dagen gik med et par remise besøg.

[image]
HSB 99 7237-3 og 99 7239-9 i Wernigerode januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7243-1 i Wernigerode januar 2002 (kh).

Anden dagen var der den store rundtur. Med normalspor Wernigerode-Halberstadt-Quedlinburg-Gernrode og HSB Gernrode-Alexisbad-Stiege-Eisfelder Talmühle-Drei Annen Hohne-Wernigerode. Fra Gernrode til Alexisbad var med damptog. Vi var de eneste rejsende, så der var god plads.

[image]
HSB 99 7238-1 i Gernrode januar 2002 (kh).

I Alexisbad var der skift til en af de gamle motorvogne. Igen i Stiege var der skift til en af de nye motorvogne. Her var pladsen trang, der var kun enkelte ledige ståpladser.

[image]
HSB 187 011-2 Alexisbad januar 2002 (kh).

[image]
HSB 187 019-5 i Eisfelder Talmühle januar 2002 (kh).

Så var det med damptog til Drei Annen Hohne, hvor vi skulle ud i sydenden af station for at fotografere udkørsel både mod Brocken og Eisfelder Tälmühle.

[image]
HSB 99 7235-7 i Drei Annen Hohne på ved mod Brocken januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7242-3 i Drei Annen Hohne på ved mod Eisfelder Talmühle januar 2002 (kh).

Da vi kom ned til Wernigerode var der fint solskin, så der blev kigget lidt på stationen.

[image]
HSB 187 015 på Westerntor januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7237-3 og 99 7240-7 Wernigerode januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7240-7 Wernigerode januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7243-1 Wernigerode januar 2002 (kh).

[image]
HSB 99 7243-1 og 99 5902 Wernigerode januar 2002 (kh).

Det var lidt fra mit første besøg på HSB. Det er siden blevet til mange flere.

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak