Spor af Lersøen, og lidt KSB + 3 foto fra 1975 - OT damptog?
Året fortæller mig at det må være et udflugtstog med muligvis D 826, hvilken klub ved jeg ikke. Men bortset fra damperen - der her er uinteressant - skal man bemærke sporarealet, mest spor 2 til højre for veterantoget på billede nr. 2. Her blev man nemlig fra 1986 ”sluppet ud” fra ”Lersøen” efter normalt at have rangeret op fra Frihavnen/Østerport med en DAN-link slæber.
På Lersøen blev der ofte tilkoblet yderligere vogne bagest, man kunne mærke små stød oppe på maskinen. Rangermandskabet afholdt bremseprøve og der kom så en mand på knallert op til maskinen, kravlede op og afleverede bremseseddel samt dokumenterne.
Via radioen fik man at vide, at man skulle gå over på den normale frekvens – anvendte en speciel for rangering på Lersøen og ned/op fra Østerport - samt ikke mindst, at man skulle være klar til at køre når man fik grønt. Og SÅ var der ingen tid at spilde, da man skulle accelerere ud fra Lersøen og over det nedgående spor fra Nørrebro (det spor MZ III kører på) og over og OP ad rampen til stationen mellem 2 S-tog, et mod Hellerup og et fra Hellerup.
Grønt, lige trykke lidt tilbage for at samle stammen og så FREM. Det betød regulatoren næsten helt op med det samme. Maskinen krummede sig ligesom lidt sammen og tog så fat og hurtigt gik det faktisk op mod stationen nu på Godsringen/S-banen og afsted mod Flintholm. At der skulle reageres hurtigt var der ingen tvivl om, når ofte ca. 1500 tons og en toglængde på 500 meter skulle ud og op.
Ad hensyn til støjgener var der i begyndelsen anvendelse for 2xMX og til sidst en MZIV. Men som man kan se har også MZ III (en Jydepotte) været anvendt. Jeg tror at denne MZ III på billedet skal ned og hente en ekstrastamme. Normalt afleverede man jo en DAN-link stamme nede på færgen og trak stammen fra færgen op til Lersøen og afsted til Rødby. Hvordan systemet virkede i 1975 da billedet blev optaget ved jeg ikke.
Det må være de allersidste krampetrækninger på Farumbanen med litra MO fra Nøl i sporet yderst tilhøjre på billederne 1 og 3.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler