Frispormærker + 3 tegn
Så er du måske også i stand til at forklare betydningsforskellen mellem disse tre frispormærker (T, L og V) - også set i forhold til det almindelige?
I helt anden anledning læste jeg i Rangerreglement 1959, og hvad falder jeg så over på side 28 og 29? Den ønskede forklaring på de T-, L- og V-formede frispormærker:
T-formet frispormærke angiver, at tunge lokmotiver og motorvogne ikke må befare sporet nærmest den lange ende af T'et.
L-formet frispormærke angiver, at sporet som den lange ende af L'et vender bort fra, har kurver med mindre radius end 180 m og derfor ikke må befares af "stive" lokomotiver.
V-formet frispormærke angiver, at sporet nærmest spidsen af V'et har kurver med mindre radius end 120 m og derfor ikke må befares af sammenlæssede skinnetransportvogne mv.
Se selv de detaljerede regler på http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-sikring/dsb_rangerreglement_1959.pdf.