Første jernbane..

af metrohenrik, 28/1 2022, 11:35 (1063 dage siden)

Som bekendt åbnede den første jernbane i kongeriget med banen mellem København og Roskilde, fremført af Odin.

Men første jernbane i Danmark, som det så ud dengang, var jo mellem Kiel og Altona, i det nuværende Tyskland.

Hvad kørte man med på den strækning? dengang.. 3 år før Odin.

Første jernbane..

af Niels Munch, 28/1 2022, 12:32 (1063 dage siden) @ metrohenrik

Hej metrohenrik,

Du kan læse om banen her: https://de.wikipedia.org/wiki/Altona-Kieler_Eisenbahn-Gesellschaft - hvor også det rullende materiel omtales, herunder de anskaffede 1A1-lokomotiver.

Se desuden bl.a. lokomotivliste m.v. her: http://www.beitraege.lokomotive.de/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text2.html .

I fordums tid havde vi en tråd om Altona-Kiel: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51100 .

M.v.h.
Niels

Første jernbane..

af Hans T. Møller, 28/1 2022, 14:39 (1063 dage siden) @ metrohenrik

Som bekendt åbnede den første jernbane i kongeriget med banen mellem København og Roskilde, fremført af Odin.

Men første jernbane i Danmark, som det så ud dengang, var jo mellem Kiel og Altona, i det nuværende Tyskland.

Hej Metrohenrik

Vi må lige have det statsretlige på plads: I 1844, da Altona-Kiel-banen åbnede, var Holsten et hertugdømme og medlem af Det tyske Forbund. Den danske konge var dengang hertug af Holsten, men det var ikke en del af Danmark.

Danmarks grænse gik indtil 1864 ved Kongeåen bortset fra Ribe Herred, som lå syd for åen. Desuden fandtes der nogle små enklaver endnu sydligere, som oprindeligt hørte til kongeriget, men ved fredsslutningen efter krigen i '64, indgik disse i Slesvig, og som en slags erstatning for dem blev Nørre Tyrstrup Herred syd for Kolding og øen Ærø en del af Danmark.

Den nye grænse holdt som bekendt til 1920, hvor den nordlige del af Slesvig blev en del af Danmark efter en folkeafstemning.

Bedste hilsner

Første jernbane..

af Steffen Dresler, 28/1 2022, 14:47 (1063 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Jf. SJS bestyrelsesprotokol er noteret den 28. August 1846, at den tekniske direktør var fraværende på grund af ankommende lokomotivs "Ilandbringelse og udtransportering på banegården".
Navnet på første lokomotiv var ODIN.
Kilde: Odin, Danmarks første lokomotiv og dets placering i teknologiudviklingen, side 170, midterste spalte øverst. Poul Thestrup, Forlaget Banebøger 2017, ISBN 978-87-91434-48-8.

Herunder ODIN ved leveringen.
[image]

Herunder som indsat i drift med ændringer gennemført af Maskinmester Busse.
[image]

Begge tegninger Steffen Desler

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Første jernbane..

af Niels Munch, 28/1 2022, 15:46 (1063 dage siden) @ Steffen Dresler

..... nu var det vist lokomotiverne på Altona-Kiel, som metrohenrik efterspurgte, men dine tegninger er altid en fornøjelse.

M.v.h.
Niels

Første jernbane..

af Niels Munch, 28/1 2022, 15:51 (1063 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans,

Disse forhold havde vi vist også rede på i den gamle tråd "fra fordums tid", hvortil jeg tidligere linkede: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51106 - men du har nok ret, hvis du antager, at man ikke orker at klikke på de links, der sættes som støtte til indlæggene.

M.v.h.
Niels

Første jernbane..

af metrohenrik, 31/1 2022, 06:50 (1060 dage siden) @ Niels Munch

Hej metrohenrik,

Du kan læse om banen her: https://de.wikipedia.org/wiki/Altona-Kieler_Eisenbahn-Gesellschaft - hvor også det rullende materiel omtales, herunder de anskaffede 1A1-lokomotiver.

Se desuden bl.a. lokomotivliste m.v. her: http://www.beitraege.lokomotive.de/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text2.html .

I fordums tid havde vi en tråd om Altona-Kiel: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51100 .

M.v.h.
Niels

Tak Niels.
Altid dejligt informativt.
Jeg pløjer dem igennem, snarligt.

Første jernbane..

af metrohenrik, 31/1 2022, 06:53 (1060 dage siden) @ Hans T. Møller

Som bekendt åbnede den første jernbane i kongeriget med banen mellem København og Roskilde, fremført af Odin.

Men første jernbane i Danmark, som det så ud dengang, var jo mellem Kiel og Altona, i det nuværende Tyskland.

Hej Metrohenrik

Vi må lige have det statsretlige på plads: I 1844, da Altona-Kiel-banen åbnede, var Holsten et hertugdømme og medlem af Det tyske Forbund. Den danske konge var dengang hertug af Holsten, men det var ikke en del af Danmark.

Danmarks grænse gik indtil 1864 ved Kongeåen bortset fra Ribe Herred, som lå syd for åen. Desuden fandtes der nogle små enklaver endnu sydligere, som oprindeligt hørte til kongeriget, men ved fredsslutningen efter krigen i '64, indgik disse i Slesvig, og som en slags erstatning for dem blev Nørre Tyrstrup Herred syd for Kolding og øen Ærø en del af Danmark.

Den nye grænse holdt som bekendt til 1920, hvor den nordlige del af Slesvig blev en del af Danmark efter en folkeafstemning.

Bedste hilsner

Hej Hans.
Ja, jeg sad faktisk og tænkte, hvordan kan jeg formulere det bedst, det med at Holsten ikke var i "danmark" men under Kongen.
I Wikipedeia er det differencieret med "landets første" og "kongerigets førte", men det synes jeg ikke lød rigtigt.

Men tak for præciseringen. :-)

Kongerigske kalamiteter OT

af Krabsen, 31/1 2022, 08:12 (1060 dage siden) @ metrohenrik

Det er en af de mest komplicerede 'statsdannelser' i Europa, men kort sagt og meget forenklet:

Slesvig blev reelt udskilt fra Danmark som hertugdømme 1432/1435 (så begrebet 'genforeningen' i 1920 er egentlig lidt af en tilsnigelse, men det er vist meget OT).

I perioder var den danske konge også hertug af (en del af) Slesvig-Holsten. Slesvig som et hertugdømme under den danske krone, Holsten som et grevskab under det tyske rige.
Ofte var der desuden en Gottorpsk hertug, så Hertugdømmet var delt som et patchwork mellem de to hertuger.

Det var blandt andet det der gav Chr. IV mulighed for at starte krige, selvom rigsrådet var imod. Han gjorde det som hertug af Holsten og ikke konge af Danmark.
(at modstanderne så ikke liiige kunne se forskel og derfor angreb hele Danmark er en anden sag :-( )

Avatar

Første jernbane..

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2022, 08:58 (1060 dage siden) @ Niels Munch

Hej metrohenrik,

Du kan læse om banen her: https://de.wikipedia.org/wiki/Altona-Kieler_Eisenbahn-Gesellschaft - hvor også det rullende materiel omtales, herunder de anskaffede 1A1-lokomotiver.

Se desuden bl.a. lokomotivliste m.v. her: http://www.beitraege.lokomotive.de/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text2.html .

I fordums tid havde vi en tråd om Altona-Kiel: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51100 .

M.v.h.
Niels

Hvis man er til stationer og strækninger, så er der en portion billeder på jernbanekilder.dk. Søg fx på: AKE Eisenbahn . Jernbanekilder.dk er forberedt på materiale fra hele banenettet i Slesvig, Holsten og Lauenborg før 1864, på lige fod med de kongerigske baner. Tilsvarende er materiale fra de nordslesvigske baner før 1920 medtaget, selv om de jo var tyske. Ingen grund til politisk smålighed.

Første jernbane..

af ivar, 31/1 2022, 10:37 (1060 dage siden) @ metrohenrik

Næste gang skriver du bare kongedømmet, så har du samtlige bilande med.

mvh
-ivar

Første jernbane..

af Asger Christiansen, 31/1 2022, 14:26 (1060 dage siden) @ ivar

20. juli 1844, Thisted Amtsavis
Allerede, hedder det i en beretning fra Altona af 7ds i Kieler Correspondetsblad, ere nogle locomotiver ankomne hertil, og med et af disse, der fører navnet ”Altona”, er der foretaget flere prøvefarter, blandt andre i dag til Elmshorn, hvorved maskinen fuldkommen svarede til alle de nærede forventninger.
I løverdags tilbagelagde den vejen til Pinneberg, 2 ¼ mil, ved yderst forsigtig kørsel, i 25 til 26 minutter, og i dag fandt omtrent et lignende forhold sted. På begge disse farter vare flere waggons befæstede til locomotivet, og et temmelig betydeligt antal personer, specielt inviteret dertil indbudne, gjorde farten med.
Det andet, allerede i banegården opstillede, men endnu ikke ganske færdige locomotiv, fører navnet ”Kiel”. Begge ere forfærdigede i Havtorns fordelagtige bekendte maskinfabrik i Newcastle upon Tyne.
Da der med et allerførste kan ventes flere locomotiver, og der sandsynligvis allerede i næste uge vil blive gjort prøvefarter til Neumünster, så lader det med sikkerhed forudse, at de regelmæssige farter indtil i nærheden af Kiel vil kunne blive åbnede henimod slutningen af måneden eller i al fald i begyndelsen af august.
Af de hos Kitson, Thomson & Hevitson i Leeds bestilte 5 locomotiver er, såvidt vides, endnu ingen undervejs, men forhåbentlig ville heller ikke disse længere mere udeblive, så at køretøjet vel så temmelig være samlet henimod midten af den løbende måned.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak