Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 27/1 2022, 23:48 (1063 dage siden)

Ullrich Lück smed et spørgsmål til mig i det andet forum om, at der skulle have været en større banegårdsrestaurant i Padborg. Det var der ifølge lokalarkivet:

Vi har intet i Bov Lokalarkiv om jernbanerestauranten på Padborg Banegård, men på Facebook "Du ved du er fra Padborg" findes der lidt om den banegårdsrestaurant, som altså har eksisteret.
Jeg mener bestemt, at den stadig var der, da jeg ankom til Padborg i 1968.
Jeg ved ikke, hvornår den blev nedlagt, og jeg ved ikke, om det var en større restaurant.
Jeg vedhæfter to - lidt utydelige - kopier af indlægget på Facebook.

Med venlig hilsen

Erik Broe Petersen
Arkivmedarbejder

[image]
[image]

Så det var der.

Jeg kom til Padborg i 1973, og husker ikke etablissementet.

Hvornår lukkede det egentlig? Det er jo før ON kom til sognet, men er der andre, af de ikke længere helt så unge, der har været omkring, og kan huske hvor, den var placeret i bygningen?

Og til de rejsehistorisk interesserede er der jo lidt interessant i teksten, som vi ikke lige tænker ind i en rejse i dag.

mvh
-ivar

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2022, 00:08 (1063 dage siden) @ ivar

Ullrich Lück smed et spørgsmål til mig i det andet forum om, at der skulle have været en større banegårdsrestaurant i Padborg. Det var der ifølge lokalarkivet:

Vi har intet i Bov Lokalarkiv om jernbanerestauranten på Padborg Banegård, men på Facebook "Du ved du er fra Padborg" findes der lidt om den banegårdsrestaurant, som altså har eksisteret.
Jeg mener bestemt, at den stadig var der, da jeg ankom til Padborg i 1968.
Jeg ved ikke, hvornår den blev nedlagt, og jeg ved ikke, om det var en større restaurant.
Jeg vedhæfter to - lidt utydelige - kopier af indlægget på Facebook.

Med venlig hilsen

Erik Broe Petersen
Arkivmedarbejder

[image]
[image]

Så det var der.

Jeg kom til Padborg i 1973, og husker ikke etablissementet.

Hvornår lukkede det egentlig? Det er jo før ON kom til sognet, men er der andre, af de ikke længere helt så unge, der har været omkring, og kan huske hvor, den var placeret i bygningen?

Den er forsvundet mellem 30. maj 1965 og 24. september 1967, idet den i køreplanen gyldig fra 30. maj 1965 er anført som "større jernbanerestaurant" (kniv og gaffel signatur). I køreplanen gyldig fra 24. september 1967 er den væk. Om den i den mellemliggende periode nåede at blive deklasseret til "mindre jernbanerestaurant" (snapseglas signatur), ved jeg ikke (jeg er pt. ikke i nærheden af de mellemliggende køreplaner).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Georg Schmidt, 28/1 2022, 01:00 (1063 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sommerkøreplanen 1967 ser ud til at være sidste gang signaturen "større jernbanerestauration" er med ud for Padborg.
M v h
Georg

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2022, 05:13 (1063 dage siden) @ ivar


Jeg kom til Padborg i 1973, og husker ikke etablissementet.

Hvornår lukkede det egentlig? Det er jo før ON kom til sognet, men er der andre, af de ikke længere helt så unge, der har været omkring, og kan huske hvor, den var placeret i bygningen?

Der var indgang til ventesalene for ikke-rygere og rygere samt restauration på hver side af billetsalgslugerne. Her et foto fra 1927 eller 1928:

[image]

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 28/1 2022, 14:24 (1063 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hold da helt op, det så sørme godt ud i Padborg dengang. Tak til Ivar at Du har kontaktet Padborg lokalarkiv. Er der nogen som ligger ind med i billede af Padborg station i 60erne eller 70erne? Jeg kan ikke rigtig tilordne lokaliteterne hvor disse lå i stationsbygningen, eller lå restaurationen i den gamle station til Tørsbølbanen?

Ullrich

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2022, 16:23 (1063 dage siden) @ Ullrich Lück

Hold da helt op, det så sørme godt ud i Padborg dengang. Tak til Ivar at Du har kontaktet Padborg lokalarkiv. Er der nogen som ligger ind med i billede af Padborg station i 60erne eller 70erne? Jeg kan ikke rigtig tilordne lokaliteterne hvor disse lå i stationsbygningen, eller lå restaurationen i den gamle station til Tørsbølbanen?

Ullrich

Uden at være stedkendt vil jeg mene, at restaurationen lå i stationsbygningen på ø-perronen, hvor den kunne betjene de internationale rejsende. Jeg tror ikke, at der var to billetsalgsluger i Tørsbølbanens stationsbygning.

Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 28/1 2022, 22:20 (1062 dage siden) @ Ullrich Lück

Gern geschehen Ullrich.

Hvis du stiller dig med ryggen mod Harrislee, så kommer først pas- og toldkontrol, dernæst hallen med billetsalget, der vender mod Harislee. Restauranten må således have ligget midt i bygningen.

mvh
-ivar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 28/1 2022, 22:22 (1062 dage siden) @ ivar

Tak for yderligere oplysninger, som bliver skubbet videre til Lokalarkivet sammen med en henvisning til dette forum.

mvh
-ivar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 31/1 2022, 16:47 (1060 dage siden) @ ivar

Tak Ivar,

så kan jeg forstille mig det. I det tidligere par og told kontor har nu DB Cargo Deutschland sit kontor.

Restauranten må så har været temmelig smalt.

Ullrich

Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 31/1 2022, 19:14 (1060 dage siden) @ Ullrich Lück

Jeg forestille mig en vinkelstue (Google siger: Eckwohnzimmer) ind bag billetkontoret.

mvh
-ivar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Ronold, Høvik, Norge, 1/2 2022, 14:23 (1059 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvornår er stationsbygningen på ø-perronen opført?

Hvornår er Tørsbølbanens stationsbygning opført?
Hvad var grunden til, at Tørsbølbanen fik en egen separat stationsbygning i Padborg?

Mvh Knut

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af T. Rithmester @, Struer, 2/2 2022, 10:24 (1058 dage siden) @ ivar

Har netop konsulteret en sporplan over Padborg fra ca. 1929, her er i hvert fald en gl. restauration angivet.
Sporplanen kan hentes på Arkivet for Jernbaner (kræver brugeroprettelse)

[image]

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/2 2022, 10:35 (1058 dage siden) @ T. Rithmester

Har netop konsulteret en sporplan over Padborg fra ca. 1929, her er i hvert fald en gl. restauration angivet.
[image]

Og i en seperat bygning og ikke i selve stationsbygningen.

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 10:43 (1058 dage siden) @ T. Rithmester

Har netop konsulteret en sporplan over Padborg fra ca. 1929, her er i hvert fald en gl. restauration angivet.
Sporplanen kan hentes på Arkivet for Jernbaner (kræver brugeroprettelse)

[image]

Begge de nye stationsbygninger er taget i brug 1. juni 1928. Tørsbølbanens var vist nok også posthus straks fra begyndelsen. Jeg har hidtil ment, at den gamle 1901-station blev revet ned i 1928, men her har den så nået at komme med på en plan rettet i 1929, måske overhalet af virkeligheden.

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 10:44 (1058 dage siden) @ Michael Deichmann

Har netop konsulteret en sporplan over Padborg fra ca. 1929, her er i hvert fald en gl. restauration angivet.
[image]


Og i en seperat bygning og ikke i selve stationsbygningen.

Så vidt jeg husker, var det en træbarak. Den åbnede 20. januar 1925.

Avatar

To eller tre stationsbygninger i Padborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2022, 11:25 (1058 dage siden) @ Ronold

Hvornår er stationsbygningen på ø-perronen opført?

Hvornår er Tørsbølbanens stationsbygning opført?
Hvad var grunden til, at Tørsbølbanen fik en egen separat stationsbygning i Padborg?

Der mangler vel svar på Knuts spørgsmål? Jeg vil tillade mig at stille følgende spørgsmål: Har der været 2 eller 3 stationsbygninger i Padborg? Der er den, der er der nu, og så er der den, der var der før. Det er to. Men har der været en tredje, der udelukkende var for Tørsbølbanen? Det vil i givet fald være nyt for mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

To eller tre stationsbygninger i Padborg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 11:44 (1058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvornår er stationsbygningen på ø-perronen opført?

Hvornår er Tørsbølbanens stationsbygning opført?
Hvad var grunden til, at Tørsbølbanen fik en egen separat stationsbygning i Padborg?


Der mangler vel svar på Knuts spørgsmål? Jeg vil tillade mig at stille følgende spørgsmål: Har der været 2 eller 3 stationsbygninger i Padborg? Der er den, der er der nu, og så er der den, der var der før. Det er to. Men har der været en tredje, der udelukkende var for Tørsbølbanen? Det vil i givet fald være nyt for mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden.

Avatar

To eller tre stationsbygninger i Padborg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 11:52 (1058 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er den første bygning, med pakhus th.

[image]

Avatar

To, tre eller fire stationsbygninger i Padborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2022, 11:55 (1058 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden

Kære Morten

Det stemmer ikke helt overens med Peer Thomassens lille bog om Tørsbøl-Padborg banen. Som jeg læser Peer Thomassens bog, blev 1901-stationen i 1920 forsynet med et tredje spor og Tørsbølbanen overtog det gamle spor tættest på stationsbygningen (side 37-38).

Peer Thomassen nævner ikke noget om to stationsbygninger ved nyanlægget i 1928. Han omtaler kun den nye stationsbygning på ø-perronen og skriver at "Tørsbølbanen fik eget spor og perron ved hovedbygningen" (side 38).

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

To, tre eller fire stationsbygninger i Padborg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 12:07 (1058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden


Kære Morten

Det stemmer ikke helt overens med Peer Thomassens lille bog om Tørsbøl-Padborg banen. Som jeg læser Peer Thomassens bog, blev 1901-stationen i 1920 forsynet med et tredje spor og Tørsbølbanen overtog det gamle spor tættest på stationsbygningen (side 37-38).

Peer Thomassen nævner ikke noget om to stationsbygninger ved nyanlægget i 1928. Han omtaler kun den nye stationsbygning på ø-perronen og skriver at "Tørsbølbanen fik eget spor og perron ved hovedbygningen" (side 38).

Bedste hilsner

Thomas


Kære Thomas,

Ja, der står jo netop, at Tørsbølbanens perron lå ved hovedbygningen. Stationsbygningen på ø-perronen var ikke hovedbygningen; det var bygningen ved Jernbanegade for enden af Valdemarsgade. Stationsbygningen på ø-perronen var en ekspeditionsbygning for den nord-syd-gående trafik. Så Thomassen har helt ret.

Avatar

Tre stationsbygninger i Padborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2022, 13:00 (1058 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden


Kære Morten

Det stemmer ikke helt overens med Peer Thomassens lille bog om Tørsbøl-Padborg banen. Som jeg læser Peer Thomassens bog, blev 1901-stationen i 1920 forsynet med et tredje spor og Tørsbølbanen overtog det gamle spor tættest på stationsbygningen (side 37-38).

Peer Thomassen nævner ikke noget om to stationsbygninger ved nyanlægget i 1928. Han omtaler kun den nye stationsbygning på ø-perronen og skriver at "Tørsbølbanen fik eget spor og perron ved hovedbygningen" (side 38).

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Ja, der står jo netop, at Tørsbølbanens perron lå ved hovedbygningen. Stationsbygningen på ø-perronen var ikke hovedbygningen; det var bygningen ved Jernbanegade for enden af Valdemarsgade. Stationsbygningen på ø-perronen var en ekspeditionsbygning for den nord-syd-gående trafik. Så Thomassen har helt ret.

Kære Morten

Vi er enige. Jeg tillader mig at konkludere, at der har været tre stationsbygninger i Padborg:

1) 1866-ca. 1901
2) ca. 1901-1928
3) 1928-

Sidstnævnte var suppleret med en ekspeditionsbygning på ø-perronen.

Jeg vil samtidig tillade mig at konkludere, at Tørsbølbanen aldrig har haft egen station i Padborg (det siger jeg heller ikke, at du har påstået. Jeg skriver det udelukkende for fuldstændighedens skyld).

Jeg opfatter ekspeditionsbygningen på ø-perronen som Padborgs nuværende "stationsbygning". Er der nogen, der har et bud på, hvornår hovedbygningen mistede sin funktion som "hovedbygning"?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Tre stationsbygninger i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 13:24 (1058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden


Kære Morten

Det stemmer ikke helt overens med Peer Thomassens lille bog om Tørsbøl-Padborg banen. Som jeg læser Peer Thomassens bog, blev 1901-stationen i 1920 forsynet med et tredje spor og Tørsbølbanen overtog det gamle spor tættest på stationsbygningen (side 37-38).

Peer Thomassen nævner ikke noget om to stationsbygninger ved nyanlægget i 1928. Han omtaler kun den nye stationsbygning på ø-perronen og skriver at "Tørsbølbanen fik eget spor og perron ved hovedbygningen" (side 38).

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Ja, der står jo netop, at Tørsbølbanens perron lå ved hovedbygningen. Stationsbygningen på ø-perronen var ikke hovedbygningen; det var bygningen ved Jernbanegade for enden af Valdemarsgade. Stationsbygningen på ø-perronen var en ekspeditionsbygning for den nord-syd-gående trafik. Så Thomassen har helt ret.


Kære Morten

Vi er enige. Jeg tillader mig at konkludere, at der har været tre stationsbygninger i Padborg:

1) 1866-ca. 1901
2) ca. 1901-1928
3) 1928-

Sidstnævnte var suppleret med en ekspeditionsbygning på ø-perronen.

Jeg vil samtidig tillade mig at konkludere, at Tørsbølbanen aldrig har haft egen station i Padborg (det siger jeg heller ikke, at du har påstået. Jeg skriver det udelukkende for fuldstændighedens skyld).

Jeg opfatter ekspeditionsbygningen på ø-perronen som Padborgs nuværende "stationsbygning". Er der nogen, der har et bud på, hvornår hovedbygningen mistede sin funktion som "hovedbygning"?

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Uuuuuh, det var et godt spørgsmål. Uden at vide det vil jeg formode, at der har været et stationsforstanderkontor i bygningen samt billetsalg og rejsegodsekspedition. Persontrafikken på Tørsbølbanen blev indstillet allerede 21. maj 1932, men hvor længe stationsforstanderen blev boende, har jeg aldrig set noget om. Måske havde han tjenestebolig på 1. etage th. og postmesteren på 1. sal tv. jf. nedenstående foto fra 1928, hvor hovedbygningen jo ligner en ganske almindelig station. Hvis man definerer "hovedbygning" som, at der skal være billetsalg m.m., har den vel mistet sin funktion som sådan allerede i 1932.

[image]

Avatar

Tre stationsbygninger i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2022, 13:27 (1058 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For fuldstændighedens skyld er her Padborgs stations 2. hovedbygning, med restaurationen tv.:

[image]
Foto: Holger G. Hansen.

Tre stationsbygninger i Padborg

af ivar, 3/2 2022, 01:41 (1057 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er måske lidt tungnem - kommentarer frabedes - men bygningen Jernbanegade 11, der ifølge ois.dk er opført i 1925 (ja jeg er bevidst om usikkerheder), og som indtil verden gik postalt af lave, fungerede som posthus, var oprindeligt Padborg Station. Og, at Tørsbølbanen afgik fra banesiden af denne bygning? Og, at Tørsbølbanen således ikke havde egen stationsbygning?

Og, for at få lidt unyttig viden med, æ Tøsbøl bache lavede nogle fortrinlige rundstykker med både god smag og tilpas fylde.

mvh
-ivar

Avatar

Fire stationsbygninger i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2022, 09:09 (1057 dage siden) @ ivar

Jeg er måske lidt tungnem - kommentarer frabedes - men bygningen Jernbanegade 11, der ifølge ois.dk er opført i 1925 (ja jeg er bevidst om usikkerheder), og som indtil verden gik postalt af lave, fungerede som posthus, var oprindeligt Padborg Station.

Ja, men kun med ekspedition for tog mod Tørsbøl (og formentlig posthus og muligvis stationsforstanderbolig). Ekspedition af person- og godstrafiken mod nord og syd foregik i bygningen på ø-perronen.

Og, at Tørsbølbanen afgik fra banesiden af denne bygning?

Ja.

Og, at Tørsbølbanen således ikke havde egen stationsbygning?

Jo, der var ikke andre tog end Tørsbøltog, der blev ekspederet herfra, så det var (i min optik) Tørsbølbanens "egen stationsbygning". Fra Tørsbølbanens persontrafiks ophør i 1932 foregik al ekspedition (undtagen Postvæsenets) i stationsbygningen på ø-perronen.

Og, for at få lidt unyttig viden med, æ Tøsbøl bache lavede nogle fortrinlige rundstykker med både god smag og tilpas fylde.

mvh
-ivar

Hej Ivar,

Jævnfør ovenstående er det hele et definitionsspørgsmål og en lille strid om ord (dog næppe mht. rundstykkerne).

Tre stationsbygninger i Padborg

af Ronold, Høvik, Norge, 3/2 2022, 16:35 (1057 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På danskestationer.dk er der vist et postkort, der viser Tørsbølbanens station fra gadeside, angiveligt i midten af 1930erne.
Mvh
Knut

Avatar

Tre stationsbygninger i Padborg

af T. Rithmester @, Struer, 3/2 2022, 17:47 (1057 dage siden) @ Ronold

På danskestationer.dk er der vist et postkort, der viser Tørsbølbanens station fra gadeside, angiveligt i midten af 1930erne.

Og nu også her:

[image]"Hovedbygningen"/Tørsbølbanens station/posthus set fra gadeside. Postgået 2. februar 1945. - H. H. Bossens Papirforretning, Padborg. Nr. 7960 - Arkiv: T. Rithmester

Og den gamle station. Motivet er et udsnit af et postkort.

[image]Padborg 2. station set på ganske lang afstand. Ej postgået. Forlag: Petersen & Knudsen, Paddeborg - M 9605 21 - Arkiv: T. Rithmester

Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 4/2 2022, 00:02 (1056 dage siden) @ ivar

Så fik vi afklaret Tørsbølbanen. Men hvor var restauranten placeret? Jeg læner mig op af Mortens bud, som det mest logiske, men som Ullrich bemærker, så var der ikke meget plads at drive restaurant på i bygningen på ø-perronen..

mvh
-ivar

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/2 2022, 00:51 (1056 dage siden) @ ivar

Så fik vi afklaret Tørsbølbanen. Men hvor var restauranten placeret? Jeg læner mig op af Mortens bud, som det mest logiske, men som Ullrich bemærker, så var der ikke meget plads at drive restaurant på i bygningen på ø-perronen.

mvh
-ivar

Mit bud er: i den nordlige ende af stationsbygningen på mellemperronen. Postkortet viser, jf. fotografiet fra forhallen med billetlugerne, restauranten ved ventesalen for rygere, som må have været placeret i den nordlige tilbygning ved restaurationslokalet i direkte tilslutning til eller som en del af restauranten. Loftshøjden skal man ikke lade sig snyde af, for den kan være retoucheret af postkortforlaget. På postkortet ser man til højre døråbningen ind til den del af restauranten, som lå i tilknytning til ventesalen for ikke-rygere. Så der har været to lokaler at have gæster i; køkkenet kan have været placeret på 1. etage under det lille aftræksrør, som ses i taget på nedenstående foto, og have stået i forbindelse med serveringslokalerne via en madelevator. Deroppe har der så nok også været et lille kontorrum for forpagteren. På et postkort fra 1950'erne ses der en perronsalgsvogn til direkte salg ved de internationale tog, som må være blevet "drevet" i tilknytning til restauranten.

[image]

Tre stationsbygninger i Padborg

af Ronold, Høvik, Norge, 4/2 2022, 09:38 (1056 dage siden) @ T. Rithmester

Tak, Thomas.
Mvh Knut

Banegårdsrestaurant i Padborg

af ivar, 4/2 2022, 23:43 (1055 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja Morten,
vi må leve med formodninger, men en dag dukker der nok en tegning op. Sjovt at se, forresten, stationen uden bebyggelse i baggrunden. Hvornår er billedet fra, og øst mod vest eller omvendt?


mvh
-ivar

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2022, 04:22 (1055 dage siden) @ ivar

Ja Morten,
vi må leve med formodninger, men en dag dukker der nok en tegning op. Sjovt at se, forresten, stationen uden bebyggelse i baggrunden. Hvornår er billedet fra, og øst mod vest eller omvendt?


mvh
-ivar

Kvisten på taget over gavlen vender mod syd. Billedet er fra 1928.

Her er et nyere postkort af stationens administrationsbygning aka Tørsbølbanens stationsbygning, med postkontoret i bygningens nordende. Årstal ukendt. Hvor lang tid tager den for en mur at blive bevokset?

[image]

Avatar

Banegårdsrestaurant i Padborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/4 2022, 21:18 (996 dage siden) @ ivar

Ullrich Lück smed et spørgsmål til mig i det andet forum om, at der skulle have været en større banegårdsrestaurant i Padborg. Det var der ifølge lokalarkivet:

Vi har intet i Bov Lokalarkiv om jernbanerestauranten på Padborg Banegård, men på Facebook "Du ved du er fra Padborg" findes der lidt om den banegårdsrestaurant, som altså har eksisteret.
Jeg mener bestemt, at den stadig var der, da jeg ankom til Padborg i 1968.
Jeg ved ikke, hvornår den blev nedlagt, og jeg ved ikke, om det var en større restaurant.
Jeg vedhæfter to - lidt utydelige - kopier af indlægget på Facebook.

Med venlig hilsen

Erik Broe Petersen
Arkivmedarbejder

[image]
[image]

Så det var der.

Jeg kom til Padborg i 1973, og husker ikke etablissementet.

Hvornår lukkede det egentlig? Det er jo før ON kom til sognet, men er der andre, af de ikke længere helt så unge, der har været omkring, og kan huske hvor, den var placeret i bygningen?

Og til de rejsehistorisk interesserede er der jo lidt interessant i teksten, som vi ikke lige tænker ind i en rejse i dag.

mvh
-ivar

Hejsa,

Her er så et nyligt oplagt foto 28. februar 1946 fra "ventesalen" på Padborg station. Det drejer sig formentlig om jernbanerestaurationen, som givetvis har været inaktiv i den togløse tid efter den tyske kapitulation. Billedet viser personale samlet i ventesalen (jernbanerestaurationen), da det første internationale (tjekkiske) civile godstog efter Tysklands kapitulation ankom til Danmark, hvilket ganske spontant gav anledning til en lille sammenkomst med det tjekkiske bevogtningspersonale.
Fotografiet er 22. dec. 1946 af stationsforstander Fournier sendt som julehilsen til chef og personale i 4. Trafiksektion i Fredericia.
Personerne er uidentificerede.

[image]

Svenska-lok

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Skive - Vestsalling Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak