Begravelsestog - hvorfor med tog?
Hej Flemming og Jer andre
Hvad gør vi næste gang, Bliver det den svenske fra Rungsted eller K maskine? Måske OHJ38???
Har vi noget stort og flot til at trække?
God aften!
Se bort fra, at jeg som erklærer republikaner er af den opfattelse, at de såkaldt kongelige burde bisættes/begraves (omtrent) som alle andre (HKH Prins Henrik viste vejen ...), men lad mig så derefter - om end emnet egentlig hører til over i det mere højlydt ævlende forum - stille det helt oplagte spørgsmål: Hvorfor i alverden skulle majestæten føres til sit sidste hvilested med tog, og hvorfor skulle det i givet fald ske med et tog, fremført af et damplokomotiv?
Tilbage i historien er kongers og tillige et par dronningers kister ført til Roskilde med tog, men det var en tid, hvor det var en naturlige transportform, så man skulle have et passende følge med, og det i øvrigt skulle ske passende pompøst. I 1972 kunne man teknisk og arrangementsmæssigt sagtens have valgt noget mere "tidssvarende", men i respekt for den afdøde monarks passion for tog og jernbaner - og for damplokomotiver i særdeleshed - valgte man (sikkert også i overensstemmelse med hans eget ønske og måske endda direkte tilkendegivelse) toget, fremført af to E-maskiner. Fint nok, og helt som det skulle være.
Da Dronning Ingrid døde blev også hendes kiste ført til Roskilde med tog. Om hun har haft nogen særlig forkærlighed for tog, har jeg aldrig hørt om, men tilsyneladende var det af stor betydning for "nogen", måske snarere personer med tilknytning til Jernbanemuseet end til kongehuset, at det igen foregik med tog og i øvrigt gennemført så tæt på konceptet fra 1972 som muligt. Der var dog ikke to køreklare E-maskiner (nuvel, det var der jo sådan set heller ikke i 1972 ...), og toget oprangering afveg også noget, men i det store hele lignede de da, og jernbaneentusiasterne var begejstrede.
Vores nuværende monark holder sig sikkert i gang mange år endnu, men den dag det sker, at også hendes afsjælede legeme skal føres til Roskilde (for det skal det vel; noget skal Bjørn Nørgaards kostbare brille-etui-monument jo bruges til), er det da overhovedet ikke nogen selvfølge, at den sidste rejse skal ske med tog. Majestæten har da af og til anvendt den fine og dyre kongevogn, som oven i købet i hendes regeringstid har fået en "makker" til de mindre fine i følget, men hun transporterer sig jo oftere med bil, fly eller skib. Så hvorfor skal det absolut være med tog, den sidste rejse skal foregå? Og hvis det så endelig skal være, måske fordi man skal bruge bårevognen til eet eller andet, nu da almindelige mennesker ikke længere lejer jernbanevogne til deres sidste rejse, ville det da være mere naturligt at lade toget fremføre af et par indlejede ME'ere eller - mere grønt - af et par EB'ere, præcis som de få særtog, majestæten de senere år i levende live har ladet sig transportere i. Damplokomotiver har jeg aldrig haft indtrykket af, var blandt majestætens passioner ...
Skulle man endelig drage en parallel til hendes fars ligfærd, burde det ske ved, at man sejlede dronningens kiste med kongeskibet fra København til Roskilde, da hendes interesse for søen (herunder søens folk) forekommer uendeligt mere tydelig end for jernbaner og damplokomotiver.
Nå, men dette hører, som anført indledningsvist, egentlig ikke til i dette forum - nu har jeg tilladt mig at fremføre, hvad jeg mener (og det bliver sikkert censureret væk af Tommy, som det plejer at ske, når jeg udtaler mig om bl.a. kongehuset), og så synes jeg, at de, som måtte have lyst, skal tage diskussionen ovre i det andet forum.
God fornøjelse - og god aften til alle!
Mh
LH