Borg billeder - Et lille E-maskine tog
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Goddag
Da det er et plantog, havde de den dag, ingen godsvogne til godstoget.
Hilsner Keld
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Personvognen har "togførervognsforstærkning" så det kan være et materieltog til/fra feks brunkulslejerne. Jeg synes landskabet ligner området omkring Fasterholt og Kølkær lidt.
Billede 4
Kan kilometerstenen gøres tydeligere? Mine øjne læser 71,2; 78,2 eller 79,2.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg læser 71,2 på kilometerstenen, og det passer med Herning, som lå (og ligger) i km 71,2 på tværbanen. Jeg kan ikke få denne kilometerangivelse til at passe med andre stationer med rangersignal og vandkran(er).
Jeg har dog endnu ikke lige fået det til at passe med luftfotos, men arbejder videre.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Billede 4
Jeg læser 71,2 på kilometerstenen, og det passer med Herning, som lå (og ligger) i km 71,2 på tværbanen. Jeg kan ikke få denne kilometerangivelse til at passe med andre stationer med rangersignal og vandkran(er)
Det passer meget godt med Herning, spor 3. På nedenstående sporplan 1952-1960 ses vandkran ("VK") og rangersignal. Husene ligger da på Mosevej.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Billede 4
Jeg læser 71,2 på kilometerstenen, og det passer med Herning, som lå (og ligger) i km 71,2 på tværbanen. Jeg kan ikke få denne kilometerangivelse til at passe med andre stationer med rangersignal og vandkran(er)
Det passer meget godt med Herning, spor 3. På nedenstående sporplan 1952-1960 ses vandkran ("VK") og rangersignal. Husene ligger da på Mosevej.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Til venstre vandkranen og til højre det hvide hus med det valmede tag:
Udsnit af: https://kb-images.kb.dk/DAMJP2/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/Danm...
Ja, det hele passer med vestenden af Herning, hvilket vil sig lige vest for perronerne. Nu kan jeg også få det til at passe med luftfotos. Jeg kunne dog ikke få sporsammenløbet, som man helt i forgrunden ser en antydning af, til at passe med udsnittet af sporplanen. MEN et luftfoto fra midt i tresserne viser, at der netop på dette senere er etableret endnu en transversal, og så passer pengene igen.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
De første E med dobbeltskorsten der kom til 2.distrikt var 976, 980 og 985, og blev overført 12-14/12 1965. E 979 og 984 kom til 2.distrikt 15/3 1967.
M v h
Georg
Kan se at den har dobbelt skodsten, det grænser muligheden til E 975 - 989
Lidt OT - kørte damplokomotiv ikke hurtig dengang, siden fotografen Borg kunne følge med
toget fra Herning til Vejle
eller var der fri hastighed på landevejen?
Nix, det er den forkerte vandkran. E-maskinen tager vand fra vandkranen, der på luftfotoet ses henne ved personvognens gavl.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Nix, det er den forkerte vandkran. E-maskinen tager vand fra vandkranen, der på luftfotoet ses henne ved personvognens gavl
Du har ret. Enig.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Billede 1.
Billede 1 kan godt være taget ved ovk 123 mellem Fasterholt og Kølkær ved Søby Brunkul forgreningsstation.
Til venstre kan i dampen/røgen anes ekspeditionsbygningen.
Hvis vi antager at billedserien viser et lille godstog på vej mellem Brande og Herning, ligner billede 3 landskabet omkring Nørre Kollund. Det passer fint med at de første billeder sandsynligvis er taget omkring Fasterholt/Kølkær. Måske er det perronen på Nørre Kollund station, der ses i baggrunden?
eller var der fri hastighed på landevejen?
Frem til 1953 var der forskellige hastighedsgrænser, men i 1953 blev hastigheden givet fri ("kørsel efter forholdene") og det var der indtil den første energikrise, hvor der ultimo november 1973 indførstes generelle hastighedsgrænser på 60 km/t i bymæssig bebyggelse, 80 km/t på landevej og 110 km/t på motorvej. Bymæssig er siden sænket til 50 km/t og motorvej hævet til 130 km/t.
Frem til 1953 var der forskellige hastighedsgrænser, men i 1953 blev hastigheden givet fri ("kørsel efter forholdene") og det var der indtil den første energikrise, hvor der ultimo november 1973 indførstes generelle hastighedsgrænser på 60 km/t i bymæssig bebyggelse, 80 km/t på landevej og 110 km/t på motorvej. Bymæssig er siden sænket til 50 km/t og motorvej hævet til 130 km/t.
Dog var motorvejshastigheden sænket til 100 km/h mellem 1981 og 1992, derefter indtil 2003 atter 110 km/h. Som den stadig er mange steder ved lokal skiltning.
Mvh. Klaus K.
Hej Jens
Det kunne godt ligne; men i så fald skulle vi vel kunne se et "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter" (mærke 112), og det synes jeg ikke lige jeg kan få øje på. Nørre Kollund var jo fortsat trinbræt, da billedet blev taget.
Jeg har p.t. ikke andre bud på en stedangivelse for billede 3.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Billede 1 kan godt være taget ved ovk 123 mellem Fasterholt og Kølkær ved Søby Brunkul forgreningsstation.
Til venstre kan i dampen/røgen anes ekspeditionsbygningen.
Enig. Det ligner.
Bygningen i 1985, dog set mod Holstebro.
Driftsinformation om elevatorer og rulletrapper
En aften med enkelte Togbusser mellem Padborg og Flensborg
Enkelte internationale tog standser ikke i Flensborg
Sene aftener og nætter med ændrede tider på tog mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg
Ingen InterCity og regionaltog mellem København H og Østerport