Borg-billeder - D 849 i Herning
Selvom vi for længst er videre med Borg-billeder af E-maskiner, så er jeg nu alligevel ikke helt færdig med billederne af D 849 i Herning.
Daglyssignalet til venstre på "det nye" billede må jo være et U-signal, eftersom Herning ikke fik SU-signaler i forbindelse med ibrugtagningen af det nye sikringsanlæg i november 1969. U-signalerne mod Silkeborg og Brande stod side om side og temmelig langt ude, hvilket både kan ses på luftfotos og på fotos i Joen Jensens bog "Mennesker og maksiner". Ergo må signalet på billedet af D 849 være U-signalet mod Viborg. Dette signal fik jo ikke nogen lang levetid, eftersom det jo må være blevet annulleret ved banens nedlæggelse i maj 1971. Jeg synes dog det pågældende U-signal står lidt langt inde, men jeg kan ikke se andre muligheder end at det må været U-signalet mod Viborg. Jeg har forsøgt at få signalets placering verificeret v.h.a. andre billeder, men forgæves, for jeg har ikke fundet oversigtsbilleder af østenden af Herning fra perioden november 1969 - maj 1971.
Billedet må jo være taget i den korte periode, hvori det pågældende U-signal eksisterede; men hvis der findes billeder eller andet, der dokumenterer nedrivning af den østlige post engang i løbet af 1970, kan fototidspunktet indsnævres yderligere.
I øvrigt pudsigt, at jeg ikke har kunnet finde billeder af det nævnte U-signal og posten i 1970, for der blev taget masser af billeder i Herning i 1970 af damptogsparret 2711/2740 Fa-Hr-Fa, men de viser som regel maskinen ved depotet eller toget ved perron.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen