Borg billeder - På E-maskine tur
Følgende billeder er muligvis fra samme tur.
Maskinen på billede 10 er DSB E 972.
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
Billede 9.
Billede 10.
Følgende billeder er muligvis fra samme tur.
Maskinen på billede 10 er DSB E 972.
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
Billede 9.
Billede 10.
Billede 9: Højbanen i Vejle (fra Grejsdalen)
Billede 10: Vejle spor 3
Mvh Jørgen
Billede 3: Herning (fra Holstebro), passerer under nuværende Gammel Ringkøbingvej.
Billede 5: Gadbjerg, udkørsel mod Vejle
Billede 2 : Fasterholt, udkørsel mod Vejle.
Billede 6 og 7: Jelling, udkørsel mod Vejle.
Billede 8: Østenden af Jelling, mod Vejle.
Mvh.
Poul.
Billede 3: Herning (fra Holstebro), passerer under nuværende Gammel Ringkøbingvej.
Billede 5: Gadbjerg, udkørsel mod Vejle
Billede 4 er også fra Gadbjerg. Udkørsel fra spor 1 mod Vejle.
Mvh Jørgen
Billede 4 er også E 972.
Måske er alle fotos samme tog, samme dag, da oprangeringen synes ens og skorstenen med det lidt for store skorstensbånd var karakteristisk for 972 samt yderligere nogle få af de svenske E.
Det kunne være 1966/67, hvor tog 724 i tjenestekøreplanen var anført med togart MO 173 (E 250). Dette tog havde krydsning med tog 725 i Jelling.
Anders
Hej Poul
Jeg er enig i at billede 6 0g 7 er taget i Jelling, men billede 8 ligner for mig mere dobbeltsporet ved Vejle ca 1 km efter toget har passeret udkørselssignalet på vej mod Fredericia.
På billede 6 og 7 ses toget i spor 1 der ligger i grusballast, men på billede 8 er toget pludselig i spor 2, og spor 1 ligger i skærveballast. Det eneste hus der kunne være interessant i baggrunden på billede 8 skulle være det der ligger umiddelbar nord for Skovgade-overførslen tæt på vejen. Men spor 1 gik den gang (før 1972) ikke videre på den anden side af Skovgadebroen idet skiftet lå under broen.
Med ønsket om en god week-end
Jan-Eddie
Billede 1.
Billede 1 kunne være mellem Kølkær og Fasterholt. Det ligner et af brunkulslejerne i baggrunden.
Mvh Jørgen
Hej alle
Billede nr. 8 er taget på strækningen mellem Vejle Og Fredericia. Eller mere korrekt mellem Vejle H og Munkebjerg.
Toget må være tog 724 Herning-Fredericia en lørdag i køreplansperioden 25/9 1966-27/5 1967.
E 972 blev hensat 14/6 1967.
Dampplan 2. distrikt lørdage 1966-67.
Dampplan 2. distrikt tirsdag-fredag 1966-67.
Måske er billederne fra Hørning fra samme køreplansperiode.
M v h
Georg
Billede 4 er også E 972.
Måske er alle fotos samme tog, samme dag, da oprangeringen synes ens og skorstenen med det lidt for store skorstensbånd var karakteristisk for 972 samt yderligere nogle få af de svenske E.
Det kunne være 1966/67, hvor tog 724 i tjenestekøreplanen var anført med togart MO 173 (E 250). Dette tog havde krydsning med tog 725 i Jelling.
Anders
Godmorgen
Det er nok E 972 på alle foto, den er den eneste svenske E maskine i slut 60-erne, som har stort skorstensbånd, og har den gamle svenske tender opbygningen med lang træoverdel.
Hilsner Keld
Billede 3 er taget ved broen under hovedvej 18 (vej 184)mellem Thyregod og Give så vidt jeg kan se.
Det er nok E 972 på alle foto, den er den eneste svenske E maskine i slut 60-erne, som har stort skorstensbånd, og har den gamle svenske tender opbygningen med lang træoverdel.
Misforstå mig ikke - men hvordan i H.... s navn kan I huske alle detaljer om skorstensbånd, rørføring, bolte og årstal - på alle lokomotiver og vogne?
Asbergers eller bare nørder?
Billede 3
Billede 3: Herning (fra Holstebro), passerer under nuværende Gammel Ringkøbingvej
Jeg tror ikke, det er den. Vejoverføringen for Gammel Ringkøbingvej i Herning er fra 1954 og ser sådan ud (Google Street View), set fra sydøst:
Jeg er indtil videre mest stemt for forslaget om Thyregod-Give.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Billede 3
Billede 3 er taget ved broen under hovedvej 18 (vej 184)mellem Thyregod og Give så vidt jeg kan se
Det kunne meget vel være den. Så vidt jeg kan se, står der 1939 på nedenstående, der er gaflet fra Det Kongelige Biblioteks luftfotos. Årstallet er anført til "(1950)":
Udsnit af http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object482185
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det er nok E 972 på alle foto, den er den eneste svenske E maskine i slut 60-erne, som har stort skorstensbånd, og har den gamle svenske tender opbygningen med lang træoverdel.
Misforstå mig ikke - men hvordan i H.... s navn kan I huske alle detaljer om skorstensbånd, rørføring, bolte og årstal - på alle lokomotiver og vogne?Asbergers eller bare nørder?
Der spurgte du lige om det jeg aldrig har turdet spørge om.
Nogen har udtalt at Sherlock Holmes måtte have Asbergers, hvem andre ville lægge mærke til forskellen og sætte sig ind i hvilken aske over hundrede forskellige tobakstyper efterlader? Jeg imponeres også når nogen kan sætte et nummer (og ca årstal) på et billed af en Mz hvor nummeret ikke kan ses, alene på grund af en rustplet som lige nøjagtig dén Mz havde på det sted på den tid. Tjekker man med billeder fra databasen her på siden så passer det!
Billede 3
Billede 3 er taget ved broen under hovedvej 18 (vej 184)mellem Thyregod og Give så vidt jeg kan se
Det kunne meget vel være den. Så vidt jeg kan se, står der 1939 på nedenstående, der er gaflet fra Det Kongelige Biblioteks luftfotos. Årstallet er anført til "(1950)":Udsnit af http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object482185
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det KUNNE det være, men tråd-ophænget ser anderledes ud og mønstrene i betonen stemmer ikke.
Godformiddag
Hvis man sidder tilstrækkelig længe og ser på billeder, her damploko, for at finde forskelligheder, tænker man ikke over det. F.eks. en litra N med acetylengasflaske helt fremme ved ”Havebænken”!! Det er jo ikke almindeligt og springer derfor i øjnene med det samme, ikke sandt?
Sådan mere ”civilt” ved alle hvordan en folkevogn ”bobbel” ser ud. Det ved man når man ser den, for sådan skal en bobbel se ud. Men er der en forskel i forhold til det almindelige, bredere hjul, sænket rammen eller andet, bemærker man det ubevidst. Sådan også som her, damploko eller andet jernbanemateriel.
Sådan lidt til husbehov. En ”Svensker” havde kun 2 opbygninger på kedelryggen, skorsten (alle en lille) og en dampdom + sikkerhedsventiler. En Frichs danskbygget E havde 3 opbygninger, skorsten (kunne være dobbelt), en dom samt en damptørerdom + som de svenske. Alle kunne udstyres med ”slampotte” foran førerhuset. Kørte normalt med en ”svensk nittet tender” (kan se nittehovederne) og hvor kulkasseforhøjningen kunne være enten rektangulær stålplade eller som her træ. For at gøre det lidt besværligt fik nogle nittede svenske tendere en ”Frichs” tender kulkasseopbygning som de danskbyggede litra E.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Og vær I så glade for ikke at skulle kunne levere type og tilhørsforhold på materiel dækket af presenninger på en f.eks. jernbanevogn!! Så bliver det morsomt.
NB: Er ikke med med hvor E-maskinerne er fotograferet, men hvis udflugtstog undrer det mig, at der ikke er særtogsplade på maskinen?
…. Men der er vel 30 år eller lignende mellem de to billeder. //Nielsen
Billede 3
Billede 3: Herning (fra Holstebro), passerer under nuværende Gammel Ringkøbingvej
Jeg tror ikke, det er den. Vejoverføringen for Gammel Ringkøbingvej i Herning er fra 1954 og ser sådan ud (Google Street View), set fra sydøst:Jeg er indtil videre mest stemt for forslaget om Thyregod-Give.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Den er jeg med på. Der mangler også støttemur og plads til dobbeltspor. Glemte lige at det er mellem Give og Herning, at der er plads til dobbeltspor mange steder.
Mvh Jørgen
…. Men der er vel 30 år eller lignende mellem de to billeder. //Nielsen
Nok snarere 20-25 år siden 1950, men det ved vi endnu ikke. Der står på Borg-billedet et pænt stort løvtræ th., ud for betonautoværnets 2. fag (fra venstre), på indersiden af dette. Det træ mener jeg burde være synligt på luftfotoet, om ikke andet så som "busk" (jf. busken ud for 3. fag). Sidstnævnte busk er siden vokset op og er blevet et træ, som kan ses på nutidige luftfotos. Desuden savner jeg på Borgfotoet at kunne se den ret langstrakte bevoksning med graner th. bag togets sidste vogn (hvor der anes en skråning). Granerne var der både i 1954 og i dag, men perspektivet kan naturligvis gøre, at de forsvinder. Viadukten en standardviadukt af en type, som fandtes flere steder i landet. Det er muligt, at Thomas har fundet det rigtige sted, men jeg er ikke 100 % overbevist. Men det er jo en serie af fotos fra samme strækning, så der er næppe mange andre steder, der stemmer.
NB: Og vær I så glade for ikke at skulle kunne levere type og tilhørsforhold på materiel dækket af presenninger på en f.eks. jernbanevogn!! Så bliver det morsomt.
Det er der ellers nok en del som beskæftiger sig med for tiden. Disciplinen var ellers uddødende for nogle år siden.
NB: Er ikke med med hvor E-maskinerne er fotograferet, men hvis udflugtstog undrer det mig, at der ikke er særtogsplade på maskinen?
Oprangeringen er E-AV(261-272)-CP-CP (?)-DC, mon ikke den genfindes i en togplan 6 fra 1966.
Jo, det er det samme sted. Her stemmer mærkerne i betonen overens på "brodækket". Det er næppe noget tilfælde:
Det lyder plausibelt, at billedeserien skulle være fra vinterkøreplansperioden 1966-67, og det underbygges af det stade, hvortil strækningens ombygning med nye sikringsanlæg er nået. Og desuden viser træerne uden løv, at vi er i vinterhalvåret.
På billedet fra Fasterholt ser vi PU-signaler samt et nyt sporskiftedrev, der for mig at se er ibrugtaget. Samtidigt ser man ikke tråde fra det tidligere mekaniske sikringsanlæg. Det nye sikringsanlæg i Fasterholt ibrugtoges i driftsåret 1966-67, og driftsårene gik jo dengang fra og med 1. april til og med 31. marts. I TIB fra 22. maj 1966 er der endnu ikke nævnt noget om PU-signaler i Fasterholt, så det nye sikringsanlæg er ibrugtaget efter dette tidspunkt.
På billederne fra Gadbjerg ser vi en manuelt betjent bom samt trådtræk med trådstrammere; men sikringsanlægget i Gadbjerg (samt tillige Jelling) udskiftedes også først i driftsåret 1968-69.
I Vejle ser vi PU-signaler i drift, men Vejle fik også nyt sikringsanlæg allerede i 1965, så det stemmer jo meget godt.
På billedet fra hovedstrækningen syd for Vejle ser man ikke længere nogen stangrække. Strækningen her fik nyt strækningssikringsanlæg og fjernstyring i 1967, så mon ikke stangrækken er røget ved den lejlighed.
Billederne viser generelt træer uden løv, så vi er jo nok i november 1966 - april 1967. Måske der er enkelte buske med knopper og spæde blade, og så er vi jo nok i april 1967, måske tidligt maj 1967. Så det er mit endelige bud på datering.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Tak for alle svar - Jeg konkluderer følgende:
Alle billeder viser DSB E 972 fremføre tog 724 Herning-Fredericia en lørdag i køreplansperioden 25/9 1966-27/5 1967.
Oprangeringen er E-AV(261-272)-CP-CP (?)-DC.
Billede 1: Muligvis mellem Kølkær og Fasterholt
Billede 2: Fasterholt
Billede 3: Ved hovedvej 18 (vej 184) mellem Thyregod og Give
Billede 4-5: Gadbjerg
Billede 6-7: Jelling
Billede 8: Syd for Vejle
Billede 9-10: Vejle