1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?

af Gerhard V., Region Stuttgart, 21/1 2022, 18:08 (1070 dage siden)

Kære Herrer,

jeg blev bedt om at lave en lille præsentation for nogle venner i Forenede REjsende MOdeltogsnørder (FREMO), speciellt i den tyske FremOld gruppen som leger af bekendte årsager (skulle være inden begyndelsen af den følgende 1000års-periode som går til 1945) speler 1928. Jeg har gået (næsten?) alle godsvogsbilleder her i databasen igennem som er fra perioden til 1941. Nu kan jeg se, at vogne, som blev nymålet i eller efter 1930 har vist den nye opdeling angående påskrifterne, dvs. at litrabetegnelsen er kommet ned på siden og sitter ikke længre højest på venstre siden osv. Jeg har i de sidste år købt nogle bøger om emnet (godsvogne), men jeg kan ikke finde ud af fra hvilkend tidspunkt den nye måde for at anbringe påskrifterne blev inført. Spørgsmålet (eller svaret...) er bl.a. derfor interessant, fordi der findes vognmodeller i størrelse H0 fra Hobbtrade deres kasser viser "Epoke II" på etiketten. Der findes f. ex. hvide QH og QR. De blev hvid i 1928, men hvordan blev de litreret i præcis dette år? Ganske visst er vognene med rangerskruebremse på lav platform for nye, alle QR havde i 1928 sikkert stadig deres bremsehuse. Og så vit jeg forstår fandes der heller ingen stor Q-vogn med trykluftbremse i 1928, så lidt skal i hvert fall rettes på modellerne (hjærnemærkene)... Så er herinde nogen som kan måske hjælpe mig videre med det her emne?

Venlig hilsen

Gerhard.

P.S.: Og en detalje til: Når kom de første QH med de ændrede skyddelemme, som havde de andre hvide vogne (IA, IV...)?

1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?

af Steffen Dresler, 21/1 2022, 20:04 (1070 dage siden) @ Niels Munch

Hallo Gerhard

Den henvisning NM kommer med ovenfor, med tegningerne fra det hedengangne ”UK-modeller ” fra JUN 1982 (tegning PTN, tekst JPB), er nok p.t. den eneste og bedste beskrivelse af litreringers og beskriftningers anbringelse på godsvognsmateriellet fra sen dansk epoke II og frem til dansk epoke III ca. 1961 ff.

Ændringer i både litreringers anbringelse og farver skete over mange år fra den dato/måned/år ændringen blev vedtaget. Normalt ændredes en vogn først når den faldt for stor reparation (S-Rev.) med mindre det drejede sig om den store om nummerering af alt godsvognsmateriel i 1941. Her blev der ofte påsat skilte med det nye nummer og det gamle overstreget. Derfor kunne der gå – og gjorde – der op til 8 år før end ændringen det var slået helt igennem! Og der er eksempler på, at vogne med en epoke II beskriftning har kørt op til midten af 1950´erne!!

Med hensyn til Trykluftbremsen ser det for mig ud som om, at bl.a. litra QRB havde denne fra leveringen allerede i 1922 ff. (Jf. DRIFTSMATERIELLET 1. udgave 1977, side 103.1, Dansk Jernbanearkiv ved Per T. Nielsen). Årsagen var jo den simple, at vognene skulle bl.a. køre kvægtransporter til Tyskland, hvor netop denne bremse var indført tidligere.

Hjørnemærkerne (Bremsetype) bliver først aktuelle i slutningen af 1930´erne hvor en del vognmateriel enten får Trykluftledning (2. underlitra ofte L, en hvid hjørnemarkering på de brune/røde godsvogne) eller fuld trykluftbremse (2. underlitra ofte B, normalt to hvide hjørnemarkeringer på de brune/røde godsvogne). Bremsetypen fremgik (fremgår) også af påskriften på vangerne. Hjørnepåskrifterne varierede i udseende om hvilken bremsetype vognen havde, international- eller ikke international godkendt og om det udelukkende kun var en godsvognsbremse eller en kombineret gods- og personvognbremse.

Husk på, at bortset fra de hvide vogne, var de åbne og lukkede godsvogne malet i ”DSB 1929 nr. 3 brun” der helt frem til 2. Verdenskrig (og lige efter) var en mere rødlig RAL 8012, for herefter at ændres til en ”ny” nr. 3. brun RAL 8015 (og dette kan man så slås om).

Mange lukkede og åbne godsvogne havde, selvom Trykluftbremse, også en skruebremse i et tårn (2. underlitra f.eks. R).

Derfor skal man i FREMO og alle andre steder selvfølgelig, ofte sige at det er den og den vogn man fremstiller, da den på dette tidspunkt (et billede er bedst) så ”sådan ud”!

Rangerplatformen (DSB udgaven) som du omtaler, kommer først i 1939 jf. ”Samlingstegning NV.12.205 af 17-05-1939”, da Tårnbremsehuset fjernes og skruebremsen anbringes på gavlen.

Håber det gav lidt hjælp.

Grüsse

Steffen Dresler

1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?

af Svend, Storkøbenhavn, 21/1 2022, 21:47 (1070 dage siden) @ Steffen Dresler

Husk på, at bortset fra de hvide vogne, var de åbne og lukkede godsvogne malet i ”DSB 1929 nr. 3 brun” der helt frem til 2. Verdenskrig (og lige efter) var en mere rødlig RAL 8012, for herefter at ændres til en ”ny” nr. 3. brun RAL 8015 (og dette kan man så slås om).

Du mener vel svarende til RAL 8012 hhv RAL 8015.
Det var så vidt jeg ved først senere - og noget senere end ved udgivelsen af designmanualen i 1974 - at man begyndte at tale om anvendelse af RAL farver, herunder RAL 8025 til anvendelse på godsvogne (omtalt bl a i DSBs forbrugsvarefortegnelser).

1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?

af Steffen Dresler, 21/1 2022, 22:31 (1070 dage siden) @ Svend

Go´aften Svend

Sæ´følig! RAL farverne blev jo først opfundet senere i Tyskland, så det er helt korrekt med "svarende til".

Det var iøvrigt hundesvært at "konvertere" DSB 1929 farveviften til noget moderne brugbart set fra MJ verdenens side. Men professionelle "Faktorer" på et par dagblade hjalp med farvevifter under særlige lysforhold (bestemt antal Lux såvidt jeg husker), hvor RAL skalaen var kendt. Det var den originale farvevifte vi fik til låns, altså uden senere ændringer. Og helt rigtigt var flere af farverne "tilnærmelsesvis svarende til"! Men der var ingen tvivl om, at mange af farverne som 1929 udvalget kom frem til, lå meget tæt op ad anvendte farver hos Deutsche Reichsbahn farveforskrifter, bl.a. godsvognsfarven. Men det kan der jo skrives afhandlinger om.

Fortsat god aften og weekend til dig

Bedste hilsener

Steff

1928 - hvordan såg en nymålet godsvogn ud?

af Gerhard V., Region Stuttgart, 22/1 2022, 08:31 (1069 dage siden) @ Gerhard V.

Mange tak,

det var en stor hjælp! Som fremgår fra tegningerne kom den nye retvendte litrering først i 1929, så i 1928 bør vognene stadig ha den ældre beskriftning. Jeg har søgt på nettet efter den omtalte artikel i UK-hæftet og kom også til Per Topp Nielsens kildefortegnelse; det gav nogle gode tips til at søge i bogreolen. Men: kunde det være mulig at en venlig sjæl ville være villig at sende mig en tidssvarende scan fra beskriftningsartikeln, tak? Det var vanskelig nok at få et eksemplar af JBPs Godsvognmateriellets Historie og jeg frygter at jeg kan ikke finde et sådant hæfte på det antikvariske marked i rimelig tid. Fordi det er mig bekendt ikke muligt at vedhæfte filer til private beskeder her min mail adresse: der(punktum)voss(at)web(punktum)de
Det er dejligt at få hjælp herinde, igen mange tak!

Venlig hilsen

Gerhard

Igen mange tak!

af Gerhard V., Region Stuttgart, 26/1 2022, 18:33 (1065 dage siden) @ Gerhard V.

Hej,

jeg fik i mellemtiden en scan fra den omtalte artikel og siger også på denne vej mange tak for den gode hjælp man får altid her i forummet!

Bedste hilsner

Gerhard

DB Cargo

Danske privatbaner

Læs historien om:
Falsterbanen
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak