Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50
Når DSB opmalede godsvognene malede man ret konsekvent vognene brune, hvis de var en gavl i flugt med pufferplanken. Når vognene blev nyleveret fra Scandia var de ofte med sorte pufferplanker. P/E-vognene havde t.ex. sorte pufferplanker.
Bremseplatformsgelænder mv var brunt på brune vogne og sort på hvide vogne.
Vognkassefarven på DSBs godsvogne var ret nøjsgtigt RAL 8016, altså ikke 8012 som er tysk godsvognsfarve.
Hvide vogne havde også ofte hvide pufferplanker, men mestendels sorte puffer.
På visse godsvogne blav vangerne malet i vognkassefarve i 1960'erne, men ikke akselgafler og fjederophæng. Det ses både på DSB-opmalede og til DSB leverede nye godsvogne. Tror det skifter omkring 1970/71 - de første Rs var vist med sorte bogier.
Det ser ud som om man eksperimenterede med vognkassefarve i 1960'erne, og nogle blev formentlig malet i en lysere nyance á la RAL 9012.
Endelig var en hel del PB-vogne leveret umalede (måske kun træværket), som så senere blev malet af DSB. Fra Scandia kan de evt været cuprinolbehandlede, for der er nogle få farvebilleder der i hjørnerne viser PB-vogne med gråsort træværk på en måde der ikke ser malet ud.
Museumsgodstogets godsvogne er i øvrigt ret konsekvent malet op efter billeder i perioden 1997-2003. Jeg ved ikke hvordan tilstanden er nu, men de var ret præcist malet som DSN ville have gjort ved opmaling, med de unøjagtigheder småmoderniseringer har påført dem.