Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af Steffen Dresler, 12/1 2022, 11:32 (1079 dage siden)

God formiddag

Jeg skal have lidt hjælp med hensyn til farver på (åbne) godsvogne, der har været til S-revision på Centralværkstedet i København fra ca. 1941 og frem til omkring ca. slutningen af 1940´erne. For modeljernbaneinteresserede altså den tidlige epoke III.
På flere af de såkaldte ”Brændeskursbilleder” m.fl., ser det nemlig ud som, at bufferplanken og MULIGVIS også bufferhylsteret, det være sig cylinder, åbne eller lukkede fjederbuffer, har samme farve som vognkassen og endestykkerne. Så kan man altid diskutere om det er en RAL 8012 eller 8015.
ER det en korrekt antagelse jeg har ud fra det givne billedmateriale?
Alle billedudsnit ”selvfølgelig” Jernbanekilder.

[image]
DSB litra PJR nr. 13 854. DJM01-00000977 (2)
[image]
DSB litra PFR 14 501. DJM01-00000979 (2)
[image]
DSB litra PB. DJM01-00003330 (2)
[image]
DSB litra TF nr. 800. DJM01-00003356 (2)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af Oversmeden, 12/1 2022, 11:44 (1079 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg skal have lidt hjælp med hensyn til farver på (åbne) godsvogne, der har været til S-revision på Centralværkstedet i København fra ca. 1941 og frem til omkring ca. slutningen af 1940´erne. For modeljernbaneinteresserede altså den tidlige epoke III.
På flere af de såkaldte ”Brændeskursbilleder” m.fl., ser det nemlig ud som, at bufferplanken og MULIGVIS også bufferhylsteret, det være sig cylinder, åbne eller lukkede fjederbuffer, har samme farve som vognkassen og endestykkerne. Så kan man altid diskutere om det er en RAL 8012 eller 8015.
ER det en korrekt antagelse jeg har ud fra det givne billedmateriale?
[image]
DSB litra TF nr. 800. DJM01-00003356 (2)

Tja, når jeg ser på det billede, så ses tydeligt hvad en sort gør ved gråtonerne.
Desuden har jeg set farvefotos af My, hvor puffehylsteret er malet i samme farve som vognkassen.
De lykkelige indehavere af "Danske Statsbaners Motormateriel 1925-2007" kan slå op på side 92 og se 1103 i farve fra fabrikken.
Så, hvis DSB lavede dét nummer i 1950'erne med My, hvorfor så ikke gøre det samme med godsvogne ca. 10 år før?

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af Hans Peter Balle, 12/1 2022, 12:33 (1079 dage siden) @ Steffen Dresler

I bogen "Med toget gennem tresserne" har du et farvefoto på side 25 af en ganske ny Tdgs optaget omkring 1967. Det er selvfølgeligt langt senere end den periode du spørger til, men der er pufferplanke og -hylster ihverfald malet i vognens farve. Den langsgående vange, akselgafler og alt nedenfor er derimod malet sort ligesom stiger og håndgreb.

Her på jernbanen.dk er der et S/H fabriksfoto fra 1969 af Scandias første Tdgs, og da ser det i grunden ud til, at alt er malet i vognens farve. Spørgsmålet er selvfølgeligt om de to fabrikker, Talbot og Scandia, har fulgt DSBs forskrifter.

Endelig er der vel den spændende mulighed, at de to distrikter har malet lidt forskelligt ... Det skete jo langt senere med design malingen af pufferplanken på MXerne på trods af en ellers meget omfattende design manual.

mvh
Hans Peter

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af UTJ, 12/1 2022, 18:49 (1079 dage siden) @ Hans Peter Balle

Når DSB opmalede godsvognene malede man ret konsekvent vognene brune, hvis de var en gavl i flugt med pufferplanken. Når vognene blev nyleveret fra Scandia var de ofte med sorte pufferplanker. P/E-vognene havde t.ex. sorte pufferplanker.

Bremseplatformsgelænder mv var brunt på brune vogne og sort på hvide vogne.

Vognkassefarven på DSBs godsvogne var ret nøjsgtigt RAL 8016, altså ikke 8012 som er tysk godsvognsfarve.

Hvide vogne havde også ofte hvide pufferplanker, men mestendels sorte puffer.

På visse godsvogne blav vangerne malet i vognkassefarve i 1960'erne, men ikke akselgafler og fjederophæng. Det ses både på DSB-opmalede og til DSB leverede nye godsvogne. Tror det skifter omkring 1970/71 - de første Rs var vist med sorte bogier.

Det ser ud som om man eksperimenterede med vognkassefarve i 1960'erne, og nogle blev formentlig malet i en lysere nyance á la RAL 9012.

Endelig var en hel del PB-vogne leveret umalede (måske kun træværket), som så senere blev malet af DSB. Fra Scandia kan de evt været cuprinolbehandlede, for der er nogle få farvebilleder der i hjørnerne viser PB-vogne med gråsort træværk på en måde der ikke ser malet ud.

Museumsgodstogets godsvogne er i øvrigt ret konsekvent malet op efter billeder i perioden 1997-2003. Jeg ved ikke hvordan tilstanden er nu, men de var ret præcist malet som DSN ville have gjort ved opmaling, med de unøjagtigheder småmoderniseringer har påført dem.

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af Oversmeden, 12/1 2022, 19:36 (1079 dage siden) @ Steffen Dresler

Som truet med, et lille udsnit af 1103 ved leveringen.
Puffehylstre pænt malet i samme farve som vognkassen.
[image]
Jeg bemærker at de vi når til Mx, så holder det pjat op og puffehylsteret er helt sorte.

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af UTJ, 12/1 2022, 19:54 (1079 dage siden) @ Oversmeden

Som truet med, et lille udsnit af 1103 ved leveringen.
Puffehylstre pænt malet i samme farve som vognkassen.
[image]
Jeg bemærker at de vi når til Mx, så holder det pjat op og puffehylsteret er helt sorte.

Hvis vognkassen er malet med monterede puffer er det nemmere at male pufferhylstrene med.

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af Oversmeden, 12/1 2022, 20:19 (1079 dage siden) @ UTJ

Jeg bemærker at de vi når til Mx, så holder det pjat op og puffehylsteret er helt sorte.

Hvis vognkassen er malet med monterede puffer er det nemmere at male pufferhylstrene med.

Rigtig nok.
Det underlige er blot at på alle de fotos jeg har set fra Nohab, der foregår malerarbejdet med pensel.
Dermed skulle det være nemt at styre udenom pufferne.
Om Nohab brugte sprøjtemaling - det tør jeg ikke sige. Jeg bemærker bare den manglende omtale af en malekabine.

Åbne godsvogne, farver på bufferplanker ca. 1941 - 1949/50

af UTJ, 12/1 2022, 21:42 (1079 dage siden) @ Oversmeden

DSB brugte vist også pensel - SJ var vist tidligt på den med sprøjtemaling, men så blev (gods)vognene også helt ensfarvede. Alkjær fortalte at han så hvordan en DSB medarbejder stod på Århus Ø og malede nye PB-vogne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak