DSB litra N - som det ikke er en N-maskine
Hej Ole
Her er nogle rettelser til din tekst.
#1
Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.
Det er ikke bagerste drivhjul, men det næstsidste. N-maskinen har en glider (til at fordele dampen i cylinderen) en cylinder i hver side.
#3
Billede 3:
Samme retning som 2, men nu er fotografen hoppet ned og står foran lokomotivet midt i sporet.
De 2 "brystvorter" er enden af de 2 (højtryks?)cylindre.
Den berømte "havebænk" ses tydeligt, den blev brug til at stå på når røgkammeret skulle renses.
Det er gliderne, som man ser ikke cylinderen, den er neden under.
Det er ikke havebænken, som man ser, men et trin til at stå, når der skal arbejdes med rørkammeret. Havebænken er noget, som DSB byggede på som fylder hele maskinens brede.
#5
Billede 5:
Dampcylindere i venstre side set ind forfra (Lille til højtryk) og den store til lavtryk?)
Det er glider og dampcylinder.
Hilsner Keld