Avatar

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/1 2022, 14:28 (1083 dage siden)

Hejsa,

Da jeg ikke har forstand på damplokomotiver tillader jeg mig at spørge kyndige på området til råds om følgende fotos fra DJM's samling, som nok er forsynet med en forklarende tekst på bagsiden (#0), men som dog ikke går i detaljer med de enkelte fotos: Hvad er det, som vi ser af specifikke detaljer? (og nej, jeg har ikke den bog)

[image]#0

[image]#1

[image]#2

[image]#3

[image]#4

[image]#5

[image]#6

[image]#7

.... plus et "udenfor nummer" (#8), formentlig taget ved en anden lejlighed:

[image]#8

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Niels Munch, 11/1 2022, 14:42 (1083 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten,

Tyske Lokomotivdatenbank har følgende om lokomotivet:

50 2139
Hersteller: Société Anglo-Franco-Belge des Ateliers de la Croyère, Seneffe et Godarville
Baujahr: 1943
Fabriknummer: 2561
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 50 2139
→'45 DRw/DB (SWDE)
→'49 Belgien
→'52 DSB (Etsp.)
++63

Etsp. = Ersatzteilspender.

Levnedsløb desuden her: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=102529&action=port... .

Så kommer Steff givetvis med resten.

M.v.h.
Niels

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 15:08 (1083 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag

Her lidt numeriske informationer vedr. DRG BR 50ÜK tjeneste i Danmark:
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 11/1 2022, 15:05 (1083 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Jeg kan og vil ikke påberåbe mig at være damplokomotiv mand, men har dog været så meget i nærheden af damplokomotiver, at jeg kan komme med lidt populære damplokomotiv videnskablig viden og begreber ;-)

En enkelt N-maskine tender er bevaret af Dansk Jernbaneklub (Blev brugt af DSB som belastningsvægt) og den befinder sig i Marslev på Fyn.
Resten af de N-maskiner som Danmark fik er alle ophugget.
Enkelte steder har jeg sat noget tekst i (), hvilket betyder jeg ikke er sikker, men tænker at andre herinde er MEGET mere kompetente til at forklare.

[image]#1

Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.

[image]#2

Billede 2:
Er set mod kørselsretning.
Fotografen står på forenden af lokomotivet og ser ned mod forsiden af førerhuset, det store hul i midten er til kedelenden med fyrkassen.
Den store tværgående aksel tænker jeg er en del af bremsen.

[image]#3

Billede 3:
Samme retning som 2, men nu er fotografen hoppet ned og står foran lokomotivet midt i sporet.
De 2 "brystvorter" er enden af de 2 (højtryks?)cylindre.
Den berømte "havebænk" ses tydeligt, den blev brug til at stå på når røgkammeret skulle renses.

[image]#4

Billede 4:
Hele herligheden set fra højre side, forenden er til højre.

[image]#5

Billede 5:
Dampcylindere i venstre side set ind forfra (Lille til højtryk) og den store til lavtryk?)

[image]#6

Billede 6
Hele den flotte maskine inden den blev pillet fra hinanden..
De 2 dampcylindre gemmer sig under en dækplade oppe foran og derfor ser siden "glat" ud.

[image]#7

Billede 7:
Forende set fra højre side, med de 2 dampcylindre og havebænken.

.... plus et "udenfor nummer" (#8), formentlig taget ved en anden lejlighed:

[image]#8

Billede 8:
Tender til opbevaring af vand og kul, kul blev skovlet (puh-ha) fra tender til fyrrummet.
Vandet via rør og slanger til fyrkassen.

Avatar

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/1 2022, 15:09 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

Hej Morten
Jeg kan og vil ikke påberåbe mig at være damplokomotiv mand, men har dog været så meget i nærheden af damplokomotiver, at jeg kan komme med lidt populære damplokomotiv videnskablig viden og begreber ;-)

En enkelt N-maskine tender er bevaret af Dansk Jernbaneklub (Blev brugt af DSB som belastningsvægt) og den befinder sig i Marslev på Fyn.
Resten af de N-maskiner som Danmark fik er alle ophugget.
Enkelte steder har jeg sat noget tekst i (), hvilket betyder jeg ikke er sikker, men tænker at andre herinde er MEGET mere kompetente til at forklare.

Hej Ole,

Du har skam lagt en god "bund" for beskrivelserne, som de andre kan bygge videre på. Tak for det! Så skal jeg nok samle alle brikkerne i nogle brugbare billedtekster, når de meget mere kompetente folk har været der. :-) :-) :-)

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Niels Munch, 11/1 2022, 15:33 (1083 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... og af Steff's fine tabellarium kan man se, at kedlen fra 50 2139 blev stoppet i N 208. Rammen henstod som reserve indtil ophug i 1963.

Dette fremgår ikke af de tyske databaser.

M.v.h.
Niels

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Oversmeden, 11/1 2022, 15:25 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

[image]#1

Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.

Der findes ikke høj- og lavtryks cylindre på en N-maskine.
I hver side af maskinen findes to cylinderblokke.
Den lille cylinder (øverst) fordeler dampen til den store cylinder nederst.
Al trækkraft mm. beregnes ud fra dim. på den nederste, store cylinder.

Det er heller ikke forløberhjul, som ses forrest.
Nok nærmere en deploier (eller hvordan man nu staver til det).

PS! DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 11/1 2022, 15:30 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

Velbekomme, det var så lidt.

Et PS!.
Som det især kan ses på billede 8 er drivhjul "små", dette er typisk for lokomotiver der skulle trække store og meget tunge tog, typisk godstog.
Lokomotiverne med de små hjul kunne derfor ikke køre stærkt, men de kunne dælme trække mange tons, i modsætning til lokomotiver med store drivhjul, der blev brugt til hurtigt kørende tog, f.eks. persontog.

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Hans T. Møller, 11/1 2022, 16:56 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

[image]#2

Billede 2:
Er set mod kørselsretning.
Fotografen står på forenden af lokomotivet og ser ned mod forsiden af førerhuset, det store hul i midten er til kedelenden med fyrkassen.
Den store tværgående aksel tænker jeg er en del af bremsen.


Den tværgående aksel er styringsakslen, som bruges til omlægning af styringen, der dels afgør lokomotivets kørselsretning, dels hvornår damptilførslen til cylindrene afbrydes (fyldningen).

Den opretstående arm på akslen har via en skiftestang været forbundet med en skifteskrue i lokomotivets førerhus.

Bedste hilsner

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af PeterA, 11/1 2022, 17:07 (1083 dage siden) @ Hans T. Møller

Fin billedserie! Og ingen billeder uden sidegevinster!
På venstre side ses en række hvide vogne. Flere af dem er den sjældent fotograferede type IT, her uden bremsehuse, men formentlig hensat for ombygning med nye vognkasser og Flettner-rotorer på taget. Det daterer også billederne til ca. 1954/55.
mvh PeterA

Avatar

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine - AFSLUTTET

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/1 2022, 17:30 (1083 dage siden) @ PeterA

Fin billedserie! Og ingen billeder uden sidegevinster!
På venstre side ses en række hvide vogne. Flere af dem er den sjældent fotograferede type IT, her uden bremsehuse, men formentlig hensat for ombygning med nye vognkasser og Flettner-rotorer på taget. Det daterer også billederne til ca. 1954/55.
mvh PeterA

Jup! Men et af dem var i sin tid kopieret spejlvendt. Her i retvendt udgave:

[image]

Slut herfra! :-D :-D :-D

[image]

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Svend, Storkøbenhavn, 11/1 2022, 18:31 (1083 dage siden) @ PeterA

Fin billedserie! Og ingen billeder uden sidegevinster!
På venstre side ses en række hvide vogne. Flere af dem er den sjældent fotograferede type IT, her uden bremsehuse, men formentlig hensat for ombygning med nye vognkasser og Flettner-rotorer på taget. Det daterer også billederne til ca. 1954/55.
mvh PeterA

Der er vist ikke meget tilbage af disse vogne, oprindelig Korsør Margarinefabrik A/S DSB ZM 99301-99310/ IT 25001-25010
Her er "de sørgelige rester" fra ZM 99308 / IT 25008

[image]

[image]

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af K564, 11/1 2022, 17:57 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

Hej Ole

Her er nogle rettelser til din tekst.

[image]#1

Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.


Det er ikke bagerste drivhjul, men det næstsidste. N-maskinen har en glider (til at fordele dampen i cylinderen) en cylinder i hver side.

[image]#3

Billede 3:
Samme retning som 2, men nu er fotografen hoppet ned og står foran lokomotivet midt i sporet.
De 2 "brystvorter" er enden af de 2 (højtryks?)cylindre.
Den berømte "havebænk" ses tydeligt, den blev brug til at stå på når røgkammeret skulle renses.

Det er gliderne, som man ser ikke cylinderen, den er neden under.
Det er ikke havebænken, som man ser, men et trin til at stå, når der skal arbejdes med rørkammeret. Havebænken er noget, som DSB byggede på som fylder hele maskinens brede.

[image]#5

Billede 5:
Dampcylindere i venstre side set ind forfra (Lille til højtryk) og den store til lavtryk?)

Det er glider og dampcylinder.

Hilsner Keld

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 18:00 (1083 dage siden) @ Ole Juhl

Godaften

Når man nu er igang med at dissekere BR 50ÜK´erne, se så igen på billede nr. 1. Lille hint, se på drivhjulet:-D

Med venlig hilsen og god aften

Steffen Dresler

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Jens Vesterdahl ⌂, 11/1 2022, 19:10 (1083 dage siden) @ Steffen Dresler

Når man nu er igang med at dissekere BR 50ÜK´erne, se så igen på billede nr. 1. Lille hint, se på drivhjulet:-D

Ja, det hjulsæt skulle egentlig sidde på pladsen foran ;-)
Man har nok bare taget "det øverste i bunken" til det interimistiske arrangement til transport af rammen.

Mvh
Jens

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 19:34 (1083 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej Jens

Når man nu er igang med at dissekere BR 50ÜK´erne, se så igen på billede nr. 1. Lille hint, se på drivhjulet:-D

Ja, det hjulsæt skulle egentlig sidde på pladsen foran ;-)
Man har nok bare taget "det øverste i bunken" til det interimistiske arrangement til transport af rammen.

..............så er her lidt mere, se igen på drivhjulet og tænk så på, hvilken styring litra N har?

Med venlig hilsen

Steff

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Jens Vesterdahl ⌂, 11/1 2022, 19:50 (1083 dage siden) @ Steffen Dresler

..............så er her lidt mere, se igen på drivhjulet og tænk så på, hvilken styring litra N har?

Den aksel er da vist slet ikke fra en 50er? Balancen er for lille. Er det det, du tænker på?

Mvh
Jens

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 20:04 (1083 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Tampen brænder Jens!

Du skal se på noget andet end balancen, det kan være tricki at få øje på:-)

Steff

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Jens Vesterdahl ⌂, 11/1 2022, 20:08 (1083 dage siden) @ Steffen Dresler

Tampen brænder Jens!

Du skal se på noget andet end balancen, det kan være tricki at få øje på:-)

Hmm ... hjulets diameter virker for stor til at der kan sidde et tilsvarende sæt i næste gaffel ... er det det?
(men du nævnte jo styringen som et hint ... jeg er blank her, men det er sikkert åbenlyst, når du afslører det :-) )

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af esni, Frederikssund, 11/1 2022, 20:31 (1083 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Tampen brænder Jens!

Du skal se på noget andet end balancen, det kan være tricki at få øje på:-)

Hmm ... hjulets diameter virker for stor til at der kan sidde et tilsvarende sæt i næste gaffel ... er det det?
(men du nævnte jo styringen som et hint ... jeg er blank her, men det er sikkert åbenlyst, når du afslører det :-) )

Det er fra en maskine med en styring med 2 excentrikker i hver side - hvis dansk så en Allan styring - måske er det et drivhjul fra en G-maskine ?

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af UTJ, 11/1 2022, 20:57 (1083 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Man skal nok lede efter en lokomotivtype med 17 eger i drivhjulet, og hvis diam for stor til en 50'er, et hjul med over 1400 mm diameter.

DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 22:01 (1083 dage siden) @ UTJ

Godaften

Den gode Eskild har fuldstændig ret med, at drivhjulssættet er fra en lokomotivtype med Allan/Trick styring og med UTJ´s 17 eger kan jeg umiddelbart lige komme i tanker om litra A og O. Men om det er fra en af disse ved jeg ikke. Det har sådan set heller ikke være interessant for mig m.h.t. litra N. Men om nogen kan finde ud af det, er jo så kun yderligere en lille "morsomhed" i lokomotivverdenen.

Nå, ret skal være ret, der gik flere år inden jeg selv kom til at se på hjulsættet, men pludselig en dag, "hvad h........ var nu det"? Det vigtigste for mig dengang var at kunne identificere de forskellige BR 50ÜK i de to lokomotivtog, der ankom til Padborg med maskinerne og senere, da lokomotiverne blev henstillede på Gb. , finde ud af hvilke forskelligheder der var på de enkelte lokomotiver og hvilket tysk nummer det drejede sig om.

Det var jo stort set 12 forskellige maskiner der ankom til Gb og allerede der, var der byttet rundt på tendere (og kedler), afmonterede dele eller monteret andre i forhold til BR50ÜK i den rene udgave.

Men det er jo bl.a. det der for mig gør det morsomt at arbejde med.

Godnat og sov godt

Steffen Dresler

NB: Der er idag på jernbanekilder, udlagt skemaer vedr. BR50ÜK/DSB litra N, udfærdiget på baggrund af de originale Driftsbøger fra DRG om de enkelte lokomotiver. Nummermænd skal nok holde tungen lige i munden for der er sket gevaldige ombytninger og ændringer BÅDE før lokomotiverne kom til DSB. Og sidstnævnte byttede så videre.
Herunder side vedr. tender for N 205.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak