Hej Morten
Jeg kan og vil ikke påberåbe mig at være damplokomotiv mand, men har dog været så meget i nærheden af damplokomotiver, at jeg kan komme med lidt populære damplokomotiv videnskablig viden og begreber
En enkelt N-maskine tender er bevaret af Dansk Jernbaneklub (Blev brugt af DSB som belastningsvægt) og den befinder sig i Marslev på Fyn.
Resten af de N-maskiner som Danmark fik er alle ophugget.
Enkelte steder har jeg sat noget tekst i (), hvilket betyder jeg ikke er sikker, men tænker at andre herinde er MEGET mere kompetente til at forklare.
#1
Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.
#2
Billede 2:
Er set mod kørselsretning.
Fotografen står på forenden af lokomotivet og ser ned mod forsiden af førerhuset, det store hul i midten er til kedelenden med fyrkassen.
Den store tværgående aksel tænker jeg er en del af bremsen.
#3
Billede 3:
Samme retning som 2, men nu er fotografen hoppet ned og står foran lokomotivet midt i sporet.
De 2 "brystvorter" er enden af de 2 (højtryks?)cylindre.
Den berømte "havebænk" ses tydeligt, den blev brug til at stå på når røgkammeret skulle renses.
#4
Billede 4:
Hele herligheden set fra højre side, forenden er til højre.
#5
Billede 5:
Dampcylindere i venstre side set ind forfra (Lille til højtryk) og den store til lavtryk?)
#6
Billede 6
Hele den flotte maskine inden den blev pillet fra hinanden..
De 2 dampcylindre gemmer sig under en dækplade oppe foran og derfor ser siden "glat" ud.
#7
Billede 7:
Forende set fra højre side, med de 2 dampcylindre og havebænken.
.... plus et "udenfor nummer" (#8), formentlig taget ved en anden lejlighed:
#8
Billede 8:
Tender til opbevaring af vand og kul, kul blev skovlet (puh-ha) fra tender til fyrrummet.
Vandet via rør og slanger til fyrkassen.