DSB MR 534

af Peter Roland Hansen @, 9/1 2022, 22:59 (1081 dage siden)

Det går jo fint med at få registreret P.S. Eilertsens billeder på den her måde
Denne gang drejer det sig om en DSB MR og så vidt jeg kan se på billedet ved at give det noget kontrast ser det, drejer det sig MR 534, og hvor er det mon taget og hvornår
God aften
Peter
[image]

Avatar

DSB MR 534

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2022, 23:10 (1081 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det går jo fint med at få registreret P.S. Eilertsens billeder på den her måde
Denne gang drejer det sig om en DSB MR og så vidt jeg kan se på billedet ved at give det noget kontrast ser det, drejer det sig MR 534, og hvor er det mon taget og hvornår
God aften
Peter
[image]

Tinglev...

[image]

DSB MR 534

af Georg Schmidt, 9/1 2022, 23:29 (1081 dage siden) @ Peter Roland Hansen

MR 534 kom til Tønder i maj 1954 fra Randers.
M v h
Georg

DSB MR 534

af UTJ, 10/1 2022, 10:43 (1081 dage siden) @ Georg Schmidt

Det må være muligt at finde ud af hvilket tog: vognen bag MR'en er en DA og så mange tog med den oprangering har der nok ikke været til/via/fra Tingleff

DSB MR 534

af Georg Schmidt, 10/1 2022, 14:41 (1081 dage siden) @ UTJ

I motorplan III af 23/5 1954 ses det enlige MR-løb i Tønder. Jeg har lavet et udsnit hvor jeg håber man kan se tognumrene. Har ikke lige en tpl 6 ved hånden. Motorplan III omfatter MY, MX, MV, MK-FK, Kh-MO, MOK (Fa), MR, MQ og ML. Jeg får lavet en samlet plan til Arkivet fir Jernbaner.
[image]
Uddreag af motorplan III, 2. distrikt 23/5 1954.
[image]
Tønder tur 128 , 1 MR.

Sommer 1954 ser det ud til at Tønder skulle være motordepot igen. Hidtil havde motorturen i Tønder på 10 mand betjent MO og MP fra fremmede depoter, men fra sommer 1954 ser det ud til at man skal overtage motormateriellet fra Randers, først MR som holder sommeren over 1955 og derefter MQ frem til 1958.
MR 532 ankommer til Tønder i april 1954, 534 i maj og 531 i juni.

Dampturen i Tønder var 1954 skrumpet til 2 sæt damppersonale og en enkelt D-maskine i tur, så der var nok behov for at få tilført lidt.:-D Rangerturen i Tønder var på 2 2/7 mod 3 mand i Tinglev som i 1954-58 havde 1 F (høj) ststioneret. Rangerturen i Tønder ser ud til at blive traktor fra vinterkpl. 1955.
M v h
Georg

DSB MR 534

af Peter Roland Hansen @, 10/1 2022, 21:10 (1080 dage siden) @ Georg Schmidt

Når vi nu er ved MR, er der også et billede af K 523 med en MR på slæb. Kunne det også være i det sønderjyske ?

[image]

Avatar

DSB MR 534

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 21:27 (1080 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Når vi nu er ved MR, er der også et billede af K 523 med en MR på slæb. Kunne det også være i det sønderjyske ?

[image]

Ja, det er det. Der står jo Bajstrup på stationsskiltet. ;-) :-P

DSB MR 534

af Oversmeden, 10/1 2022, 22:26 (1080 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Ja, det er det. Der står jo Bajstrup på stationsskiltet. ;-) :-P

Den vil jeg gerne støtte.
Toget må være på vej til Padborg (nok et ordinært tog hvor MR igen-igen drillede; der var var nok en grund til at 3 MR dækkede et løb en overgang...)
Iøvrigt kan denne lille sag findes hos Det Gongelige Bibliotek - Luftfoto
Antal spor, afløbssko i sidespor, overkørsel - det hele stemmer faktisk godt sammen.

Avatar

DSB MR 534

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 22:28 (1080 dage siden) @ Oversmeden

Antal spor, afløbssko i sidespor, overkørsel - det hele stemmer faktisk godt sammen.

Det skulle det også gerne gøre, når der står Bajstrup på stationsskiltet, min kære Watson. Det er elementært.. :-)

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Steffen Dresler, 10/1 2022, 21:40 (1080 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det gode ved alt dette billedgætteri er, at der nogen gange er noget interessant på billedet, som desværre kun de færreste lægger mærke til og i dette tilfælde er det IKKE motorvognen eller hvor den er.

For at give ”lidt dannelse” og lokomotivudvikling ind i gætteriet, se på K-maskinen!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 21:52 (1080 dage siden) @ Steffen Dresler

Det gode ved alt dette billedgætteri er, at der nogen gange er noget interessant på billedet, som desværre kun de færreste lægger mærke til og i dette tilfælde er det IKKE motorvognen eller hvor den er.

For at give ”lidt dannelse” og lokomotivudvikling ind i gætteriet, se på K-maskinen!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gaslys?

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Bent Van, 10/1 2022, 21:56 (1080 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

K 523 har oprindelig kedel, men har fået nye cylindre med rundglidere
Mvh
Bent

Avatar

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 22:01 (1080 dage siden) @ Bent Van

K 523 har oprindelig kedel, men har fået nye cylindre med rundglidere
Mvh
Bent

Okay, fair nok. Jeg har ikke forstand på damplokomotiver. :-|

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Bent Van, 10/1 2022, 22:16 (1080 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så er du og en masse andre herinde til gengæld skrappe til så meget andet.
Mvh
Bent

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Steffen Dresler, 11/1 2022, 09:46 (1080 dage siden) @ Bent Van

Godformiddag

DSB Maskinafdeling var ikke helt tilfredse med litra K på mange områder, bl.a. slid på stempel og manglende ydelser. Yderligere mente man, at de oprindelige fladglidere beregnet for mættet damp, ikke var egnet for den kommende anvendelse af overhedet damp.
Inden man dog besluttede sig for en radikal ombygning, fik Centralværkstedet i København i 1924 ordre til at prøve at give en maskine nye cylindre med rundglidere. K nr. 523 indgik på værkstedet samme år for at få foretaget denne ombygning. Da man nu skulle have ændret cylinderne, ville man også ændre kraftdamptilførslen fra udvendig- til indvendig indstrømning. Imidlertid anså man det ikke for nødvendig at ændre styringen til Heusinger. Ombygningen betød, at gliderkassen nu fik indvendig tilstrømning af kraftdamp mod tidligere udvendig, hvilket igen betød, at maskinens bevægelse ville blive vendt om, d.v.s. at den hidtidige fremadbevægelse af maskinen ville blive ændret til en tilbagegående bevægelse. For at undgå dette ulogiske system blev der i den hidtil udelte glidertrækstang indskudt en vippearm.
Da 523 nu var blevet til en næsten ½ K II med de nye cylindre og rundglidere, blev den af personalet ofte kaldt for ”Bastarden”.
K 523 fik aldrig den nye og større kedel og kørte således resten af sin tjenestetid rundt som en ”Bastard”. Derfor kunne man, hvis opmærksom og interesseret, se tydelig forskel på styringen ved sammenligning med andre enten K I eller K II.

Unyttig viden for de fleste, tja, men for andre interessant.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB MR 534, nix se på K-maskinen instedet!!

af Lars, 11/1 2022, 12:16 (1080 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag

DSB Maskinafdeling var ikke helt tilfredse med litra K på mange områder, bl.a. slid på stempel og manglende ydelser. Yderligere mente man, at de oprindelige fladglidere beregnet for mættet damp, ikke var egnet for den kommende anvendelse af overhedet damp.
Inden man dog besluttede sig for en radikal ombygning, fik Centralværkstedet i København i 1924 ordre til at prøve at give en maskine nye cylindre med rundglidere. K nr. 523 indgik på værkstedet samme år for at få foretaget denne ombygning. Da man nu skulle have ændret cylinderne, ville man også ændre kraftdamptilførslen fra udvendig- til indvendig indstrømning. Imidlertid anså man det ikke for nødvendig at ændre styringen til Heusinger. Ombygningen betød, at gliderkassen nu fik indvendig tilstrømning af kraftdamp mod tidligere udvendig, hvilket igen betød, at maskinens bevægelse ville blive vendt om, d.v.s. at den hidtidige fremadbevægelse af maskinen ville blive ændret til en tilbagegående bevægelse. For at undgå dette ulogiske system blev der i den hidtil udelte glidertrækstang indskudt en vippearm.
Da 523 nu var blevet til en næsten ½ K II med de nye cylindre og rundglidere, blev den af personalet ofte kaldt for ”Bastarden”.
K 523 fik aldrig den nye og større kedel og kørte således resten af sin tjenestetid rundt som en ”Bastard”. Derfor kunne man, hvis opmærksom og interesseret, se tydelig forskel på styringen ved sammenligning med andre enten K I eller K II.

Unyttig viden for de fleste, tja, men for andre interessant.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det er ganske interessant - i hvert fald for mig :-)

Du skriver "en næsten ½ K II" men der er vel ikke officielt flere typer, men måske rettere tale om flere/mange varianter?

På jernbanen.dk er K-maskinerne ikke opdelt i flere typer som f.eks. D-maskinerne, men der står:

"I 1924 gav man på Centralværkstedet i København K 523 nye cylindre med rundglidere, men man bibeholdt styringerne og kedlen. Da man gik over fra udvendig til indvendig indstrømning af dampen i gliderne, måtte man ændre disses bevægelse. Man anbragte en bevægearm umiddelbart bag ved cylindrene, men ændrede i øvrigt ikke noget på maskinen. I 1925 ombyggedes der 5 K-maskiner i København og 2 i Århus. De nye og noget større kedler løftedes 16 cm. op, skorstenen afkortedes med samme mål og fik samtidig en pladejernskappe udenpå. Sandkasserne fjernedes senere fra fodpladen, og der sattes en ny op umiddelbart foran domen og under en fælles kappe. I løbet af årene 1925-32 ombyggedes i alt 50 K-maskiner; 26 i København og 24 i Århus, hvorefter man stoppede op, da man var halvvejs. Dels havde ombygningen ikke vist sig særlig resultatrig, og dels var krisen i begyndelsen af 1930erne i forbindelse med motoriseringen medvirkende årsag til dette stop. De ombyggede maskiner havde følgende data: drivhjulsdiameter: 1,866 m., tomvægt: 41,4 tons, tjenestevægt: 44,2 tons, tendervægt: 27,8 tons, vand: 10,8 m³, kul: 3,5 tons, Max hastighed: 100 km/h. "

Der har alså været forskellige (uofficielle) udgaver af lokomotivet.

DSB MR 534/K 523

af Georg Schmidt, 10/1 2022, 23:48 (1080 dage siden) @ Peter Roland Hansen

K 523 var Padborgs alt mulig maskine i 1955. Den kørte enkelte persontog mellem Padborg og Tinglev, ellers var det mest reserve og "e.n.o." (efter nærmere ordre). Nogle gange gik turen videre til stengraven i Kliplev.

Leveringen af de mange MO-vogne havde været hårdt ved K-maskinerne. Antager vi at billedet er fra 1955, var der kun 6 K i tur i 2. distrikt, 1 i Padborg, 2 i Århus, 1 i Aalborg og 2 i Struer. Går vi blot tilbage til 1953, var der 18-20 K-maskiner i sving i 2. distrikt.
M v h
Georg

DSB MR 534

af Georg Schmidt, 20/2 2022, 20:04 (1039 dage siden) @ UTJ

Iflg togplan 6 1954 må det være tog 908 Tinglev-Padborg med Da-vognen vi ser på billedet.
[image]
De moderne MO-vogne ville helst dreje til venstre mod Sønderborg når de kom til Tinglev. De lokale rejsende mod Padborg måtte så tage til takke med en MR-vogn der jo efterhånden sammen med ML-vognene var forvist til "de yderste strækninger".:-D
[image]
[image]
Publikumskøreplan sommer 1954 hvor der var togskifte i flere forbindelser i Tinglev.
[image]
Uddrag fra tjenestekøreplanen sommer 1954 med tog 908.
[image]
Sommer 1954 begyndte man også at køre Nordpilen til Hamburg med MO-vogne fra Fredericia. Fra Frederikshavn til Fredericia var Nordpilen i sommer 1954 fremført af P-maskine.
M v h
Georg

Danske privatbaner

Svenska-lok
HHJ SM22

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak