DSB MQ 524
Så er vi hos DSB, og denne gang er det MQ 524, hvor vi skal finde ud af, hvor billedet er taget og hvornår. Bemærk faldviseren ved siden af lokomotivet. God fornøjelse.
Så er vi hos DSB, og denne gang er det MQ 524, hvor vi skal finde ud af, hvor billedet er taget og hvornår. Bemærk faldviseren ved siden af lokomotivet. God fornøjelse.
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/1 2022, 05:10 (1084 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Så er vi hos DSB, og denne gang er det MQ 524, hvor vi skal finde ud af, hvor billedet er taget og hvornår. Bemærk faldviseren ved siden af lokomotivet. God fornøjelse.
Hejsa,
Lyset, kulgården med hvidkalkede kul, sporforløbet, træerne i baggrunden og skuret th. ved kulgården kan jeg løseligt betragtet godt få til at passe med Tønder. Tidpunktet må så være engang mellem 1954 og 1958. Men vi må vist have en ekspert i faldvisere på Tønder station på banen.
af Niels Munch, 8/1 2022, 12:28 (1084 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Mit p.t. bedste bud er, at MQ-vognen holder langs kulgården i Viborg (mellem kulkran og skur). Man ser t.v. motorvognens puffer kaste skygge på kulgårdens mur, der var opført i betonplader, og den geografiske orientering er således ikke helt forkert.
Kulgården ses midt i billedet mellem remise og ringvej her:
Remisen ved Viborg Station. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1956. KB Luftfotosamling - Id: B-dia_02270_004.tif. Klikbart.
Jeg kan ikke lige se, om der står en faldviser mellem sporene , men den MQ, der holder ved kommandoposten, vender i det mindste rigtigt .
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 8/1 2022, 13:39 (1084 dage siden) @ Niels Munch
Inden I begynder at pille min argumentation fra hinanden, så må jeg tilstå, at det nok er en ML, der står ved kommandoposten .
M.v.h.
Niels
af Svend, Storkøbenhavn, 8/1 2022, 14:21 (1084 dage siden) @ Niels Munch
Inden I begynder at pille min argumentation fra hinanden, så må jeg tilstå, at det nok er en ML, der står ved kommandoposten .
Ja det er det utvivlsomt.
Det er i øvrigt spændende at gå på opdagelse, når fotografiet forstørres op.
af Oversmeden, 8/1 2022, 14:50 (1084 dage siden) @ Niels Munch
Det betyder ikke så meget for mig hvilket køretøj vi ser på billedet....
En lille oplysning, som måske kan hjælpe.
Fra 5/10 1955 blev Mo indsat på Hobro-Løgstør, hvorved 4 Mq blev sendt til Tønder.
Jeg har ikke kunne finde nogle gode fotos fra Tønder, så den er lidt åben.
Da Mq ikke var specielt pålidelig i sine sidste år, så kunne det være taget i Århus (tæt ved værkstedet).
Måske kan det hjælpe lidt på søgning af et passende sted?
af esni, Frederikssund, 8/1 2022, 13:46 (1084 dage siden) @ Niels Munch
Mit p.t. bedste bud er, at MQ-vognen holder langs kulgården i Viborg (mellem kulkran og skur). Man ser t.v. motorvognens puffer kaste skygge på kulgårdens mur, der var opført i betonplader, og den geografiske orientering er således ikke helt forkert.Kulgården ses midt i billedet mellem remise og ringvej her:
Jeg kan ikke lige se, om der står en faldviser mellem sporene , men den MQ, der holder ved kommandoposten, vender i det mindste rigtigt .
M.v.h.
Niels
Jeg synes ikke jeg kan få sporforløbene i forgrunden af MQ billedet til at passe med luftfotoet?
Og er det virkelig en MQ på luftfotoet? De er samtidige, så tagkølere skulle da være ens?
af Niels Munch, 8/1 2022, 15:34 (1084 dage siden) @ esni
Jeg synes ikke jeg kan få sporforløbene i forgrunden af MQ billedet til at passe med luftfotoet?
Tjae, selvfølgelig en ikke uvæsentlig detalje, Eskild, når vi taler jernbaner, og som på Eilertsens foto synes velballasteret.
M.v.h.
Niels
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 9/1 2022, 08:39 (1083 dage siden) @ Niels Munch
Tror ikke at det er Viborg. Man burde kunne se en skrænt i baggrunden da området bag remise/kulgård ligger højere. Sporforløbet passer heller ikke rigtigt.
Mvh Jørgen
af Niels Munch, 9/1 2022, 10:47 (1083 dage siden) @ Jørgen Schwartz
Hej Jørgen,
Det var bl.a. kulgårdsmuren på dette fine foto, der lokkede mig til Viborg:
J nr. 7 ved kulgården i Viborg. W.E. Dancker-Jensen 1950. DJM02-00006184.
MQ kørte jo i Himmerland dengang; men sporet foran er f.eks. ikke "velballasteret" som på gættebilledet.
M.v.h.
Niels
af Anders Færch Hansen, 8/1 2022, 22:29 (1084 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Udfra sporplan 1922 på "Arkivet for jernbaner" kunne foto udmærket være optaget i formiddagssolen udfor kulgården i sydenden af Tinglev station. Det kunne passe med det kraftige skærveballasterede spor. Det passer ligeledes meget godt med at tog 908 med afgang 9:00 ifølge Maskinplan 1 i samme arkiv fremføres af MQ.
Anders
af Niels Munch, 9/1 2022, 10:49 (1083 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Udfra sporplan 1922 på "Arkivet for jernbaner" kunne foto udmærket være optaget i formiddagssolen udfor kulgården i sydenden af Tinglev station. Det kunne passe med det kraftige skærveballasterede spor. Det passer ligeledes meget godt med at tog 908 med afgang 9:00 ifølge Maskinplan 1 i samme arkiv fremføres af MQ.
Hej Anders,
Solid argumentation. Det, der den 08/01 2022 kl. 12:28 var "mit p.t. bedste bud", er det ikke længere.
M.v.h.
Niels
af Anders Færch Hansen, 9/1 2022, 11:00 (1083 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Udfra sporplan 1922 på "Arkivet for jernbaner" kunne foto udmærket være optaget i formiddagssolen udfor kulgården i sydenden af Tinglev station. Det kunne passe med det kraftige skærveballasterede spor. Det passer ligeledes meget godt med at tog 908 med afgang 9:00 ifølge Maskinplan 1 i samme arkiv fremføres af MQ.
Anders
Jeg fik ikke med, at det var i Motorplan 1, gældende fra 2. okt. 1955.
Anders
af Ole Lund Jensen, 9/1 2022, 13:37 (1083 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Hej Anders
Hvad angår Tinglev - som meget vel kan være korrekt - så skal vi huske, at Tinglev undergik en stor ombygning i 1956-58. Der blev opført ny stationsbygning, og sporplanen blev ændret betydeligt. Så der har været et par år med en masse roderi med spor og ballast - og det ser man ikke på billedet. Men hvis MQ 524 kom til Tønder i 1954, så kan den jo udmærket være fotograferet inden det for alvor gik løs med den store ombygning.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2022, 19:33 (1083 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Udfra sporplan 1922 på "Arkivet for jernbaner" kunne foto udmærket være optaget i formiddagssolen udfor kulgården i sydenden af Tinglev station. Det kunne passe med det kraftige skærveballasterede spor. Det passer ligeledes meget godt med at tog 908 med afgang 9:00 ifølge Maskinplan 1 i samme arkiv fremføres af MQ.
Anders
Tinglev passer fint med omgivelserne jf. 1954-luftfoto, også træerne i baggrunden. Jeg frafalder Tønder.