Flere oversigtsforhold o.a. - lidt O.T.
#3
#3 har været fotodokumentation for oversigtsforhold 27,3 m fra spormidte ved en uidentificeret jernbaneoverskæring, fremlagt ved retssag i Vestre Landsret 20. okt. 1937
Retssagen har måske drejet sig om noget kollision mellem bil og tog?Nogle gange var dagsordenen en helt anden: Besparelser. Jeg mindes at have set planer for næsten alle bevogtede overkørsler "udenfor byområderne" på Bramming-Laurbjerg-strækningen. Fremgangsmåden var den samme: Man barberede simpelthen bevoksningen i det område, som billisterne skulle bruge for at få øje på toget. Det skulle ske ved ekspropriation og mod erstatning og med deklarationer på matriklerne om max. højde på bevoksningerne. Man ville fjerne bevogtningen af overkørslerne og udelukkende lade de gode oversigtsforhold være "sikkerheden". Vogterhusene skulle blive stående og fortsat være tjenesteboliger eller skulle lejes ud. Hvorvidt planerne blev delvist gennemført, husker jeg ikke.
Det var almindelig praksis i hvert fald i 1930'erne, og det "gik mest ud over" de private lodsejere, som af og til stillede sig på bagbenene; jernbanens huse og haver havde man hånd i hanke med.