Mere sne og is
Hejsa,
En venlig sjæl har med henvisning til Arkiv.dk fortalt mig, at DSB søreme også har kørt sneplovtog med Triangel-vogn. Man lærer noget nyt hele tiden.
Hejsa,
En venlig sjæl har med henvisning til Arkiv.dk fortalt mig, at DSB søreme også har kørt sneplovtog med Triangel-vogn. Man lærer noget nyt hele tiden.
Så forstår jeg bedre, at P-maskinen på forrige billede fra Marts 1942 ikke har en sneplov foran. P´erne var jo ikke tilladte at være plovmaskiner, de var for svage p.g.a.de store driv- og kobbelhjul. Maskinen kunne jo ikke stå fast! Så er det jo godt med en Triangel!!
Nå, jeg tror nu at de tre billeder viser – sammen med mælkemandens datter – en hjemtransport med en G som togmaskine (mangler sådan umiddelbart en sikkerhedsventil samt en vakuumejector!) -Eh?-Fc?-Mf?-sneplov . Grunden til sneploven vender som den gør er, at den ikke må kobles til et tog med ”spidsen” mod togstammen.
Hvad grunden er til den lidt aparte oprangering ved jeg ikke, men forklaringen er bedste bud.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Det er vel en J-maskine, vi ser på et af billederne?
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Det er vel en J-maskine, vi ser på et af billederne?
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Det skal jeg ikke turde sige. Jeg har ikke forstand på damplokomotiver...
Kære Ole
Jahhhhhh, johhhhh??????
J passer med ingen opbygninger på kedelryggen på dette tidspunkt med den forhøjede nye kedel. Billedet snyder lidt for mig, da personalet med mælkemandens datter må stå på en forhøjning ved siden af damperen. Men hvis J II med ny kedel synes jeg, jeg mangler en markering på kulkassen på den forhøjede kulkasse?
Der er noget med førerhusets proportioner der kunne side J II. J II kan også passe med (vistnok) et par maskiner i Assens på dette tidspunkt.
Hvad er det der siger dig en J?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Assens havde på det tidspunkt J-maskinerne 15, 16 og 20, MF-vognen kommer fra Odense.
M v h
Georg
Godaften
Tak til Georg, hvis sidste information vedr. stationeringer i Assens af litra J II gør, at sammen med Oles "Det er vel en J-maskine, vi ser på et af billederne"? endelig bekræfter det viste lokomotivs litra som en J (II). Her med ny kedel, der p.g.a. det selvtømmende røgkammer ligger højere end G´ern og deraf manglende vakuum ejektor samt sikkerhedsventilen på domen.
Godnat og sov godt!
Steffen Dresler
Kære Steffen
Allerede inden jeg havde set dig nævne en G-maskine, tænkte jeg som en første indskydelse "Nå, det er en J-maskine", og det er jo ofte ikke til at sige, hvad den første indskydelse bygger på.
Jeg har efterfølgende gransket billedet fra Flemløse nærmere og sammenholdt det med talrige billeder af G- og J-maskiner, og jeg mener på det grundlag fortsat, at der må være tale om en J-maskine. Det bygger jeg på følgende:
- Skorstenens proportioner passer bedre med en J-maskine, og en G-maskine foekommer at have en højere skorsten end på Flemløse-billedet.
- Faconen af udskæringen i førerhussiden over brysthøjde passer bedre med en J-maskine end en G-maskine
- Udskæringen ender for neden i samme højde som kraven øverst på tenderen - og i 1930 og efterfølgende havde G-maskinerne vel en tender, hvor kraven var højere oppe (?)
- Som du allerede selv har nævnt burde en G-maskine i 1930 vel have haft en ejektor på kedelryggen.
- Jeg synes, at jeg ind mellem personerne på Flemløse-billedet ser styringsdele over barrierepladen i et omfang, der bedre passer med en J-maskine end en G-maskine.
Med venlig hilsen og godt Nytår
Ole Lund Jensen
Kære Ole
Ja, det er på samme måde som når man ser en gammeldags Folkevogn og bare VED det er en folkevogn. Og hvis nogen spørger ser man lidt uforstående på dem, for det er jo bare en folkevogn, ikke sandt! Sådan har jeg det normalt også med andre ting der skal fjernkendes! Første indskydelse, bom!!
Jeg var SLET IKKE i nærheden af en litra J, fik ind i hovedet at det måtte være en litra A eller en litra G. Da jeg så så efter nærmere var der en del ting der ikke passede, men jeg havde stadig ikke fantasi til en litra A før end du skrev. Jo selvfølgelig!!!
Tak for korrektionen og hjælpen med POS ID af en litra J II. Altid hyggeligt og lærerrigt når man ikke er helt enige!
De bedste hilsener og godt nytår
Steff
I begyndelsen af 1930 var der ingen A-maskiner på Fyn. A-maskinerne var på det tidspunkt koncentreret omkring depoterne Skanderborg, Aarhus, Langå og Randers. Enkelte også andre steder som Struer og Herning.
På Assensbanen havde Assens 2 J i tur og 1 i reserve. Odense havde en en motortur på 6 MF benzin-motorvogne, der kørte persontog til Nyborg og Strib samt en del ture på Assensbanen.
J-maskinerne var stationeret i Nyborg (reserve for Assensbanen), Assens, Esbjerg, Skjern, Struer (reserve for Thybanen), og Thisted. Senere kom også Sønderborg til. Flere var hensat udtørrede.
Der var også J på Sjælland. Under besættelsen var alle 20 J i drift hvoraf flere var udlejet til privatbanerne f. eks. NFJ, VGJ, VNJ, RHJ, KS, TFJ. Fra midt 1930'erne kom nogle J til depotet i Viborg, hvorfra de kørte i Himmerland og hvor nummer 1 holdt ud til 1953 som den sidste.
Hilsener og godt nytår.
Georg
Jeg er blevet gjort opmærksom på min bemærkning om, at alle 20 J var drift under krigen.
Dette er ikke korrekt, da 5 J allerede inden besættelsen var enten udrangerede eller væk fra driften.
Det drejer sig om J 4, 6, 10, 15 og 18. Jeg burde nok have sagt alle forhåndenværende J.
Nummer 4 blev udrangeret 4/4 1939, men overlevede et antal år væk fra driften (kulprøvestationen).
Jeg trænger til nye briller, så med dem får jeg sikkert et nyt syn på listerne.
Det varede dog lidt tid inden alle J var i sving, idet J 1, 2 og 3 der havde henstået på Sjælland fra sidst i 1933 først blev reaktiveret i 1942-43 i Viborg.
Det er vist gået stærkt den dag, så tak for bemærkningen.
M v h
Georg