Lejede godsvogne
Kære alle
Selve ulykken er som sådan fuldstændig uinteressant, udover at billedet er indgangsårsagen til at MFL spørger om den viste DRG G 10? med FFJ ”ejendoms mærke og nr.” FFJ X XXXX. Men ud over dette synes jeg ikke at der skal spildes tid på denne påkørsel i tråden her.
Jeg har set efter i det jeg har vedr. DSB udlejning af lokomotiver til privatbanerne, dels efter tyske krav og dels efter ønske fra privatbanenerne selv. Nu er FFJ ikke nævnt m.h.t. DSB lokomotiver, men det er til gengæld TFJ og en del andre privatbaner.
Og det er her jeg tror at der skal ledes.
I alle de mange ”monografier” der er skrevet, må der da være noget nævnte om indlejning af vogne fra DSB eller DRG til banerne under krigen, for at kunne opfylde de krav bl.a. ORG TODT stillede for transport af bygningsmaterialer til lufthave, befæstningsmærker langs Vestkysten etc. Det må da have været offentligt kendt med anvendelsen af de tyske vogne eller har man ved monografierne kun interesseret sig for det der lå lige for, når der skulle skrives?
Nu er jeg ikke til ”privatbaner” og har derfor ikke, udover de DSB udlejede lokomotiver, interesseret mig herfor.
Men som sagt, jeg tror det her i den mere eller mindre tvungne leje af vogne til ”hjælp” for privatbanernes transporter for tyskerne, der skal søges.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ja, er sådan set det. Er der mon nogen, der har fundet en vognliste i arkiverne?