Lejede godsvogne
Hejsa,
Er der nogen, der har en liste over FFJ-numrene på de godsvogne, som banen lejede af Deutsche Reichsbahn under Besættelsen, fx FFJ Nr. 1977, som var en DR München? Hvad var vognens tyske nummer?
Hejsa,
Er der nogen, der har en liste over FFJ-numrene på de godsvogne, som banen lejede af Deutsche Reichsbahn under Besættelsen, fx FFJ Nr. 1977, som var en DR München? Hvad var vognens tyske nummer?
Hejsa,
Er der nogen, der har en liste over FFJ-numrene på de godsvogne, som banen lejede af Deutsche Reichsbahn under Besættelsen, fx FFJ Nr. 1977, som var en DR München? Hvad var vognens tyske nummer?
Her er så et fotoudsnit af den omhandlede vogn. Sted og dato for afsporingen/sabotagen kendes ikke. Det er formentlig vognens tyske nummer, der er synligt øverst til venstre, men der må have været flere end den ene.
(Danmarks Jernbanemuseum)
Hejsa
Det var ikke sabotage, men toget påkørte en sen aften/nat en tysk lastbil med miner i en overkørsel.
Mener det var på Sæbybanen, og lokomotivet var FFJ Nr 19.
Jeg har en stak billeder fra ulykken, samt rapporten fra afhøringen af lokomotivføreren, det skal jeg nok lægge op når jeg får pakket mit arkiv ud igen efter en større vandskade i min lejlighed.
Hej Michael,
Er dette foto i Aalborg Stadsarkiv ikke fra den begivenhed?
Tog og lokomotiv påkørt og endt i grøft vest for Brovst ved Hovedvej 11. Lokomotivet endte i grøften, fordi toget blev påkørt af en tysk lastbil d. 12. december 1944 med voldsom kraft i overskæringen vest for Brovst (hovedvej 11). Lokomotivfører var Willy Ladefoged (Nielsen). Der var 50 rejsende med toget, men ingen af disse eller togpersonalet kom til skade. Det vides ikke, hvor mange tyskere, der blev dræbt eller kom til skade. Fotograf ukendt. Aalborg Stadsarkiv - B22301.
T.h. en hjælpevogn, og bag tenderen Mortens tyske godsvogn.
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Yes, det er det lige nøjagtig.
Så huskede jeg forkert, ikke Sæby delen af FFJ, men Fjerritslev delen.
Der findes en bånd optagelse hvor Willy Ladefoged fortæller om hændelsen.
Hej Michael,
Er dette foto i Aalborg Stadsarkiv ikke fra den begivenhed?
Tog og lokomotiv påkørt og endt i grøft vest for Brovst ved Hovedvej 11. Lokomotivet endte i grøften, fordi toget blev påkørt af en tysk lastbil d. 12. december 1944 med voldsom kraft i overskæringen vest for Brovst (hovedvej 11). Lokomotivfører var Willy Ladefoged (Nielsen). Der var 50 rejsende med toget, men ingen af disse eller togpersonalet kom til skade. Det vides ikke, hvor mange tyskere, der blev dræbt eller kom til skade. Fotograf ukendt. Aalborg Stadsarkiv - B22301.
T.h. en hjælpevogn, og bag tenderen Mortens tyske godsvogn.
M.v.h.
Niels
Kære alle
Selve ulykken er som sådan fuldstændig uinteressant, udover at billedet er indgangsårsagen til at MFL spørger om den viste DRG G 10? med FFJ ”ejendoms mærke og nr.” FFJ X XXXX. Men ud over dette synes jeg ikke at der skal spildes tid på denne påkørsel i tråden her.
Jeg har set efter i det jeg har vedr. DSB udlejning af lokomotiver til privatbanerne, dels efter tyske krav og dels efter ønske fra privatbanenerne selv. Nu er FFJ ikke nævnt m.h.t. DSB lokomotiver, men det er til gengæld TFJ og en del andre privatbaner.
Og det er her jeg tror at der skal ledes.
I alle de mange ”monografier” der er skrevet, må der da være noget nævnte om indlejning af vogne fra DSB eller DRG til banerne under krigen, for at kunne opfylde de krav bl.a. ORG TODT stillede for transport af bygningsmaterialer til lufthave, befæstningsmærker langs Vestkysten etc. Det må da have været offentligt kendt med anvendelsen af de tyske vogne eller har man ved monografierne kun interesseret sig for det der lå lige for, når der skulle skrives?
Nu er jeg ikke til ”privatbaner” og har derfor ikke, udover de DSB udlejede lokomotiver, interesseret mig herfor.
Men som sagt, jeg tror det her i den mere eller mindre tvungne leje af vogne til ”hjælp” for privatbanernes transporter for tyskerne, der skal søges.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Kære alle
Selve ulykken er som sådan fuldstændig uinteressant, udover at billedet er indgangsårsagen til at MFL spørger om den viste DRG G 10? med FFJ ”ejendoms mærke og nr.” FFJ X XXXX. Men ud over dette synes jeg ikke at der skal spildes tid på denne påkørsel i tråden her.
Jeg har set efter i det jeg har vedr. DSB udlejning af lokomotiver til privatbanerne, dels efter tyske krav og dels efter ønske fra privatbanenerne selv. Nu er FFJ ikke nævnt m.h.t. DSB lokomotiver, men det er til gengæld TFJ og en del andre privatbaner.
Og det er her jeg tror at der skal ledes.
I alle de mange ”monografier” der er skrevet, må der da være noget nævnte om indlejning af vogne fra DSB eller DRG til banerne under krigen, for at kunne opfylde de krav bl.a. ORG TODT stillede for transport af bygningsmaterialer til lufthave, befæstningsmærker langs Vestkysten etc. Det må da have været offentligt kendt med anvendelsen af de tyske vogne eller har man ved monografierne kun interesseret sig for det der lå lige for, når der skulle skrives?
Nu er jeg ikke til ”privatbaner” og har derfor ikke, udover de DSB udlejede lokomotiver, interesseret mig herfor.
Men som sagt, jeg tror det her i den mere eller mindre tvungne leje af vogne til ”hjælp” for privatbanernes transporter for tyskerne, der skal søges.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Ja, er sådan set det. Er der mon nogen, der har fundet en vognliste i arkiverne?
Hejsa
Jeg skal nok lade billeder og dokumenter af ulykken blive i arkivet!
Kære alle
Selve ulykken er som sådan fuldstændig uinteressant, udover at billedet er indgangsårsagen til at MFL spørger om den viste DRG G 10? med FFJ ”ejendoms mærke og nr.” FFJ X XXXX. Men ud over dette synes jeg ikke at der skal spildes tid på denne påkørsel i tråden her.
Med venlig hilsenSteffen Dresler
Fint!
Så kan vi koncentrere os op spørgsmålet vedr. godsvognen og ikke "afsporer" som ofte sker!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Så kan vi koncentrere os op spørgsmålet vedr. godsvognen og ikke "afsporer" som ofte sker!
Hvor blev julehumøret lige af, Steff?
Da Mortens FFJ/DR godsvogn notorisk var impliceret i ulykken, kan du ikke udelukke, at Michaels billeder m.v. vil være af interesse for "sagen".
Jeg udelukker ikke muligheden.
M.v.h.
Niels
Der er skam ikke noget i vejen med julehumørret, men spørgsmålet går på om selskabet har lejet denne og muligvis flere vogne fra DRG som billedet højst sandsynligt viser. Sekundært under hvilke betingelser og har andre privatbaner i det jyske gjort ligeså.
Det var MFL sp. som jeg forstår det.
Hvis man vil ændre ønsket til at handle om ulykken mener jeg lidt naivt, at der nok bør startes en ny tråd eller at tråden i overskriften ændres med anden overskrift.
Ellers kan man jo ikke finde tilbage senere hvis tråden ændrer karakter ikke sandt?
Med venlig hilsen
Steff
Jeg vil gerne se dem.......
Jeg vil gerne se dem.......
1. Jeg er sikker på, at Michael i givet fald og under alle omstændigheder ville vælge sin egen tråd.
2. Jeg er enig i, at afsporing af tråde således, som det kan ses "i andre fora", er en uskik.
3. Omvendt kan det, at man løfter blikket lidt og giver tråden en drejning, ofte bibringe relevant info.
M.v.h.
Niels
En diskussion om potentiel “afsporing” af en tråd og self-policing er i sig selv en afsporing af en tråd. Men i øvrigt nok enig med dig. …….der kunne iøvrigt i de øvrige billeder ligge oplysninger der kunne afdække spørgsmålet
Året der gik på MobilityTech: Elbil-boom og kampen mod de halvtomme busser
Udmelding fra Banedanmark chokerer politikere: Mangler 30 milliarder
To ud af tre elbusser fra Movia er 'Made in China': »En rigtig dårlig idé«
Minister kendte til CO2-bombe i trafikaftale: Informerede ikke Folketinget
Endnu en omgang: Nu skal selvkørende busser igen ud på de danske veje