En rask lille omlitrering (4 fotos)

af UTJ, 26/2 2013, 23:27 (4317 dage siden)

En rask lille omlitrering blev foretaget i dag. Der går dog noget tid inden påskrifterne er helt færdigopmalede og den anden vognside kommer ved snarest given lejlighed.

[image]
I mange år jernbanemuseets IV 20308, men det var nu lidt af en tilsnigelse, da inventaret så klart signalerer en Kødvogn, som den blev indrettet i 1932 (foto:UTJ).

[image]
Museets eneste vogn med mulighed for at vise det engang så karakteristiske røde "KØDVOGN" (foto:UTJ).

[image]
Der går en del papirarbejde til den slags......(foto:UTJ)

[image]
Vognen er oplagt emne til at vise 1930'ernes måde at placere godsvognspåskrifter. 48 mand, men ingen heste i den hvide krogevogn........(foto:UTJ)

Vognen blev i 1967 tilbageført udvendig til en tillæmpet oprindelig udgave og derved forsvandt de nedre jalousier. Det var også ved denne lejlighed at bremsehus blev sat på igen. De nedre jalousier og ventilationslemme kan komme igen ved anden lejlighed, og så må noget af den nye tekst flyttes. Den udvendige ændring i 1967 betød at vognen herefter havde en undervogn med ændret bremse fra omkring 1930 (IVB) og indvendige kødkroge fra 1932 (IVK), men en vognkasse der udvendig skulle forestille 1902. Trykluftbremsen fra omkring 1930 blev i øvrigt pillet af igen i 1944. Oprindelig var vognene i øvrigt brune og da vognkassen blev ført tilbage i 1967 ændride man heller ikke på gavlens U-jern som på et tidspunkt er vendt, så siden af U'et ligger an mod vogngavl og pufferplanke.

Alt i alt et godt eksempel på at der skal foretages valg, når man genskaber noget fortidigt, for senere ændringer har det med at vise sig som uvelkomne spor, tros ihærdighed ved rekonstruktionen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak