Kære alle kalendergættere m.fl.,
Med Søren i mål kl. 10:05 fik vi så alligevel det meste af 4. adventssøndag til andre gøremål. Som en beskeden kvittering for jeres indsats skal i dog ha' lidt om lågens baggrund.
I maj 2008 (hvor London fik ny borgmester, hvilket i øvrigt er irrelevant info) foranstaltede Selskabet for Jernbanetransport under IDA (JeTra, nu IDA Rail) en studietur til Kassel og Zwickau med besøg 06.05.2008 også ved dette anlæg i Neumark (Vogtland, Sachsen):
..... som var blevet indviet i år 2000 og bygget i en arkitektur inspireret af Vogtlandbahns tog:
Om Vogtlandbahn (VBG) og sammenhængen med Regentalbahn (RBG) og Länderbahn, se f.eks. https://de.wikipedia.org/wiki/Die_L%C3%A4nderbahn . Foretagendet, der under vort besøg var ejet af Arriva Deutschland, blev ved DBs erhvervelse af Arriva i 2010 af kartelretslige grunde udskilt til italienske Netinera.
Som det blev nævnt undervejs, vedligeholdes eget og andres materiel her, f.eks.:
I forgrunden RBG Cargo D 05 (Vossloh G1206, 1001142/2002), bagved en DESIRO og en RegioSprinter.
PRESS "253 014-9" (Siemens ER20, 21143/2004). T.h. hjørnet af en ASF.
Naboen var i øvrigt et kæmpe siloanlæg, oprindeligt tilhørende VEB Kraftfuttermischwerk Neumark, nu integreret i koncernen BayWa, med eget rangerlok, der også blev vedligeholdt hos Vogtlandbahn:
BayWa "Nr. 1" (LKM V22, 262147/1969).
Naturligvis mødte vi Vogtlandbahns tog i trafik, her:
VBG VT 42 (Duewag RegioSprinter, 91696/1997) i Reichenbach.
Reichenbach ligger på banestrækningen Sachsen-Franken-Magistrale, der fører over den berømte Göltzschtalbrücke, som var genstand for julekalenderen af 23.12.2018.
Alle fotos her er fra 06.05.2008 og optaget af mig (nm). Lidt flere fotos fra Vogtlandbahn kan findes i begge fora, søg f.eks. på "Neumark" eller "Vogtlandbahn".
Bedste adventshilsener
Niels
Edit har repareret et link.