Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Niels Munch, 26/2 2013, 13:34 (4317 dage siden)

Kære forum,

Den mindste af de "fuldbrede" Triangel'er må være RGGJ M 2, som ved Gjerrildbanens nedlæggelse i 1956 solgtes til Lollandsbanen, der i en årrække anvendte den til rangering i Sakskøbing:

[image]
LJ M 5 i Sakskøbing, august 1959 (nm).

På bagperronen, som ikke ses, stod en olietønde fyldt med gammelt jern - til forøgelse af adhæsionsvægten.

[image]
LJ M 5 i Sakskøbing 17.04.1965 (nm).

På det andet billede ses, at vognen har åben bagperron. Den var den eneste nybygning til privatbanerne, der ikke havde lukket bagperron. Og i øvrigt den eneste af sin slags (DfA Model XIII).

På billede 2 har den mistet toiletvinduet, kakkelovnen samt en tagkøler (i f.m. motorudskiftning ?).

I Sakskøbing afløstes den successivt af de 2 Fowler-traktorer fra FFJ/HP, og siden af en Köf.

Sit endeligt fik den i Bandholm:

[image]
I Bandholm skilte man sig af med bl.a. et par dobbeltvogne, en skinnebusbivogn - og M 5, foto 10.08.1969 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Flere Triangel'er *her*.

Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af ojk37, 26/2 2013, 14:01 (4317 dage siden) @ Niels Munch

Desværre kan jeg ikke bidrage med billeder af M 5, men tilføje lidt historie. M 5 blev grundigt istandsat i 1968 med "ny" motor og gearkasse fra udrangeret skinnebus og malet "vinrød". På turen fra værkstedet i Maribo tilbage til Sakskøbing skulle den vist have kørt noget hurtigere end de 60 km/t, som den var sat til!! Om det var den "nye" motor, der var årsagen vides ikke med bestemthed, men kort tid herefter knækkede bagakslen og M 5 blev henstillet og erstattet med en Fowler fra Ålborg.
Ole-Jørn

Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 26/2 2013, 14:34 (4317 dage siden) @ Niels Munch

Kaere Niels
Jeg mener at grunden til at toilet vinduet forsvandt kan maaske findes i mit vedlagte foto af M 5 hvor den netop ser rangerskadet ud paa hjoernet med toiletet og kakelovnen.
Jeg har skrevet at jeg tog billedet 31 October 1965, jeg kan muligvis vaere forkert paa den med datoen.
Bedste (downunder) hilsener
Niels K

[image]
LJ M 5 Sakskoebing 31 Oct 1965 Niels Kroyer

Jeg har scannet et positiv foto da JBP jo har mine negativer.

Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Niels Munch, 26/2 2013, 15:23 (4317 dage siden) @ Niels Kroyer

Kære Niels,

Mange tak for dit foto:

[image]
LJ M 5 Sakskoebing 31 Oct 1965 Niels Kroyer

Du kan meget vel have ret m.h.t. dit fototidspunkt, for jeg har en anelse rod i mine noteringer fra dengang, idet nogen i mellemtiden har "lånt" min renskrevne fotoliste :-( .

@ Ole-Jørn: Tak for suppleringen!

Bedste hilsener
Niels

Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Jens Bruun-Petersen, 27/2 2013, 22:45 (4316 dage siden) @ Niels Kroyer

Kære Niels!

Det var den 31. oktober 1965 ifølge dine notesbøger.

Venlige hilsener

Jens

Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Thyge, Rønnede, 4/3 2013, 16:09 (4311 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Mange tak for dit foto:

[image]
LJ M 5 Sakskoebing 31 Oct 1965 Niels Kroyer

Du kan meget vel have ret m.h.t. dit fototidspunkt, for jeg har en anelse rod i mine noteringer fra dengang, idet nogen i mellemtiden har "lånt" min renskrevne fotoliste :-( .

@ Ole-Jørn: Tak for suppleringen!

Bedste hilsener
Niels

Hej!
Kan ikke nære mig! jeg tror at det var en af de sjældne lejligheder
hvor hele JK 57 var på tur!!
så nu får i LJ M5 fra modsat side!!!
i mine noter står, at den var skadet, og varmeovnen uvirksom!!!
men da jeg altid, har været lidt modsat! er den selvfølgelig fotograferet fra den
" pæne" side!!!
[image]

med venlig hilsen
Thyge

Ugens Triangel - LJ M 5 (+ 1 nyt foto)

af Niels Munch, 6/3 2013, 13:16 (4309 dage siden) @ Thyge

Kære Thyge,

Mange tak for kommentarer og foto!

Jeg er, via tilbagemeldinger og nye overvejelser m.v., kommet til, at mit foto af den reparerede M 5:

[image]

må være taget den 19.06.1966 i f.m. DJKs præsentationstur af Y-toget fra København H til Maribo. Det regnede vedholdende den dag, og det stemmer med vandpytterne på billedet ;-) . Desuden ser reparationen ikke længere "ny" ud.

Apropos JK-57, så har JB-P bidraget med dette:

[image]
LJ M 5 bagfra, Sakskøbing juli 1958 (JB-P).

..... hvor vi kan ane ballasten på bagperronen samt se den karakteristiske gasbeholder i Sakskøbing (hvornår forsvandt den?).

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak