Avatar

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2021, 21:01 (1057 dage siden)

Dette fine billede skvulper rundt på Facebook uden angivelse af fotograf. Jeg vil gerne - om muligt - i kontakt med fotografen.

Jeg mindes ikke at have set billedet tidligere, hverken i den trykte jernbanelitteratur eller på nettet.

Kender nogen ophavsmanden til fotoet?

Billedet skønnes (jf. oplysninger på nettet, at være fra 1962-1964 (skærvevogne FD leveredes fra 1962; damp til Mogenstrup ophørt vistnok ca. 1964 - jeg har ikke "efterprøvet" oplysningerne).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Ole M. Nielsen ⌂, 12/12 2021, 21:14 (1057 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fd-vognene er ganske rigtig fra 1962.
EK-vognen må være 6940 - tudehornsvognen.

Jeg kigger efter i Svend Jørgensens samling i morgen.

/
Ole

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Ole M. Nielsen ⌂, 13/12 2021, 12:10 (1056 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Fd-vognene er ganske rigtig fra 1962.
EK-vognen må være 6940 - tudehornsvognen.

Jeg kigger efter i Svend Jørgensens samling i morgen.

/
Ole

Ikke noget i SvJ's samling.

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Niels Ebbe, 13/12 2021, 16:13 (1056 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej
I forbindelse med anlæggelsen af banen til Rødbyhavn kørtes der dagligt grus fra Mogenstrup. Der kørtes med damp litra D, flere forskellige deltog, min far var en af den der kørte. Fra starten med åbne godsvogne aflæsning med hånden, senere kom de viste bundtømningsvogne til.
hilsen
Niels

Avatar

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/12 2021, 18:37 (1056 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Jeg har modtaget følgende:

"H.E.Pedersen Borup fotograferede flere gange " Tog Q " flere steder. Har hørt, at han er død og at Ole Plum er ved at scanne hans billeder".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af esni, Frederikssund, 13/12 2021, 18:42 (1056 dage siden) @ Niels Ebbe

hej
I forbindelse med anlæggelsen af banen til Rødbyhavn kørtes der dagligt grus fra Mogenstrup. Der kørtes med damp litra D, flere forskellige deltog, min far var en af den der kørte. Fra starten med åbne godsvogne aflæsning med hånden, senere kom de viste bundtømningsvogne til.
hilsen
Niels

Jeg er måske lidt tungnem - men hvis destinationen for gruset fra Mogenstrup var på Lolland, hvorfor kørte man så med tudehornsvognen i grusgravsenden af toget og ikke omvendt?

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Steffen Dresler, 13/12 2021, 19:02 (1056 dage siden) @ esni

Kære Eskild

Som jeg har forstået det er det noget signalteknisk. Venstresporskørsel fra Næstved til Mogenstrup med Tudehornsvognen først, altså trykker D´erne stammen til Mogenstrup. Der var ikke sporskifte fra det "nedadgående normal højre spor" til Vordingborg/Mogenstrup.
Modsat af samme spor tilbage til Næstved og først dér kan maskinen løbe om og vendes og så af "normalt" højre spor til Vordingborg og videre.

Med venlig hilsen

Steff

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af esni, Frederikssund, 13/12 2021, 21:24 (1056 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Eskild

Som jeg har forstået det er det noget signalteknisk. Venstresporskørsel fra Næstved til Mogenstrup med Tudehornsvognen først, altså trykker D´erne stammen til Mogenstrup. Der var ikke sporskifte fra det "nedadgående normal højre spor" til Vordingborg/Mogenstrup.
Modsat af samme spor tilbage til Næstved og først dér kan maskinen løbe om og vendes og så af "normalt" højre spor til Vordingborg og videre.

Med venlig hilsen

Steff

Dvs som det foregik, så var det kun kørsel som arbejdstog Næstved - Mogenstrup, men ikke den modsatte vej.

Sådan som jeg foreslår ville det være arbejdstog Næstved - Mogenstrup og retur?

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Steffen Dresler, 13/12 2021, 22:51 (1056 dage siden) @ esni

Kære Eskild

Uha, dér er jeg på absolut glat is. De billeder jeg har set af en D "retvendt" mod Næ fra Mogenstrup, havde ikke særtogsplader på. Men det behøver jo ikke at være korrekt.

Jeg håber nu nok at andre med en Trafikuddannelse og strækningskendskab (måske boende i Næstved) på dette stykke forhåbentlig vil komme på banen, hvis de altså læser dette!

Men venstresporskørsel ned er jeg sikker på, hvorfor tudehornsvognen.

Steff

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Steffen Dresler, 14/12 2021, 09:59 (1055 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godformiddag til alle

Det er altid rart at kunne ”spørge en ven” når man er i tvivl.

Vedr. toget til Mogenstrup Grusgrav var det således i damptiden:

Omkring kørslen mellem Næstved og Mogenstrup kørte man som arbejdstog Næstved-Mogenstrup-Næstved – i mange år var arbejdstoget benævnt ”Q”. Da der ikke kunne omløbes i grusgraven kørtes med maskinen bagest i retning mod Mogenstrup. Først da der indsattes MH (vist ca. 1965) var trækkraften forrest i begge retninger. Banestykket Næstved-Lov-Næstved (østligste eller nordgående spor om man vil) var spærret så længe arbejdstoget befarede strækningen (inkl. kørslen på sidesporet). Muligvis efter ibrugtagning af automatisk linieblok (inklusive Mogenstrup som VM-station) kunne arbejdstoget køre fra Næstved til Mogenstrup og derpå låse sig ind på sidesporet. Når dette var sket måtte strækningen befares af tog. Når arbejdstoget igen skulle fra Mogenstrup til Næstved låste man sig – efter aftale med fjernstyringscentralen – ud på strækningssporet og kørte til Næstved.

Så mangler vi kun en eller anden ”trafikklog”, der har styr på hvordan kørslen afvikledes, inkl. maskinbenyttelse!!

Med venlig hilsen og tak for hjælp

Steffen Dresler

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Steffen Dresler, 14/12 2021, 18:21 (1055 dage siden) @ BoA

Kære alle

Billeder siger mere end ord, men man bliver også lidt forvirret. Her m.h.t. "Kendingssignaler". Herunder tre gode ”Arbejdstog Q” billeder typiske for perioden omkring begyndelsen af 1960´erne.
Alle billeder ”Arkivskaber Kaj Christiansen”.

Herunder billede af tomt ballasttog under indkørsel mod Næstved under Rampen. Toget er på vej over på rangersrealet. Bemærk Ballastvogn litra TH også kaldet en ”Ubåd”. Kendelig på alle skruehåndtagene til at åbne/lukke lemmene i vognbunden.
[image]
Tomt ballasttog umiddelbart før Næstved med tudehornsvognen litra EK bagest, tudehornet mangler, men til gengæld fører vognen slutsignaler. Nummeret kan ikke aflæses.
[image]
DSB litra D IV nr. 831 i Mogenstrup under udkørsel. Bemærk eventuelt manglende kendingssignalplade for enten Arbejds- eller særtog. Se "Ubåde" til højre lastet med ballast.
[image]
Tidspunktet passer i øvrigt meget godt med ballastkørsel til Fugleflugtslinjen til Rødby Færge. Men om dette var ballasttogenes bestemmelsessted vides ikke.

Med venlig hilsen og tak til Næstved.

Steffen Dresler

NB: Fra 1964 pos id på anvendelse af litre MH.

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Erik Juul-P ⌂, 14/12 2021, 20:18 (1055 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Selv om MH så med sikkerhed startede i 1964, var der stadig damp i 1964.

På en tur fra Odense, som jeg mener blev planlagt af Arne Kirkeby, var vi forbi Mogenstrup grusgrav.

Det var 27/6 1964.

Se mine billeder fra dagen på her, hvor D 843 skubber ballasttoget fra Næstved til Mogenstrup.

En rigtig minderig dag med masser af damp, som I kan se ved at bladre lidt frem og tilbage.

Ialt 8 forskellige lokomotiver:
P 917, D 843, E 979, E 975, E 987, E 982, E 998 og C 712

Med venlig hilsen

Erik Juul-Pedersen

Erik Juul-P farvebilleder bl.a. Mogenstrup!!

af Steffen Dresler, 14/12 2021, 20:46 (1055 dage siden) @ Erik Juul-P

Godaften Erik Juul-P.

Det var da nogle aldeles pragtfulde farvebilleder du der har lagt frem. Kendte slet ikke til dine billeder og siden de er på.

Det giver jo minder og "sådan ser nu engang jernbaner ud". De har "sikkert" ændret sig meget, men pyt, her lidt drømmerier.
Det jeg hæfter mig ved er godsvognsfarver på privatbanemateriel, kulbænken i Slagelse og selvfølgelig damperne.

Tak for synet

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Skott, Skanderborg, 14/12 2021, 21:09 (1055 dage siden) @ Erik Juul-P

Tak for nogle rigtig fine billeder, Erik

Er billedet af E975 spejlvendt: https://www.jphobby.dk/bane/foto/dia/1964/photo70.jpg
eller har den ikke monteret den nederste lanterne?

Kan det ikke passe, at dette billede har været forsidebillede på et nummer af 'Lokomotivet?: [image]

Avatar

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2021, 21:47 (1055 dage siden) @ Skott
redigeret af Morten Flindt Larsen, 14/12 2021, 22:21

Hejsa,

Billedet er retvendt. Toget kommer fra øst og har netop passeret det østlige indkørselssignal.

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Niels Ebbe, 14/12 2021, 23:48 (1055 dage siden) @ Steffen Dresler

kære alle
jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan man afviklede kørslen til Mogenstrup, men som Steffen skriver trykkedes vogne ud Mogenstrup grusgrav. Ved ankomsten til Nykøbing F. foretog man omløb og trykkede således toget overChr.9. bro ud til Naglesti og ud på den nyanlagte
bane til Rødby havn. den gamle bro over Guldborgsund havde det svært en af bropillerne stod ikke helt fast så det så farligt ud, for en 10 årig dreng, når vognene sådan forsvandt ned i bulen på broen.

vh Niels Ebbe

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Skott, Skanderborg, 15/12 2021, 08:02 (1054 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

OK - Så af ukendte årsager er den nederste lanterne fraværende?

Avatar

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2021, 08:24 (1054 dage siden) @ Skott

OK - Så af ukendte årsager er den nederste lanterne fraværende?

Ja.

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Erik Juul-P ⌂, 15/12 2021, 09:03 (1054 dage siden) @ Skott

Kære alle

Tak for ordene fra Steffen Dresler. Det glæder mig altid, når nogen kan bruge mine billeder. Og også til at vise dele af banerne og omgivelserne, som jeg ikke umiddelbart registrerer som tekst. Kun en gennembladring kan vise sådanne dele.

Mht spejlvending har jeg på originalskanningen set det tomme beslag, hvor nederste lygte skulle sidde. Så billedet er som Morten Flindt Larsen bekræfter retvendt. Lygten mangler.
Det er i øvrigt pudsigt, at der er en person, der hænger ud af vinduet på forreste vogn. Det erindrer jeg ikke.

Jeg kan ikke finde, at billedet ved Svebølle (med det meget høje indkørselssignal) har været brugt som forside på tidsskriftet Lokomotivet.
Men jeg kan finde flere forsidebilleder, som kunne være mine, men er taget af Arne Kirkeby eller Hans Gerner Christiansen. Jeg har mange gange stået ved siden af dem, så billeder må jo ligne hinanden, men de samme billeder kan være taget ved andre lejligheder. Togene og de gode fotosteder var jo de samme og kendte dengang.

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af esni, Frederikssund, 15/12 2021, 20:08 (1054 dage siden) @ Skott

Tak for nogle rigtig fine billeder, Erik

Er billedet af E975 spejlvendt: https://www.jphobby.dk/bane/foto/dia/1964/photo70.jpg
eller har den ikke monteret den nederste lanterne?

Kan det ikke passe, at dette billede har været forsidebillede på et nummer af 'Lokomotivet?: [image]

Jeg er lidt forundret over at der tales om en manglende nederste lanterne på maskinen - hvis det er dette billede der diskuteres?

  • Jeg ser tydeligt en lanterne øverst på røgkammeret og en mere længst til venstre på/over pufferplanken
Avatar

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2021, 20:28 (1054 dage siden) @ esni

Tak for nogle rigtig fine billeder, Erik

Er billedet af E975 spejlvendt: https://www.jphobby.dk/bane/foto/dia/1964/photo70.jpg
eller har den ikke monteret den nederste lanterne?

Kan det ikke passe, at dette billede har været forsidebillede på et nummer af 'Lokomotivet?: [image]


Jeg er lidt forundret over at der tales om en manglende nederste lanterne på maskinen - hvis det er dette billede der diskuteres?

  • Jeg ser tydeligt en lanterne øverst på røgkammeret og en mere længst til venstre på/over pufferplanken

Det er jeg også, men der mangler da en i forhold til på et Märklin-lokomotiv, så mon ikke det er derfor?

Mogenstrup - lanterner på damplok, her litra E

af Steffen Dresler, 15/12 2021, 21:05 (1054 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften til alle

Lanterneføringen på det viste billede med 2 lanterner er helt korrekt og efter bestemmelserne. Placeringen af lanternerne blev ændret omkring 1945/46. Nederste lanterne var oprindeligt sat i centerlinjen, altså midt under røgkammerdøren på pufferplanken. Men da den altid skulle afmonteres og flyttes, når røgkammerdøren skulle åbnes for rensning af røgkammeret, beslutte man at flytte denne lanterne fra midten og ud til højre side set i fra lokomotivførersiden og fremad. Altså højre side i kørselsretningen.
Et stykke tid efter den anden verdenskrig, skiftede man lanternes betydning således, at ved at kendingssignaler med farvede glasplader, blev de sat på nederste lanterne istedet for den øverste, nemhedshensyn. Altså for eksempel fra at være GUL over HVID blev det til HVID over GUL (se SIR 1944 med rettelser).
Denne lanterneføring anvendtes frem til dampens udrangering i 1970 og frem til indførelsen af SR 75 hvor det hele blev lavet om og 3-lys front (Märklin:-) :-) ) lyset blev indført. Dette gjaldt også for veterantog, hvorfor der blev anbragt en 3. lanterne på lokomotivmateriellet (og motorvogne).
Denne regel blev senere ændret og veteranlokomotiver må igen føre "2-lys front".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Bo Dyja, 19/12 2021, 09:52 (1050 dage siden) @ Erik Juul-P

Mogenstrup Sten/grusgrav

Hej

Faldt lige over en lille stump film fra Statens filmcentral fra 1937 fra Mogenstrup Sten/grusgrav.

https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/bromaterialer-udvindes-i-grusgrav

Fandt også i mine gemmer en tegning fra S.A.Guldvang som er bragt i Vingehjulet men har ikke årstallet en plan over de spor som var i grusgraven den fortæller hvordan sporene lå.

[image]
[image]

Og et billede fra Arne Kirkeby må være fra samme tid som du har været der Erik!
[image]

Har også en del affotograferet billeder fra Tom Laritsen som jeg har fået efter hans død af Ole Jensen, men de er meget kornet så de er som de er!
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Alle billeder fra Tom Laritsen er fra 7-3-1975
Så er der en oversigt over de forskellige smalspor maskiner fra Peter Andersen Industribaneklubben
[image]
På en af de billeder fra Tom Laritsen står der 800 mm men var det ikke 785 mm i Mogenstrup!

Men har også nogle spørgsmål angående driften på normalsporet, hvem rangerende vognene til ramperne! havde man et rangerlokomotiv selv! eller skulle DSB selv gøre det! Havde man en plan hvordan man stillede de tomme vogne! så er der også det med Tudehornsvognen kørte den altid bagerst tilbage til Næstved da den jo ikke skulle bruges til at overvåge om der var frit spor! eller kunne den gå efter maskinen!
Håber der er nogle som har nogle svar og som har været med de ture der er lavet der til måske nogle billeder.


Venlig hilsen Bo Dyja

Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf

af Erik Juul-P ⌂, 19/12 2021, 10:44 (1050 dage siden) @ Bo Dyja

Hej Bo

Ja, endnu et billede, hvor det ses, at Arne Kirkeby og jeg stod ved siden af hinanden. Og næsten trykkede på udløseren samtidig.

Jeg tror ikke, at artiklen er fra Vingehjulet. I hvert fald ikke i perioden 1971-1981, som jeg har bladet igennem.
I øvrigt brugte DSB Bladet normalt store og små bogstaver i overskrifter.
Jeg tror snarere, at det er fra det røde Jernbanebladet, som jeg desværre ikke er i besiddelse af.

Alle dine andre billeder viser andre dele af grusgraven, som jeg aldrig har set. Målet dengang på denne dag var jo at fotografere rigtig mange damplokomotiver.

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak