Kalenderlåge 4 den 4. december 2021

af Bent Hansen, 4/12 2021, 14:43 (1119 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Ja, det var Duisburg, og det var allerede Hans, der skrev det sammen med EH, så i morgen er det Hans. Til lykke. Jeg beklager pausen, men jeg er nu i den anden ende af landet. Hermed også mit forberedte svar:

Svar
Byen er Duisburg i Tyskland. Bydelen hedder Hamborn. Banen er EH, Eisenbahn & Häfen, egentlig Gemeinschaftsbetrieb Eisenbahn und Häfen. Häfen er flertal af havn, altså havne mens jernbane kun er i ental. Hovedvejen jeg sikkert står på er hovedvej B 9. Forfatteren er Günther Wallraff, og hans bog og film er Ganz Unten, der drejer sig om Ali, en af stålværkets tyrkiske arbejdere. Bog og film udkom 1985. Stålværket i baggrunden er Thyssen AG Werk Hamborn.
Banen er som navnet siger en sammenslutning af to større Thyssen stålværker samt tre kulmineselskaber blandt andet Ruhrkohle. Banen kørte også for de tilsluttede havne og kraftværker samt andre firmaer, hvor man blandt andet ser rørværket Mannesmans lokomotiver malet i EHs farver og med EHs nummerering. Banen var omkring 1984 Europas største værksbane med 52 diesellokomotiver og 80 elektriske lokomotiver. Heraf både hybridlokomotiver og vekselstrømslokomotiver, hvilket var nyt dengang. Banen præsterede 76 millioner t, hvilket slår både SBB, NS og ÖBB. Sporlængden er 760 km. Tallene er fra, da jeg jeg stod på broen. Og så var det ikke engang den eneste private havnebane i Duisburg.

Du se følgende lokomotiver: EH 108, Jung 12801/1957 til højre med radiostyring og EH 164, Jung 14122/1970. Begge ’Bo’Bo. Den store er EH 186, Henschel 32107/1977 også ’Bo’Bo med eludstyr fra BBC. Det er et Zweikraft-Lok. Jeg stod på broen en time for at se de tre lok, men det var søndag, så egentlig imponerende nok. Og de passerede forbi flere gange.

Mvh. Bent.

NB. Billedet kunne du have fundet på min hjemmeside underTtyske Havnebaner! Her var også lidt data. Ikke flere fotos, da jeg ikke har været der siden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak