Julekalender 2021 - 3. december (epilog m/4 fotos)
Kære kalendergættere og øvr. forumdeltagere,
Hvis I besøger "the Big Apple" (navnet tilskrives sportsjournalisten John J. Fitz Gerald i 1920'erne), er Grand Central Terminal (GCT) et "must". Selv om bygningen (indviet 1913) i dag putter sig mellem skyskrabere, er den ved såvel sin arkitektur som sin indretning ganske fantastisk, og noget af det første, der falder én i øjnene, er stationsuret:
"THE WORLD’S LARGEST TIFFANY CLOCK" AT GRAND CENTRAL TERMINAL.
Bortset fra de skulpturelle omgivelser er urskiven iøjnefaldende med sin indfattede mosaik i farvet glas (hvor "VI" kan lukkes op). Kunstneren var indretningsarkitekten Louis Comfort Tiffany (1848 – 1933), der inspireret af "de kulørte vinduer" i gamle katedraler m.v. havde kastet sin kærlighed på "stained glass". Derfor kaldes uret, der blev færdig i 1914 og måler 4 m i diameter, verdens største Tiffany Ur. Han brød med sine glasaktiviteter ud af Tiffany-familievirksomheden i 1885 og stiftede "Tiffany Glass Company".
Det er således den anden gren af virksomheden, der optræder i MM-sangen "Diamonds are a girl's best friends" og Audrey Hepburn-filmen "Breakfast at Tiffany's".
Uret og urskiven er i øvrigt lige blevet færdigrenoveret; det tog 12 år, idet hver en stump skulle bæres ned og op ad den smalle, ubekvemme trappe.
Besøget i uret fandt sted under JeTra (nuv. IDA Rail) studieturen til Montreal og New York i august 2011, og det var den farverige rundviser Dan Brucker fra Metropolitan Transportation Authority (MTA), der guidede os rundt i hele GCT fra den dybeste kælder under perronerne (hvor den oprindelige 750V DC jernbane-strømforsyning med sine roterende omformere findes) til galleriet over hallen og uret:
MTA's rundviser Dan Brucker ved den gamle strømforsyning under GCT, 16.08.2011 (nm).
I øvrigt tog han os også med til Hotel Waldorf Astoria, der er bygget nord for Grand Central over banegraven med den dybe sporgruppe, hvori spor 61 med tilhørende perron befinder sig. Hernede holder den polioramte præsident Roosevelt's "særlige jernbanevogn":
GCT Track #61, FDR's jernbanevogn, 16.08.2011 (nm).
Denne vogn, hvis sjove myte længst er punkteret, var genstand for en gætter *her*.
Bonus: Vi kastede også et blik ned i GCT's driftcentral:
MTA's driftcentral i GCT, 16.08.2011 (nm).
Bedste hilsener og tak for deltagelse, ikke mindst til Hans for de fine hints
Niels