Belysning og nødbremse mm på vogntag (1900 +/-)
Huller i taget omkring 1900
DSB's personvogne havde adskille huller og gennemføringer omkring 1900. Elkabelføringen på taget, olielampesteder og holder til olielampehulslåget, nødbremsetræk gennem taget osv. Her vist på en CJ-vogn (2-akslet kupévogn).
Længdesnit i tag over kupe med indtegnede olielampesteder. Nødbremsetrækkene er indtegnet som de små øjer ved siden af. Der var en slids i nødbremsetrækket så det kun var bevægelse i nødbremsetrækket i den kupé, hvorfra nødbremsen blev trukket.
Udsnit af facadetegningen med akslen til nødbremsetrækket og holderne til olielampehulslågene.
Gavlbillede med elkabelrørene fra tag ned over gavlen til lyskoblingerne. Nødbremseakslens afslutning i et træk der aktiverer signalet på vognhjørnet og lukker luft ind i vacuumsystemet så toget bremser.
Tværsnit i vognen, hvor tegningen viser olielampe i tag og de to elektriske lampesteder ved siden af.
Museets BJ 665 og BK 714 har visse af disse detaljer, men ikke alle.