Belysning og nødbremse mm på vogntag (1900 +/-)

af UTJ, 2/12 2021, 17:12 (1121 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Huller i taget omkring 1900
DSB's personvogne havde adskille huller og gennemføringer omkring 1900. Elkabelføringen på taget, olielampesteder og holder til olielampehulslåget, nødbremsetræk gennem taget osv. Her vist på en CJ-vogn (2-akslet kupévogn).
[image]Længdesnit i tag over kupe med indtegnede olielampesteder. Nødbremsetrækkene er indtegnet som de små øjer ved siden af. Der var en slids i nødbremsetrækket så det kun var bevægelse i nødbremsetrækket i den kupé, hvorfra nødbremsen blev trukket.
[image]Udsnit af facadetegningen med akslen til nødbremsetrækket og holderne til olielampehulslågene.
[image]Gavlbillede med elkabelrørene fra tag ned over gavlen til lyskoblingerne. Nødbremseakslens afslutning i et træk der aktiverer signalet på vognhjørnet og lukker luft ind i vacuumsystemet så toget bremser.
[image]Tværsnit i vognen, hvor tegningen viser olielampe i tag og de to elektriske lampesteder ved siden af.

Museets BJ 665 og BK 714 har visse af disse detaljer, men ikke alle.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Belysning? - Morten Flindt Larsen, 2/12 2021, 14:42 [*]
    • Belysning? - UTJ, 2/12 2021, 14:46
      • Belysning? - Morten Flindt Larsen, 2/12 2021, 14:50
        • Belysning? - UTJ, 2/12 2021, 15:05
        • Belysning og nødbremse mm på vogntag (1900 +/-) - UTJ, 2/12 2021, 17:12

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak