Avatar

Belysning?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/12 2021, 14:42 (1121 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående fotoudsnit er lidt specielt, synes jeg. Er det elektriske kabler eller gasrør, der er ført op over bremsehuset?

[image]

Belysning?

af UTJ, 2/12 2021, 14:46 (1121 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er 65 V elkabler og lampesteder. Elinstallationen var oprindeligt ført gra gavlen over taget i to rør med forsyning fra akkumulatorbatterier fra en batterikupé.

Avatar

Belysning?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/12 2021, 14:50 (1121 dage siden) @ UTJ

Det er 65 V elkabler og lampesteder. Elinstallationen var oprindeligt ført gra gavlen over taget i to rør med forsyning fra akkumulatorbatterier fra en batterikupé.

Mange tak. Det var jo hurtigt opklaret. God, at der er "en vognekspert til stede". Jeg overvejede, om det kunne være vakuum ledning for nødbremse i hver kupé. :-) :-) :-)

Belysning?

af UTJ, 2/12 2021, 15:05 (1121 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nødbremsetrækket var også efter indførelse af den automatiske vacuumbremse lagt oppe på taget. Med en aksel der trak i en prop ved vogngavlen og oprindelig også med små udklappelige signaler, så man kunne se hvor nødbremsen var trukket.

Belysning og nødbremse mm på vogntag (1900 +/-)

af UTJ, 2/12 2021, 17:12 (1121 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Huller i taget omkring 1900
DSB's personvogne havde adskille huller og gennemføringer omkring 1900. Elkabelføringen på taget, olielampesteder og holder til olielampehulslåget, nødbremsetræk gennem taget osv. Her vist på en CJ-vogn (2-akslet kupévogn).
[image]Længdesnit i tag over kupe med indtegnede olielampesteder. Nødbremsetrækkene er indtegnet som de små øjer ved siden af. Der var en slids i nødbremsetrækket så det kun var bevægelse i nødbremsetrækket i den kupé, hvorfra nødbremsen blev trukket.
[image]Udsnit af facadetegningen med akslen til nødbremsetrækket og holderne til olielampehulslågene.
[image]Gavlbillede med elkabelrørene fra tag ned over gavlen til lyskoblingerne. Nødbremseakslens afslutning i et træk der aktiverer signalet på vognhjørnet og lukker luft ind i vacuumsystemet så toget bremser.
[image]Tværsnit i vognen, hvor tegningen viser olielampe i tag og de to elektriske lampesteder ved siden af.

Museets BJ 665 og BK 714 har visse af disse detaljer, men ikke alle.

Svenska-lok

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak