Julekalender 2021 - 2.december
I dag fortsætter vi med forhåbentlig ikke alt for svære spørgsmål:
Mellem hvilke stationer er toget fotograferet, og i hvilken retning kører det, -og hvornår er billedet taget (årti)?
I dag fortsætter vi med forhåbentlig ikke alt for svære spørgsmål:
Mellem hvilke stationer er toget fotograferet, og i hvilken retning kører det, -og hvornår er billedet taget (årti)?
Jeg er i tvivl om jeg ser en særtogsskive - ellers kunne jeg få tanker om tog 976 sidst i 60-erne ? Dermed også sagt at det går sydpå, hvad også lyset og dampen tyder på
I dag fortsætter vi med forhåbentlig ikke alt for svære spørgsmål:
Mellem hvilke stationer er toget fotograferet, og i hvilken retning kører det, -og hvornår er billedet taget (årti)?
Lidt længere fremme vil toget på venstre side i kørselsretningen passere en grusgrav, der tidligere havde sportilslutning.
I øvrigt et dejligt og utraditionelt billede.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Et par ABhl og en nyere traktor tyder på senere, mon billedet findes i en farveversion.
... og toget er netop nået så langt, at dobbeltsporet har samme forløb som det tidligere enkeltspor havde...
Anders
Det ligner noget med en E-maskine i en ådal
Et par ABhl og en nyere traktor tyder på senere, mon billedet findes i en farveversion.
Traktoren kunne ligne noget International Harvester-agtigt fra 1970'erne.
Og AVL/ABh/ABhl/ABv-omlitreringscirkusset fandt sted 1969-1971.
Hej.
Er ikke kendt på egnen, men ved Handest er (var?)der en bro, der ligner. Der var også en grusgrav, og der ligger en del store frasorterede sten på marken. Der er også en ådal for Skals Å på de kanter. Antallet af tråde er passende her i følge andre fotos. Der er dobbeltspor. Vi kunne være mellem Bjerregrav og Fårup, og i så fald er toget for nordgåede. Så er der tiden. 2000 + - 5
Mvh. BH.
Et par ABhl og en nyere traktor tyder på senere, mon billedet findes i en farveversion.
Traktoren kunne ligne noget International Harvester-agtigt fra 1970'erne.
Og AVL/ABh/ABhl/ABv-omlitreringscirkusset fandt sted 1969-1971.
Er vognene ikke konverteret til ren 2.kl.? Den gule stribe over 1.kl. vinduerne savnes.
M.v.h.
Niels
Kunne det være mellem Sønder-Onsild og Fårup?
Hej Børge, det er fuldstændig korrekt. Vi ser et sydgående tog mellem de 2 nævnte stationer. Den specielle "skæve" bro er en god ledetråd, ligesom dobbeltsporet, stangrækken og den vide udsigt over ådalen. Vi mangler et kvalificeret forslag til tidpunkt (årti), før dagens vinder kan kåres!
Hej Niels, det er korrekt
Bxh og Bvhl-vognene, som disse nedklassede, uombyggede harmonika-stålvogne kom til at hedde, forsvandt vist fra driften o. 1982-83. Og så er jeg så dristig at forudsætte, at det ikke er nogle af DJMs vogne, vi ser.
Mit bud på et årti må så være 1980'erne.
M.v.h.
Niels
Hej Niels, du har helt ret med hensyn til tiåret, billedet viser E 991 med tog 8462, - den 4.5.1985, et særtog for DJK. Da du er den første, der har besvaret alle spørgsmål (ganske vist med hjælp fra andre ), har du stafetten i morgen, 3. december!
Bxh og Bvhl-vognene, som disse nedklassede, uombyggede harmonika-stålvogne kom til at hedde, forsvandt vist fra driften o. 1982-83. Og så er jeg så dristig at forudsætte, at det ikke er nogle af DJMs vogne, vi ser.
Mit bud på et årti må så være 1980'erne.
Dampdriften ophørte jo 15. maj 1970, men den officielle afslutning på DSB anvendelse af damplokomotiver i de daglige tog skete ved køreplansskiftet den 30. maj 1970 som også blev meddelt til den danske presse.
Ud fra kilometerbogen var ingen litra E noterede for kørsel i juni 1970. Dog holdt Lokomotivmesteren i Fredericia litra E nr. 980 ”håndvarm” som den yderste reserve, hvis nu! Og jf. kilometerbogen er den noteret for 100 km i juli. Den blev slukket af i midten af juli 1970.
I den efterfølgende periode har litra E nr. 991 kørt som togmaskine i forbindelse med særtog/udflugtstog. Den første hvor E nr. 991 som togmaskine, fremførte togene 2026 og 2011 den 4/8-1970 (Fredericia-Odense-Fredericia) i forbindelse med afprøvning af maskinen før særtogskørsel dagen efter. Den 5/8-1970 kørte E 991 som tom maskine tog 4026 fra Fredericia og til Nyborg og tilbage til Middelfart (Fredericia) som tog 4017 med deltagere i MORUP kongressen. Sluttelig fremførte E nr. 991 tog 366 (MO 102) fredag den 18/9-1970 fra Fredericia og til Esbjerg. Årsagen hertil var, at lokomotivet den næste dag skulle trække et særtog med engelske jernbaneentusiaster fra Esbjerg (havn) og til Aarhus. Og ligesom med tog 2020 den 15/5-1970, var det nemmere at anvende lokomotivet som togmaskine end at køre et tomt materieltog.
Efter en del år kørte 991 i "DSB Damp" regi fra 1974 udflugtstog fra Padborg som hjemsted frem til 1980 hvor maskinen kom til Odense.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Jens,
You're the boss, og jeg takker ydmygst, idet alle de andre jo, som du antydede, tog slæbet. Selv om jeg mente at kunne genkende broen som 'en Hjort-Lorenzen', var jeg totalt lost m.h.t. geografien.
Bedste hilsener & på gensyn i morgen
Niels
Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.
Læs mereVed Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere