Godformiddag til alle
På vedlagte billede optaget dagen efter sabotagen, er kulanlægget taget i brug. De hvide grusbunker på R II billedet - hvis altså i forbindelse med bygningen af "rampen", må være tidligere end sabotageaktionen, ik´?
Det har ALDRIG været en RI, da afstanden mellem bageste maskinbogiehjul og første driv-kobbelhjul måtte forlænges p.g.a. de 3. cylinger mellem rammerne på R II + en mængde andre ting. Og så de førnævnte afrundende øverste hjørner på RI sidevinduerne. RII synes længere og mere elegant end R I.
Som det ses på nedenstående billede af DSB litra R II 958, er førerhusforkanten LODRET, men førerrums forpladen skråner fremad! Og den kan ikke ses på R II billedet som fotografivinklen er, den skjuler forvæggen.
DSB litra R II nr. 958, Bjerringbro 13. SEP 1979, foto Bent Mikkelsen
Husk på, at der var TO drejeskiver på Gb, den saboterede og den længere ude af billedet til højre, der hvor O. Bussesvej lige drejede ind. Så "VI" kan jo være for denne sidstnævnte? Og alligevel, bemærk iøvrigt på R II billedet, opbygningen hen over lokomotivet (Kongebro??????) der IKKE er på sabotagebilledet. Delene fra VI er måske dem, der skal bruges til en ny drejeskive, den senere saboterede?
Altså må billedet, hvis ovennævnte accepteres, være optaget under krigen og lokomotivet må være - se Georgs fremstilling. Og det passer jo også med lokomotivets udrustning/ændringer. Jeg mener at kunne se noget mørkeklægning på bageste lanterne på tenderen, men er usikker. Og hvis det er korrekt at der en "noget", må det være under krigen!
Glæder mig til kommentarer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler