Godstog i Himmerland i 50'erne.
I forbindelse med mit indslag om godstogene mellem Randers og Løgstør 1955-56, er her en lille forklaring til "stregerne" i personaleturen.
Ved overgang til sommerkøreplanen maj 1953 gik 2. distrikt over til at udlevere grafiske planer for tjenester og maskinløb til personalet i stedet for tabellariske.
Ser vi på turen med godstog 2888 fra Løgstør til Randers har vi togstregen med tognummer over samt afgangs og ankomsttid. Ubrudt steg betyder daglig, brudt streg som i dette tilfælde betyder hverdage som angivet eller "et overvejende antal af ugens dage", f. eks. hverdage efter hverdage.
Pass.-rejser angives ved vinkler med afgangs og ankomsttider. Rejsen fra Viborg til Løgstør regnes for halv tjeneste. Bølgestregen fra 11.55 til 14.40 viser der er arbejdsfri ophold inden forberedelstjenesten der angives til venstre for togstregen, der her beregnes som 1/3 tjeneste (altså det arbejdsfri ophold). Til højre for togstregen ses afslutningstjeneste og evt. pass-rejse. Fra 22.12 til 22.33 ses en lille dobbeltstreg, der angiver at der i denne periode er arbejdsfrit ophold der beregnes som fuld tjeneste. De 10 minutter fra 22.33 til 22.43 er gangtid fra depotet til banegården i Randers, der beregnes som fuld tjeneste.
Ved flere depoter blev der beregnet fuld tjeneste for den tid det tog at tilbagelægge strækningen mellem depot og station til fods i Aarhus 15 min, Fredericia 20 min, Randers, Esbjerg, Struer og Herning 10 minutter.
Håber det gav lidt forklaring, når jeg forsøger at beregne får jeg 10.24, men det er helt sikkert mig der er forkert på den.
M v h
Georg