Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/2 2013, 10:55 (4320 dage siden)

Det er skrevet før, -egentlige gættekonkurrencer er ikke rigtig mig, men her er det heller ikke så meget "gæt" jeg er ude efter, men fakta.

[image]
Hvad ?

Helt ærligt, jeg ved godt hvor og hvornår, et sted næsten "midt i landet" (lidt afhængig af hvilke forudsætninger man lægger til grund for grænserne), samt tæt på et århundredeskifte.

Ca. 100 andre jernbaneinteresserede havde også mulighed for at se dette lille "mærke" / afmærkning, men gjorde de ???

Jeg har i tidens løb set mange spøjse udformninger af diverse afmærkninger, f. eks. af frispormærker, grænsemærker / -pæle mellem forskellige forvaltninger m.v, men erindrer ikke denne / dette mærke fra andre steder. Skruet fast i venstre side (rød side), og har vel været skruet fast tilsvarende i "hvid ende", tæt på svellens ende mod perronen ?

Afmærkning af grænse mellem to skinneisolationer ? Skinnestødet ser ikke særlig isoleret ud !? (Den aktuelle svelle synes at være "født" i "67" (1967) )

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/2 2013, 20:31 (4319 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er skrevet før, -egentlige gættekonkurrencer er ikke rigtig mig, men her er det heller ikke så meget "gæt" jeg er ude efter, men fakta.

[image]
Hvad ?

Helt ærligt, jeg ved godt hvor og hvornår, et sted næsten "midt i landet" (lidt afhængig af hvilke forudsætninger man lægger til grund for grænserne), samt tæt på et århundredeskifte.

Ca. 100 andre jernbaneinteresserede havde også mulighed for at se dette lille "mærke" / afmærkning, men gjorde de ???

Jeg har i tidens løb set mange spøjse udformninger af diverse afmærkninger, f. eks. af frispormærker, grænsemærker / -pæle mellem forskellige forvaltninger m.v, men erindrer ikke denne / dette mærke fra andre steder. Skruet fast i venstre side (rød side), og har vel været skruet fast tilsvarende i "hvid ende", tæt på svellens ende mod perronen ?

Afmærkning af grænse mellem to skinneisolationer ? Skinnestødet ser ikke særlig isoleret ud !? (Den aktuelle svelle synes at være "født" i "67" (1967) )

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

-------------

Hej.

Så blev der "godtnok" tavst i "Herreværelset".

Erkendes - jeg kan heller ikke bidrage med meget, ud over at det er Ringe station d. 20. juni 1998, men . . .

Hvad er det ??? hvad betyder mærket ???


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Lars, 24/2 2013, 21:02 (4319 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det ligner et frisporsmærke, (der er kørt fladt).

Kan det være en nyere udgave af et sådant, selv om der næppe er mange af dem lige op ad perronerne?

Avatar

Hvad ( hvor / hvornår ) ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2013, 21:21 (4319 dage siden) @ Lars

Det ligner et frisporsmærke

Jeg er også tilbøjelig til at mene, at det må være en frispormærke. Men det vil jo så kræve, at der må have været et sporskifte. Kan Erik mon huske, om der var det?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvad ( hvor / hvornår ) ?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/2 2013, 21:59 (4319 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ligner et frisporsmærke


Jeg er også tilbøjelig til at mene, at det må være en frispormærke.

Det tror jeg ikke. Frispormærker skal anbringes mellem de sammenløbende spor, og perronkanten (eller hvad det nu er) antyder at det ikke er tilfældet her.

Hvad ( hvor / hvornår ) ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/2 2013, 23:06 (4319 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ligner et frisporsmærke


Jeg er også tilbøjelig til at mene, at det må være en frispormærke. Men det vil jo så kræve, at der må have været et sporskifte. Kan Erik mon huske, om der var det?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


-----------------------

Hej Thomas, Erik og Lars (2 indlæg).

Nej, --Erik kan ikke huske noget sporskifte på stedet, men skal vi holde os til "normerne" skal frispormærkerne sidde mellem de to skinner, der udgår fra hjertestykket, og det kan næppe være tilfældet her. Der skal nok være steder, hvor denne "norm" ikke er blevet overholdt / har kunnet overholdes, men . . .

[image]
Frispormærkeplacering iht. "Banernes bygning og udstyrelse".


[image]
Foto-eksempel på anbringelse. Moderne type frispormærke, men vist også "moderne anbringelse". Den gamle anbringelse var foreskrevet som tæt op til skinnen, for at undgå, at rangerpersonalet snublede over mærkerne i mørke.

Centralværkstedet i København, 11. maj 2010.

Så, --nej, --desværre. Frispormærke tror jeg næppe. Lars´s 2. forslag, som jeg også´selv antyder i første indlæg- kunne jeg måske bedre tilslutte mig, --og alligevel ikke. En sådan adskillelse vil næppe ske midt i et perronspor. Denne adskillelse vil formentlig komme lige efter et sporskifte. Når man er kommet "fri" af f. eks. hovedsporet, kunne mærket (placeret næsten som frispormærket) tænkes at vise, at herfra er sporet overgået til den anden part. Så, --nej, jeg tror heller ikke rigtig på den. Beklager.

Jeg må se, om der stadig kan "støves" en SFJ-mand op. Det er længe siden, der var noget, der hed SFJ, men mærket/mærkerne sad der tilsyneladende længe efter.

Så måske ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=pa-stationer

Hvad ( hvor / hvornår ) ? - sporplan Ringe 1953-54

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/2 2013, 23:18 (4319 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

ganske vist fra 1953-54, men mon Erik kunne afmærke hvor foto er taget ? - det kunne måske give et spor!!;-)
har støvet alt igennem ( tror jeg ) kan heller ikke finde noget - har tegninger om og af frisporsmærker V L og T i træ + porcelænsmærket - men det er ikke sådanne - som EVP selv er inde på og i sikringsanlæg ( af det jeg har ) heller ikke noget

[image]

[image]

mvh
henning h087

Hvad ( hvor / hvornår ) ?

af Lars Viinholt-Nielsen, 24/2 2013, 23:46 (4319 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mærket har intet med SFJ at gøre. Det ville da også være mærkeligt, eftersom svellen er fra 1967.

Hvad ( hvor / hvornår ) ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/2 2013, 01:05 (4319 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 25/2 2013, 01:42

> Mærket har intet med SFJ at gøre. Det ville da også være mærkeligt, eftersom svellen er fra 1967.

----------
Hej Lars Viinholt.

1-0.

Selvfølgelig.

Det var lige dig, jeg havde tænkt mig at skrive til i morgen (mandag), men det er Du så nu befriet for. Jeg må så håbe på, at Du / I kender een/nogle, der kan løse "gåden".

Hilsen - tak til de, som har "budt ind".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Lars, 24/2 2013, 22:22 (4319 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg kender ikke forholdene i Ringe, men kunne det være et grænsemærke mellem Maskin- og Trafikafdelingens områder?

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens V, 2/3 2013, 19:54 (4313 dage siden) @ Lars

Jeg kender ikke forholdene i Ringe, men kunne det være et grænsemærke mellem Maskin- og Trafikafdelingens områder?

"Grænse mellem stationen og teknisk tjenestes område" fandtes til min store overraskelse stadig på p-risten i Århus for et par år siden - måske endnu?

[image]

Hvad man så lige synes, at det skal være netop der for, ved jeg ikke... :-)

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 12:11 (4312 dage siden) @ Jens V

Markering af bodeling? ;-)

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens V, 3/3 2013, 14:50 (4312 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Markering af bodeling? ;-)

Ikke ifølge det bodelingskort, som jeg kan finde... langt fra :-)

De er/var placeret samme sted, som "Endepunkt for rangering for signal"...:

[image]

- og udformet, som "den gamle" udgave af mærke 17.15, som i dag er rund,

[image]

men som vel reelt ikke bruges mere.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 21:45 (4312 dage siden) @ Jens V

Ikke ifølge det bodelingskort, som jeg kan finde... langt fra :-)

Det var også bare et skud fra hoften :-)

De er/var placeret samme sted, som "Endepunkt for rangering for signal"...:

- og således ved begyndelsen/enden af omstillingsanlægget(?)

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens V, 4/3 2013, 08:12 (4312 dage siden) @ Jens H. Bondesen

De er/var placeret samme sted, som "Endepunkt for rangering for signal"...:


- og således ved begyndelsen/enden af omstillingsanlægget(?)

Ja, men uden sammenhæng. Omstillingsanlægget var ikke i drift, da billedet blev taget - kun el-stedbetjening af de enkelte sporskifter.

Jeg ku' bedre forstå det, hvis mærkerne havde stået ovre i 600/700 fra dengang de var maskinspor til/fra depot, remise m.v. Nu må de vist bare betregtes som et kuriosum.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 4/3 2013, 19:44 (4311 dage siden) @ Jens V

Jeg ku' bedre forstå det, hvis mærkerne havde stået ovre i 600/700 fra dengang de var maskinspor til/fra depot, remise m.v. Nu må de vist bare betregtes som et kuriosum.

Ser mærkerne ikke ud til at være af nyere dato? - Montageformen ser heller ikke særlig gammel ud.
I forbindelse med ibrugtagning af Århus sikringsanlæg i oktober 1998 færdedes jeg i området, og da tror jeg ikke de var der. Billeder har jeg desværre ikke.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 4/3 2013, 08:42 (4312 dage siden) @ Jens V


"Grænse mellem stationen og teknisk tjenestes område" fandtes til min store overraskelse stadig på p-risten i Århus for et par år siden - måske endnu?

De var der også i fradags, dag jeg havde terminaltjeneste.
Havde desværre glemt mit kamera.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 2/3 2013, 17:07 (4313 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har i tidens løb set mange spøjse udformninger af diverse afmærkninger, f. eks. af frispormærker, grænsemærker / -pæle mellem forskellige forvaltninger m.v, men erindrer ikke denne / dette mærke fra andre steder. Skruet fast i venstre side (rød side), og har vel været skruet fast tilsvarende i "hvid ende", tæt på svellens ende mod perronen ?

Afmærkning af grænse mellem to skinneisolationer ? Skinnestødet ser ikke særlig isoleret ud !? (Den aktuelle svelle synes at være "født" i "67" (1967) )

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Kære Erik m.fl.

Vi tager det bagfra: Ved skinnestødet er der en kabeldåse (nr. 5) for sporisolation, og i sporet er der både tilledninger for sporisolation og tværforbinder. Derfor er der med stor sandsynlighed tale om afgrænsning af en sporisolation (nogle gange kræves der kun isoleret stød i den ene skinnestreng.
[image]

Første gang jeg mødte disse mærker var for ca. 10 år siden ved indgangssporskiftet i sydenden af Kværndrup. Som du rigtigt formoder, var de skruet fast på langs ad svellen.
[image]
Kværndrup den 1. september 2003

Der var et mærke på en svelleende i hvert spor overfor hinanden, men på den gale side af det isolerede stød til sporskifteisolationen i forhold til hvis det skulle være et frispormærke. Der var ikke placeret normale frispormærker ved sporskiftet.
Sporafstanden var relativ stor hvor mærkerne var placeret, så sporskifteisolationen har formentlig strukket sig ud forbi det sted det sted, hvor frispormærker burde have været placeret.
[image]
Kværndrup den 1. september 2003

På små stationer var det oprindelig almindeligt, at der kun var sporisolationer i indgangssporskifterne samt et kort tykke ved perron i hvert perronspor.
Hvis det var tilfældet i Ringe og Kværndrup, kunne de specielle mærker være anbragt for at tydeliggøre, hvor sporskifteisolationen begynder. Det er jo relevant at vide, så lange tog kan placeres rigtigt, så sporskifteomstilling og signalgivning til nabospor ikke hindres. Det passer også med at mærkerne er placeret modsat sporskiftet i forhold til det isolerede skinnestød.
Og for at udelade tvivl: I 2003 var både Ringe og Kværndrup blevet gennemisoleret (sporisolationer genenm hele stationen).

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 2/3 2013, 18:41 (4313 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I min iver for at kommentere Eriks billede i ovenstående indlæg, fik jeg desværre flyttet billedet ned i min egen tekst i stedet for at holde det i den citerede del. Derved kan det se ud som om det er mit billede, hvilket det jo absolut ikke er.
Jeg undskylder mange gange.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/3 2013, 14:32 (4312 dage siden) @ Jens H. Bondesen


Kære Erik m.fl.

Vi tager det bagfra: Ved skinnestødet er der en kabeldåse (nr. 5) for sporisolation, og i sporet er der både tilledninger for sporisolation og tværforbinder. Derfor er der med stor sandsynlighed tale om afgrænsning af en sporisolation (nogle gange kræves der kun isoleret stød i den ene skinnestreng.
[image]

Første gang jeg mødte disse mærker var for ca. 10 år siden ved indgangssporskiftet i sydenden af Kværndrup. Som du rigtigt formoder, var de skruet fast på langs ad svellen.
[image]
Kværndrup den 1. september 2003

Der var et mærke på en svelleende i hvert spor overfor hinanden, men på den gale side af det isolerede stød til sporskifteisolationen i forhold til hvis det skulle være et frispormærke. Der var ikke placeret normale frispormærker ved sporskiftet.
Sporafstanden var relativ stor hvor mærkerne var placeret, så sporskifteisolationen har formentlig strukket sig ud forbi det sted det sted, hvor frispormærker burde have været placeret.
[image]
Kværndrup den 1. september 2003

På små stationer var det oprindelig almindeligt, at der kun var sporisolationer i indgangssporskifterne samt et kort tykke ved perron i hvert perronspor.
Hvis det var tilfældet i Ringe og Kværndrup, kunne de specielle mærker være anbragt for at tydeliggøre, hvor sporskifteisolationen begynder. Det er jo relevant at vide, så lange tog kan placeres rigtigt, så sporskifteomstilling og signalgivning til nabospor ikke hindres. Det passer også med at mærkerne er placeret modsat sporskiftet i forhold til det isolerede skinnestød.
Og for at udelade tvivl: I 2003 var både Ringe og Kværndrup blevet gennemisoleret (sporisolationer genenm hele stationen).

........

Hej Jens.

Tak for et godt og sikkert også rigtigt svar.

Så blev det alligevel opklaret gennem / takket være "Herreværelset" :-)

Nu må vi se, om der en dag kommer en "signalmand" forbi og som ved noget.

Jeg mener aldrig at have lært noget om dette mærke i mine 44½ år i "firmaet", men kunne måske få den tanke (selvom der står "67" i svellen), om mærket har noget at gøre med de 1954-sikkerhedsanlæg, der vel blev installeret mange steder på disse fhv. SFJ-strækninger. Da jeg var i Ringe på en DMJK-udflugt i maj 1961 kunne de -som jeg husker det- godt trænge til et nyt anlæg til afløsning for det gamle med nøgle-aflåsninger, som vi fik forevist.

. . . og tillægsspørgsmålet -med frispormærkerne- blev også klaret. Flot.

Kan ikke erindre at have set dem nogle steder, men "den" kan "Herreværelset" vel også klare ! ! !

Hilsen - Tak,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2013

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/3 2013, 14:42 (4312 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu må vi se, om der en dag kommer en "signalmand" forbi og som ved noget.

Jens H. Bondesen er "signalmand" om nogen er.

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/3 2013, 16:05 (4312 dage siden) @ Erik Olsen

Nu må vi se, om der en dag kommer en "signalmand" forbi og som ved noget.


Jens H. Bondesen er "signalmand" om nogen er.

-----------

Ak, ja. Man kan ikke vide alt ! ! ! men så er jeg (vi) jo kommet i de rette hænder. ;-)

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2013

Hvad ( hvor / hvornår ) ? + 1 foto.

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 21:26 (4312 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu må vi se, om der en dag kommer en "signalmand" forbi og som ved noget.

En med lokalkendskab; måske en trafikmand eller anden personalekategori, der har ladet sig irritere af, at dette hersens SMUTO strakte sig så langt væk fra sporskiftet.

Desværre husker jeg ikke, hvilket materiale mærket var lavet af. Så du efter, Erik?

Jeg mener aldrig at have lært noget om dette mærke i mine 44½ år i "firmaet", men kunne måske få den tanke (selvom der står "67" i svellen), om mærket har noget at gøre med de 1954-sikkerhedsanlæg, der vel blev installeret mange steder på disse fhv. SFJ-strækninger. Da jeg var i Ringe på en DMJK-udflugt i maj 1961 kunne de -som jeg husker det- godt trænge til et nyt anlæg til afløsning for det gamle med nøgle-aflåsninger, som vi fik forevist.

Det var forenklede anlæg (klædeskabsanlæg) der blev installeret på Sydfyn. Nogle sågar med vippetapnøgler, bl.a. i Kværndrup.

. . . og tillægsspørgsmålet -med frispormærkerne- blev også klaret. Flot.

Kan ikke erindre at have set dem nogle steder, men "den" kan "Herreværelset" vel også klare ! ! !

Jeg venter også spændt!

Frispormærker + 3 tegn

af Jens V, 2/3 2013, 19:58 (4313 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har i tidens løb set mange spøjse udformninger af diverse afmærkninger, f. eks. af frispormærker, grænsemærker [...]

Så er du måske også i stand til at forklare betydningsforskellen mellem disse tre frispormærker (T, L og V) - også set i forhold til det almindelige?

[image]

[image]

[image]

... undskyld den lettere "afsporing" af det oprindelige emne.

Frispormærker + 3 tegn

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 09:32 (4313 dage siden) @ Jens V

Jeg har i tidens løb set mange spøjse udformninger af diverse afmærkninger, f. eks. af frispormærker, grænsemærker [...]


Så er du måske også i stand til at forklare betydningsforskellen mellem disse tre frispormærker (T, L og V) - også set i forhold til det almindelige?

Selv om Jens' spørgsmål næppe er stillet til mig, giver tegninernes (Bladenes) datering (1944-45) anledning til supplerende spørgsmål: Har disse T, L og V frispormærker været anvendt i praksis? Billeder?
Spørgsmålet kunne være relevant, da disse frispormærker ikke fremgår af Banernes Bygning og Udstyrelse 1937, hvor frispormærker af træ (aflange) betegnes som ældre, mens de nyere har hoved af porcelæn elle emaljeret støbejern (dem har jeg aldrig set). Samtidig er det vist ikke helt ukendt, at DSB under 2. verdenskrig brugte kræfter (beskæftigelsesterapi?) på løsninger, der først senere kom til anvendelse. Det må nødvendigvis også have ført til løsninger, der aldrig blev til noget.

Frispormærker + 3 tegn

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 11:09 (4312 dage siden) @ Jens V

Så er du måske også i stand til at forklare betydningsforskellen mellem disse tre frispormærker (T, L og V) - også set i forhold til det almindelige?

I helt anden anledning læste jeg i Rangerreglement 1959, og hvad falder jeg så over på side 28 og 29? Den ønskede forklaring på de T-, L- og V-formede frispormærker:
T-formet frispormærke angiver, at tunge lokmotiver og motorvogne ikke må befare sporet nærmest den lange ende af T'et.
L-formet frispormærke angiver, at sporet som den lange ende af L'et vender bort fra, har kurver med mindre radius end 180 m og derfor ikke må befares af "stive" lokomotiver.
V-formet frispormærke angiver, at sporet nærmest spidsen af V'et har kurver med mindre radius end 120 m og derfor ikke må befares af sammenlæssede skinnetransportvogne mv.
Se selv de detaljerede regler på http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-sikring/dsb_rangerreglement_1959.pdf.

Frispormærker + 3 tegn

af Jens H. Bondesen, 3/3 2013, 12:06 (4312 dage siden) @ Erik Olsen

Tak for tippet :-) - og øv, hvor det ærgrer mig, at jeg ikke opdagede det i Prøvevis :-(

Frispormærker + 3 tegn

af Jens V, 3/3 2013, 11:40 (4312 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I helt anden anledning læste jeg i Rangerreglement 1959, og hvad falder jeg så over på side 28 og 29? Den ønskede forklaring på de T-, L- og V-formede frispormærker:

Fremragende - og det har jeg oven i købet selv stående på hylden. Dårlig research fra min side... :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak