The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af 87-Gruppen, 17/11 2021, 12:10 (1137 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus
Tak for en god henvisning til en aldeles formidabel film! bestemt værd at bruge lidt tid på!

Mvh Vagn

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Steffen Dresler, 17/11 2021, 14:04 (1137 dage siden) @ 87-Gruppen

”The Elizabethan” London-Edinburgh 1954

Denne film fortjener nok lidt mere omtale end en ”gammel engelsk jernbanefilm med damplokomotiver” som nogen måske umiddelbart vil sige. Den er selvfølgelig en historisk film om ”dengang”, men viser i højere grad det engelske samfund, dets klasseinddeling hvor hver og en kendte sin plads og udfyldte den efter bedste evne. Og bemærk påklædningen, som man stort set selv betalte og holdt istand, rene og velpressede bukser, blanke og velholdte sko. Ikke at glemme forskellene i ”gradstegn” i form af hatte/huer, der for alle dengang viste, hvilket stand man havde. Sixpence for det arbejdende folk, Derby eller bowler for lederne og endelig Cylinder hat for Stationsmesteren når officiel i ”Morning dress” eller tilsvarende. Den bløde hat for funktionærerne. Og så selvfølgelig som her i filmen, lokomotivførerkasketten med den blanke puld, eksamineret fører og kun ham, ikke fyrbøderen!!
Lokomotivet ”SILVER FOX” en af Sir Nigel Gresley´s (CME LNER) strømlinede type A4, her bygget i Doncaster i 1936.
Omkring ca. 3:50 passerer lokomotivet fra Kings X ud gennem tunnellerne ved ”Copenhagen Fields” kendt fra filmen ”The Lady Killers” (Plys og Papegøjer 1955).
Ved ca. 7:49 ser man ”banekolonnen” justere sporet med skinner lagt på den typiske engelske måde i en støbejerns ”stol” og fastholdt af en kile.
I ca. 10:50 fyldes vand på tenderen under kørsel hvor man nedsænker en skov ned i en vandfyldt rende og iløbet af kort tid har man fyldt tenderen med 10 tons vand. Metoden ses nok bedre i den franske film ”Menneskedyret”. Bemærk vandmåleren, et rør med huller i. Når vandet når en hvis højde i tenderen, løber det ud gennem et hul i målerrøret, simpel og effektivt. Denne form fandtes og på danske lokomotivtendere, men i form af prøve haner.

Se filmen igen og bemærk de små detaljer, der gør denne lille British Rail (BR oprettet i 1947) film til en perle, god fornøjelse

Steffen Dresler

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af re20000, 17/11 2021, 20:00 (1136 dage siden) @ Steffen Dresler

Det var jo også firmaets stolthed den gang. Elizabeth var jo lige begyndt på arbejde året før så derfor var alle sejl sat.
Der må have været et stort spild af plads med gennemgang i tenderen?

Nold

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Steffen Dresler, 18/11 2021, 11:24 (1136 dage siden) @ re20000

Godformiddag Nold ++

Hvis man omregner de opgivne tal på tenderen på en LNER A4 og sammenligner med f.eks. DSB litra E II,
er værdierne for litra E II 25.000 kg vand og 6.500 kg kul hhv. for LNER A4 22.730 kg vand og 8.000 kg kul.

Da A4 kan tage vand under kørsel betyder forskellen på 2.270 kg. vand i forhold til litra E II ikke noget. Da toget skal køre væsentligt længere strækning, medfører tenderen på LNER A4 hele 8.000 kg. kul mod ”kun” 6.500 kg. kul på litra E II, en forskel på 1.500 kg. kul i A4 favør.

Altså er muligheden for udskiftning af lokomotivfolk ”flying” prioriteret højere end stop og bunkering af vand og kul. Det er jo bl.a. det der afgør, at tiden kan reduceres til de omkring 6++ timer eller deromkring, som var målet. Afgang London til en acceptabel tid, spise frokost (varm) om bord og være i Edinburgh sent eftermiddag.

Nu har jeg ikke regnet ud på forbrugt damp og kedlernes ydelser contra indfyring. Men de engelskbyggede damplokomotiver var, selvom meget mindre fritrumsprofil, udstyrede med fantastisk ydedygtige kedler, der ofte havde større ”output” af energi end tilsvarende på kontinentet. Så selv med et stort tog lå man på gennemsnitshastigheder godt omkring de hundrede km. på meget lange stræk.

Skal man sammenligne lokomotivteknik må nok de engelske og sene franske være sammenlignelige. Tyskland (og USA) byggede ”bare” (ikke negativt) større MEGET GENERELT.

Jeg er dog godt klar over, at teknik contra ydelser er religion og man skal passe på hvad man siger og skriver!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af kka-dk, 18/11 2021, 11:44 (1136 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag Nold ++

Hvis man omregner de opgivne tal på tenderen på en LNER A4 og sammenligner med f.eks. DSB litra E II,
er værdierne for litra E II 25.000 kg vand og 6.500 kg kul hhv. for LNER A4 22.730 kg vand og 8.000 kg kul.

Da A4 kan tage vand under kørsel betyder forskellen på 2.270 kg. vand i forhold til litra E II ikke noget. Da toget skal køre væsentligt længere strækning, medfører tenderen på LNER A4 hele 8.000 kg. kul mod ”kun” 6.500 kg. kul på litra E II, en forskel på 1.500 kg. kul i A4 favør.

Altså er muligheden for udskiftning af lokomotivfolk ”flying” prioriteret højere end stop og bunkering af vand og kul. Det er jo bl.a. det der afgør, at tiden kan reduceres til de omkring 6++ timer eller deromkring, som var målet. Afgang London til en acceptabel tid, spise frokost (varm) om bord og være i Edinburgh sent eftermiddag.

Husk lige det formentlig er Imperial Tons, altså er de 8 Tons kul på LNER A4 = 7.267 kg metrisk/SI. Vandet har du derimod regnet korrekt om fra Gallons.

Mvh. Klaus K.

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Steffen Dresler, 18/11 2021, 14:04 (1136 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus K.

Du har sikkert helt ret i, at de opgivne tal på daværende tidspunkt er som du skriver, det skal jo heller ikke være let, vel;-)

Men selvom forskellen med mindre kul end det jeg skrev, må der jo alligevel have været nok til turen!

Tak for bemærkningen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af esni, Frederikssund, 18/11 2021, 21:31 (1135 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Klaus K.

Du har sikkert helt ret i, at de opgivne tal på daværende tidspunkt er som du skriver, det skal jo heller ikke være let, vel;-)

Men selvom forskellen med mindre kul end det jeg skrev, må der jo alligevel have været nok til turen!

Tak for bemærkningen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det er vistnok sket en meget sjælden gang at man på grund af dårlige efterkrigskul og modvind af stormstyrke har måtte stoppe og skifte lok mi Newcastle

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Dampfmeisteren ⌂, 19/11 2021, 08:10 (1135 dage siden) @ kka-dk


Husk lige det formentlig er Imperial Tons, altså er de 8 Tons kul på LNER A4 = 7.267 kg metrisk/SI. Vandet har du derimod regnet korrekt om fra Gallons.

Mvh. Klaus K.

Et imperial ton er lidt mere end et SI/metrisk ton, så kulkapaciteten af A4-tenderen er 8.1 tons.
Se sidebjælken på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af kka-dk, 19/11 2021, 20:37 (1134 dage siden) @ Dampfmeisteren

Et imperial ton er lidt mere end et SI/metrisk ton, så kulkapaciteten af A4-tenderen er 8.1 tons.
Se sidebjælken på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4

Beklager, det var mig der regnede short ton (US-udgaven) i stedet for long ton (den næsten hedengangne Imperial) - du har naturligvis helt ret.

Det var sgu' nemmere hvis hele verden bare brugte SI-enheder :-P

Mvh. Klaus K.

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af re20000, 19/11 2021, 00:16 (1135 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften HR Dresler ;-)

Ja jeg tænkte bare , det var jo et tungt og hurtigt tog, så man skulle have en stor "madpakke" med hjemmefra. Havde så lige glemt at man jo tog vand undervejs, det hjælper jo meget, man kan jo også se at forholdet mellem vand- og kulbeholdning er en ganske anden end på danske maskiner med samme arbejdsområde. Rent bortset fra, som De jo også berører, at disse britiske maskiner er så uendeligt meget mere sofistikerede end de danske. Tak for de oplysende tegninger og tal!

Nold

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Niels Munch, 19/11 2021, 14:19 (1135 dage siden) @ re20000

Snakken bibringer mig den strøtanke, at de britiske lokomotiver i udseendet er "rene", nærmest "mundsmuttede", medens især de tyske er overhældt med VVS.

Jeg smutter bare igen
Niels

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af esni, Frederikssund, 17/11 2021, 20:55 (1136 dage siden) @ Steffen Dresler

”The Elizabethan” London-Edinburgh 1954

Denne film fortjener nok lidt mere omtale end en ”gammel engelsk jernbanefilm med damplokomotiver” som nogen måske umiddelbart vil sige. Den er selvfølgelig en historisk film om ”dengang”, men viser i højere grad det engelske samfund, dets klasseinddeling hvor hver og en kendte sin plads og udfyldte den efter bedste evne. Og bemærk påklædningen, som man stort set selv betalte og holdt istand, rene og velpressede bukser, blanke og velholdte sko. Ikke at glemme forskellene i ”gradstegn” i form af hatte/huer, der for alle dengang viste, hvilket stand man havde. Sixpence for det arbejdende folk, Derby eller bowler for lederne og endelig Cylinder hat for Stationsmesteren når officiel i ”Morning dress” eller tilsvarende. Den bløde hat for funktionærerne. Og så selvfølgelig som her i filmen, lokomotivførerkasketten med den blanke puld, eksamineret fører og kun ham, ikke fyrbøderen!!
Lokomotivet ”SILVER FOX” en af Sir Nigel Gresley´s (CME LNER) strømlinede type A4, her bygget i Doncaster i 1936.
Omkring ca. 3:50 passerer lokomotivet fra Kings X ud gennem tunnellerne ved ”Copenhagen Fields” kendt fra filmen ”The Lady Killers” (Plys og Papegøjer 1955).
Ved ca. 7:49 ser man ”banekolonnen” justere sporet med skinner lagt på den typiske engelske måde i en støbejerns ”stol” og fastholdt af en kile.
I ca. 10:50 fyldes vand på tenderen under kørsel hvor man nedsænker en skov ned i en vandfyldt rende og iløbet af kort tid har man fyldt tenderen med 10 tons vand. Metoden ses nok bedre i den franske film ”Menneskedyret”. Bemærk vandmåleren, et rør med huller i. Når vandet når en hvis højde i tenderen, løber det ud gennem et hul i målerrøret, simpel og effektivt. Denne form fandtes og på danske lokomotivtendere, men i form af prøve haner.

Se filmen igen og bemærk de små detaljer, der gør denne lille British Rail (BR oprettet i 1947) film til en perle, god fornøjelse

Steffen Dresler

De allerførste banegårdsbilleder var da ikke fra Kings X? - jeg synes lokomotiverne så forkerte ud?

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Steffen Dresler, 17/11 2021, 22:41 (1136 dage siden) @ esni

Kære Eskild +++

Der er ingen tvivl om, at en af scenerne viser et tog på vej ud af en af tunnellerne fra KX ved Copenhagen Fields mod nord. Om så de første optagelser er fra KX har jeg ikke nok viden om, kender ikke til detaljerne her. "Mine" stationer var CX eller Victoria som de normalt anvendte for over 30 år siden.

HVIS man vil læse lidt mere "nørdet", har jeg lige fundet denne henvisning, da jeg selv blev mere nysgerrig:

https://www.lner.info/forums/viewtopic.php?t=1836

som måske giver lidt mere svar på flere spørgsmål samt en solid baggrundsviden.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af Georg Schmidt, 18/11 2021, 00:19 (1136 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

[image]
De første 32 miles ud fra King's Cross.
M v h
Georg

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af JGrejS, 18/11 2021, 10:41 (1136 dage siden) @ esni

Jeg er ikke ret meget i tvivl om at det er Kingx X
Kameraet står på forpladsen ved Euston Road,
og filmet over mod St Pancras, hvis arkitektur ikke er til at tage fejl af.
- uha man bliver helt nostalgisk og ens anglofile hjerte fryder sig.

The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af esni, Frederikssund, 18/11 2021, 21:26 (1135 dage siden) @ JGrejS

Jeg er ikke ret meget i tvivl om at det er Kingx X
Kameraet står på forpladsen ved Euston Road,
og filmet over mod St Pancras, hvis arkitektur ikke er til at tage fejl af.
- uha man bliver helt nostalgisk og ens anglofile hjerte fryder sig.

Den banegårdshal der vises i de allerførste sekunder (indtil ca 0:06) se ikke særlig LNER ud (ja ja BR Eastern region) - havde British Rail ikke hovedkvarter syd for Themsen? Waterloo?

Jeg er lidt usikker, men det ser ud til at være fra en af de banegårde, hvor der er7var taxiområde ind gennem hallen, og det tror jeg ikke der var plads til på kingsX

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak