ØSJS Rødvig (video og stills)
Hej i Forum,
Nu vil også jeg vise en film, nemlig denne (fra "det gamle pastorat"):
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/indvielse-af-rodvig-fiskerihavn
1943, 4 min., Stum. Kronprins Frederik IX indvier Rødvig Fiskerihavn den 27. maj 1943.
Allerede få sekunder inde i filmen dukker Østbanen op på Rødvig Station:
Lokomotivet er en af Henschel-maskinerne fra 1910 ØSJS nr. 1 eller nr. 2, derefter en DSB-vogn, så 3 privatbanevogne, der nok er ØSJS DA 351-353 fra 1919, og bagerst ses en dør åbne sig fra en lukket endeperron, altså nok endnu en DSB-vogn.
Forreste DSB-vogn har både karakteristisk tagryttertag og vinduesinddeling:
..... og tanken ledes straks (!) hen på de første gennemgangsvogne DSB CL 10201-10203 fra 1894, selv om jeg tæller 17 vinduer, hvor der kun skulle være 16. Men ved ombygningen i 1934 af 10202 og 10203 kunne der være klemt et ekstra vindue ind i det sidste, smalle felt, som her:
Billede nr. 33 af en serie på 71 fra Rødvig Fiskerihavns Indvielse 27.05.1943, Stevns Lokalhistoriske Arkiv S33.
Den karakteristiske "feltinddeling" af vognsiden ses tydeligt her, og hvis det vitterligt er den anden ende af samme tog, må begge DSB CL 10202 og 10203 være til stede her.
Da CL 10201 i 1934 blev ombygget med hvælvet tag og ny vinduesinddeling, er den udelukket.
Tilgiv, at jeg for nemheds skyld bruger de gamle numre, skønt de 2 gamle tagryttervogne i 1941 blev omlitreret til CO 2520 og 2521 og blev vist sådan i DRM 1941:
DSB CO 2520-2521, DRM 1941.
..... ganske vist uden det 17. vindue. (Se de "indbyggede links" for videre data m.v., herunder vognenes skæbne).
Kronprinsen ankom ikke med Østbanetoget, men i sin "Krone 461" (hans soldaternummer), en Cadillac Convertible Sedan, hvis årgang Michael D. sikkert kan oplyse om. Og så festede han med amtmænd, officerer og politimestre samt andet fremmødt godtfolk.
Bedste hilsener
Niels