Tyske militærtog med damp
Hejsa,
Da jeg fornemmer, at der blandt visse elementer i forum er en interesse for tyske militærtog (og måske også harmonikaer), er her en lille fim, som for nylig er lagt op på YouTube.
af Morten Flindt Larsen, København K, 9/11 2021, 11:32 (1145 dage siden)
Hejsa,
Da jeg fornemmer, at der blandt visse elementer i forum er en interesse for tyske militærtog (og måske også harmonikaer), er her en lille fim, som for nylig er lagt op på YouTube.
af Niels Munch, 9/11 2021, 12:58 (1145 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 9/11 2021, 13:28
Da jeg fornemmer, at der blandt visse elementer i forum er en interesse for tyske militærtog (og måske også harmonikaer), er her en lille fim, som for nylig er lagt op på YouTube.
Kære Morten,
Jeg fornemmer, dit indlæg kan være i anledning af 32-årsdagen for "murens" fald, der jo førte til NVAs opløsning og integrering i Bundeswehr ved Tysklands genforening i 1990.
Det er 29 år siden, jeg selv kunne inspicere den tidligere "innerdeutsche Grenze", nu delstatsgrænsen mellem Niedersachsen og Sachsen-Anhalt, samt resterne af muren ved Potsdamer Platz i Berlin:
Den tidligere zonegrænse set mod nord fra landevejen mellem Braunlage og Elend. I baggrunden Wurmberg Alm (Brocken ligger længere nordpå), 07.1992 (nm).
Berlin, Potsdamer Platz 12.1992 (nm).
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 9/11 2021, 13:50 (1145 dage siden) @ Niels Munch
Liebe Partei Genosse
Und hier können wir uns an die glorreichen Tage damals mit unserer NVA, Verteidiger des Bauern- und Arbeiterparadieses, erinnern!
https://www.youtube.com/watch?v=AchAsfv632E
PG Grüsse
af T. Rithmester , Struer, 9/11 2021, 14:21 (1145 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hejsa,
Da jeg fornemmer, at der blandt visse elementer i forum er en interesse for tyske militærtog (og måske også harmonikaer), er her en lille fim, som for nylig er lagt op på YouTube.
Jeg er måske en lyseslukker, men hvorfor skal der altid være så megen damp nedenud på moderne tyske dampfilm ?
Det synes jeg da (som totalt uvidende) aldrig man ser på film fra tiden da de var i ordinær drift.
af Dampfmeisteren , 9/11 2021, 14:25 (1145 dage siden) @ T. Rithmester
Jeg er måske en lyseslukker, men hvorfor skal der altid være så megen damp nedenud på moderne tyske dampfilm ?
Det synes jeg da (som totalt uvidende) aldrig man ser på film fra tiden da de var i ordinær drift.
Af en eller anden grund elsker tyskerne at køre med åbne cylinderventiler nu om dage. Det er et frygteligt dampspild.
Ventilerne skal blot være åbne i 20-30 sek ifb. igangsætning, så evt. vand, der er fortættet i cylindrene, kan blive ført bort.
af T. Rithmester , Struer, 9/11 2021, 16:37 (1144 dage siden) @ Dampfmeisteren
Jeg er måske en lyseslukker, men hvorfor skal der altid være så megen damp nedenud på moderne tyske dampfilm ?
Det synes jeg da (som totalt uvidende) aldrig man ser på film fra tiden da de var i ordinær drift.
Af en eller anden grund elsker tyskerne at køre med åbne cylinderventiler nu om dage. Det er et frygteligt dampspild.
Ventilerne skal blot være åbne i 20-30 sek ifb. igangsætning, så evt. vand, der er fortættet i cylindrene, kan blive ført bort.
Tak for forklaringen
af Lars, 9/11 2021, 18:42 (1144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Räder müssen rollen für den Sieg!!! (eller var det ikke dem??)
af Morten Flindt Larsen, København K, 9/11 2021, 19:37 (1144 dage siden) @ Lars
Räder müssen rollen für den Sieg!!! (eller var det ikke dem??)
Næh, det var vist før systemskiftet.
af Niels Munch, 9/11 2021, 19:46 (1144 dage siden) @ Lars
Räder müssen rollen für den Sieg!!! (eller var det ikke dem??)
Næeh, NVAs motto: "Für den Schutz der Arbeiter-und-Bauern-Macht".
af Lars, 9/11 2021, 20:59 (1144 dage siden) @ Niels Munch
Räder müssen rollen für den Sieg!!! (eller var det ikke dem??)
Næeh, NVAs motto: "Für den Schutz der Arbeiter-und-Bauern-Macht".
Uanset hvilket slogan, Formålet var vist det samme
af Steffen Dresler, 9/11 2021, 22:50 (1144 dage siden) @ Lars
Godaften
Nu må vi vist hellere få det oprinde slogan på plads:
„Räder müssen rollen für den Sieg!
blev „opfundet“ i 1942 af Deutsche Reichsbahn (DR) – altså ikke det statslige propagandaministerium - for at fortælle og indskærpe BÅDE over for Rigsbanernes ansatte samt brugerne, nødvendigheden af, at banerne brugtes korrekt, men ikke misbrugtes!!
Nøjagtigt det samme anvendte De Danske Statsbaner (DSB) i deres reklamer (mærkværdigvis skrevet på tysk) fra omkring 1940 med teksten ”Die Schinen verbinden”, der i 1943 ændredes til ”Immer Rollen die Räder”, med overskriften ”Die Schinen dienen In Friedenszeiten”……. og ”In Kriegszeiten………!
Det var altså ikke et militært slogan, men et af Rigsbanerne (DSB) opfundet udtryk.
Som et lille NB, var organisationen af det nye NVA (den østtyske hær) fra 1949 i DDR stort set organiseret som før maj 1945 hos den daværende Værnemagt og ikke mindst med de samme militærfaglige udtryk. I Vesttyskland ændredes de militærfaglige udtryk sig til at ligge sig op ad de NATO anvendte.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 10/11 2021, 00:32 (1144 dage siden) @ Steffen Dresler
1949? NVA ble opprettet i 1956 som motsvar til opprettelsen av det vesttyske Bundeswehr året før. F.ø. er det helt korrekt at hele oppbyggingen av NVA fulgte det samme mønster som oppbyggingen av det tidligere Wehrmacht. Også uniformene var til forveksling like - med unntak av noen politisk bestemte emblemer. NVAs stålhjelmer må anses som en videreutvikling av Wehrmachts. I det hele tatt overtok DDR i det store og hele infrastrukturene fra det 3. rike og erstattet kun toppledelse og emblemer med sine egne. Ur over det var det "business as usual".
Jeg var politisk obsservatør i DDR i september 1989, og for meg ble møtet med regimet, som fremdeles viste få eller ingen tegn til å sprekke, et dja vu i forhold til hva krigsgenerasjonen fortalte om okkupasjonsmaktens mentalitet her hjemme under okkupasjonen 1940-45. De som vil vite mer, er verkommen til å lese min dagbok fra oppholdet.
Selvfølgelig fikk jeg tid til å fotografere tog også. Det generelle fotoforbudet på østtyske jernbaner var blitt opphevet et halvt års tid i forveien, og med ett unntak (beskrevet i dagboken) møtte jeg bare smil og velvilje når jeg fotograferte, Denne lokføreren i Naumburg stoppet et øyeblikk ene og alene for at jeg skulle få anledning til å ta bilde av loket hans:
Da bildet var tatt, og jeg vinket takk, smilte han, vinket tilbake og kjørte videre.
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/11 2021, 01:40 (1144 dage siden) @ Eyolf
1949? NVA ble opprettet i 1956 som motsvar til opprettelsen av det vesttyske Bundeswehr året før. F.ø. er det helt korrekt at hele oppbyggingen av NVA fulgte det samme mønster som oppbyggingen av det tidligere Wehrmacht. Også uniformene var til forveksling like - med unntak av noen politisk bestemte emblemer.
Det er ligesom DSBs design fra 1974: farverne var sort-hvid-rød, uniformerne var brune, og man forsøgte at indoktrinere folket (til at køre med tog).
af re20000, 10/11 2021, 08:49 (1144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
1949? NVA ble opprettet i 1956 som motsvar til opprettelsen av det vesttyske Bundeswehr året før. F.ø. er det helt korrekt at hele oppbyggingen av NVA fulgte det samme mønster som oppbyggingen av det tidligere Wehrmacht. Også uniformene var til forveksling like - med unntak av noen politisk bestemte emblemer.
Det er ligesom DSBs design fra 1974: farverne var sort-hvid-rød, uniformerne var brune, og man forsøgte at indoktrinere folket (til at køre med tog).
De overtog jo egentlig også en gennemprøvet model, der lang hen ad vejen havde vist sig at virke... ingen grund til at opfinde en ny dyb tallerken (ingen paralleller her til jernbaneverdenen... )
Nold
af Steffen Dresler, 10/11 2021, 09:58 (1144 dage siden) @ Eyolf
Kære Eyolf ++
Selvfølgelig har du ret i at NVA først blev oprettet senere (1956) som ENHED. Men at de af Sovjetunionen besatte dele af Tyskland (det kommende DDR) meget hurtigt og allerede fra slutningen af 1940´erne havde endog rigeligt med paramilitære enheder, lige efter den tidligere ledelses bestemmelser (og en uniform i nogle enheder meget lig en nu forbudt ”politisk våben enhed”).
Allerede lige efter krigen (1948, på foranledning af den Sovjetiske militæradministration (SMAD)) begyndte en militarisering ved oprettelsen af ”Kasarnierte Volkspolizei” med svært bevæbnede enheder med pansrede køretøjer, der ved oprettelsen af NVA (ca. 100.000 mand) blev en del af denne.
Yderligere oprettedes fra 1953 ”Kampfgruppen der Arbeiterklasse” til sikring af ”Herrschaft des Proletariat” igen med nogle tungt bevæbnede enheder. De talte tilsidst omkring ca. 200.000 mand.
Af interesse for os her på siden oprettedes en stor mængde grene af VOPO, bl.a. ”Transportpolizei”, der på mange måder var at regne for herhjemme som ”Jernbanehjemmeværnet”, altså sikring af banerne. Men de var i tjeneste 24-7-365 og havde en daglig BÅDE militær- som politimyndighed.
Summa summarum havde de områder under SMAD ledelse, godt og vel næsten 1. million mand under våben HVIS!!
Den omtale hjelm er udviklet i 1944 (Model 1944) og der blev taget patent på denne, se billede. Kun et meget lille antal blev produceret under krigen og enheder udrustet med denne. Overtaget af NVA m. fl. Efter sammenslutningen af de to tysklande, blev en stor del tidligere NVA materiel- og uniformagenstande sendt til bl.a. Tyrkiet, også hjelmene!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 10/11 2021, 14:08 (1144 dage siden) @ Steffen Dresler
Kjære Steffen!
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg: "I det hele tatt overtok DDR i det store og hele infrastrukturene fra det 3. rike og erstattet kun toppledelse og emblemer med sine egne. Ut over det var det 'business as usual'." Det innebar, jeg hadde nesten sagt selvfølgelig, at man også overtok det 3. rikes paramilitære strukturer. Det østyske VOPO var en direkte videreføring av politiet fra det 3. rike, med i overveiende grad de samme politibetjentene. Det var kun ledelsen som ble skiftet ut med nye ledere opplært i Moskva. Harald Gilbers bokserie om Kriminalkommisar Oppenheimer gir et godt innblikk i hvordan denne overtakelsen av politiet i sovjetsonen fant sted, selv om disse bøkene på ingen måte utgir seg for å være historieskriving.
Die kasernierte VOPO var en ren videreføring av Waffen SS, igjen under ny ledelse og med nye emblemer, men med de samme folkene nedover i rekkene, og derfra ble også grensevaktene rekruttert. Kampgruppene var en revitalisering av Volkssturm, og FDJ overtok hele organisasjonsstrukturen til HJ osv. Joda, det fantes rikelig av godt væpnede paramilitære krefter i østsonen/DDR også før opprettelsen av NVA. Likevel innebar opprettelsen av NVA et radikalt skritt i retning av å formalisere en bevæpning av DDR, på samme måten som opprettelsen av Bundeswehr året før innebar et radikalt skritt i retning av å formalisere en bevæpning av BRD. Det var vel en del av en nødvendig normaliseringsprosess etter krigen, vil jeg tro.
Nytt for meg var det imidlertid at NVA-hjelmene var utviklet allerede i 1944. Det ante jeg virkelig ikke. Takk for den opplysningen. Den fylte et hull i min kunnskap. Og at de havnet i Tyrkia, gir grunn til ettertanke, med henblikk på det regimet Erdogan er i ferd med å etablere der ...
Det var ellers svært interessant å merke seg den totale mentalitetsendringen hos VOPO da jeg var tilbake i DDR sommeren 1990 sammen med familien min (Se epilogen til reisedagboken). Man skulle knapt tro det var de samme menneskene.
Mvh. Eyolf
af Steffen Dresler, 10/11 2021, 15:09 (1144 dage siden) @ Eyolf
Kære Eyolf
Tak for dine informationer vedr. DDR mv., men jeg tror nok at jeg vil stoppe her a.h.t. den snævre kreds, der er interesserede og at dette er "Jernbanehistorisk forum".
Men for interesserede, brug internettet, der er jo allerede en masse søgeord i.f.m. forkortelser, der nok skal give stof til eftertanke til, hvor TÆT det var på at gå galt!! ”Lieber ein Pershing als ein SS-21 im Hinterhof”.
Völkerfreundschaft et sted i DDR, bemærk de to hegn, der ligger INDE i selve DDR!!! Dengang blodigt alvor.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Baumann, 10/11 2021, 17:49 (1143 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Man kan også se at der er sket en lille forandring med militærtransport her i nutiden.
Bl. andet ses at soldater sidder ved en kanon under transport - det må man nok ikke mere i dag
Soldater i godsvogn ... i dag sidder de i en god personvogn
Nu tør jeg ikke svare på, om soldater og materiel bliver transporteret hver for sig.
af Steffen Dresler, 10/11 2021, 18:30 (1143 dage siden) @ Baumann
Kære Baumann
Dengang "Enhedstog", vognene måtte ikke adskilles, materiel og mandskab med samme tog ca. Bataljon størrelse. Efter losning skulle toget returneres med det samme. Enhedstogenes størrelse kunne variere fra enhedstype til enhedstype.
Idag så vidt det er muligt materiel og mandskab med samme stamme om ikke andet så vagtmandskab og personel til losning afsted før og på plads ved ankomststation.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: En Panserbataljon var for år tilbage på ca. 35 åbne vogne for det meste litra RS og HMAK eller DB kampvognstransportvogne samt ca. 4 Bcm.
Driftsinformation om elevatorer og rulletrapper
En aften med enkelte Togbusser mellem Padborg og Flensborg
Enkelte internationale tog standser ikke i Flensborg
Sene aftener og nætter med ændrede tider på tog mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg
Ingen InterCity og regionaltog mellem København H og Østerport