Hvilken vogn
Godaften til alle
Det gamle retoucherede postkort er oprindeligt fotograferet oppe fra naboejendommen til gangbroen over banedæmningen ved Søerne, der var ind- og udkørsel (Frederiksberg/Nørrebro) fra de mange stationer ved Vesterbros passage og Østre Farimagsgade mv., altså det game banegårdsareal for Københavns 2. banegård.
Fotografiet herunder viser udkørslen fotograferet fra gangbroen over for den Apostolske kirke/Grevinde Danne Stiftelsen ved Post 4. Med sort cirkel angivet hvor fotografen højst sandsynligt stod.
Foto: Udsnit af fotografi med udkørsel over Svineryggen 1909 med litra C 707 med indkommende Vestbanetog fra Frederiksberg. Ovenover og lidt til højre ses bygningen ”Strygehjernet”. Arkiv kbh-museum-64853.
Helt ud til Åboulevarden lå det såkaldte ”Strygejernet”, benævnt efter et værtshus med samme navn i stueetagen. Derefter kom gangbroen, der er benyttet til mange fotografier ned mod Station III Klampenborgbanestation (Gyldenløvesgade) og indkørslen til Holtebanegården, Station II Nordbanestation og endelig Station I, Københavns Hovedbanegaard.
I den allerede omtalte bygning (nu nedrevet og erstattet) boede den dygtige Københavnermaler Paul Fischer. Han brugte altanen (markeret med rød cirkel) til en af hans mange ”Øjebliksbilleder” fra København i 1887 nedforviste billede. Det viser i øvrigt til højre den allerførste signalgivning med semaforiske signaler, der blev hejst op i signalmasten og om nattet med lyst i.
Foto af billede, Arkiv Københavns Bymuseum.
Anvendelsen af litra BF vogne i ”standardoprangeringerne” var fordi, at I BF vognene var III klasseskupéen omdannet til batterirum for togets belysning, da vognene ikke havde elektrisk egenbelysning endnu. Det drejede sig om vognene 522-567 og 572-576. Så post kortet kunne visen en ”Batterivogn”.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler