Gode Erik Olsen, det er altså i skolen, at man primært skal tilegne sig kundskaberne, selvfølgelig støttet af forældrene.
Det er ikke rigtigt. En meget stor del af påvirkningen foregår udenfor skolen, og de fleste forældre glemmer det med støtten. Resultatet er at mange børn kun lærer af hinanden.
Tør du korrekse en kollega på dit arbejde, som ikke kan stave visse ord rigtigt?
Ja, hvis det er relevant og rimeligt. Det indebærer som hovedregel at hvis en meddelelse kan forstås rigtigt, er der ingen grund til kritik.
Til gengæld stiller jeg ofte supplerende spørgsmål til meddelelser som er ufuldstændige eller ikke giver mening, f. eks. "Funktionsbeskrivelsen afsnit 3.2.1 side 10, KKS-nummer er forkert". Mit spørgsmål vil her ofte være: Hvilket KKS-nummer er forkert, og hvilket skal det være i stedet?
Jeg selv har ikke problemer med det, men det er der desværre alt for mange som har og det er så bare een af grundene til sprogforbistringen.
Hvis man skal rette på andre, skal det foregå på en konstruktiv og positiv måde, ellers virker det stik mod hensigten. Hvis f. eks. dine anvisninger kan afvises med at du er en irriterende klovn der altid kritiserer, går det ikke.
Du kan bare se hvordan det virker hvis man kritiserer andre for fejlstavning og fejlformulering i fora som dette. Jeg har til tider fået voldsom kritik og slettet indlæg af samme årsag.
På mdt. Gb. har jeg set et skilt med teksten: "Stop for gul lys" og på samme depotværksted er der på gulvet ved nogle af smøreoliepåfyldningstankene malet noget i retning af: "Spildte oliepletter skal fjernes omgående", hvilket jo er en fysisk umulighed! Men hvorfor får den slags lov til blot i årevis at bestå
Er du i tvivl om hvad der menes med "stop for gult lys" (under forudsætning at der kan tændes gult lys fra en lampe pågældende sted) eller "spildte oliepletter skal fjernes omgående"?