K-maskine forspand i 2. distrikt samt lidt om K 563.
Inspireret af den dejlige video med de to K-maskiner fra Nyborg mod Odense i forbindelse med museets dampdage har jeg kigget lidt på K forspand i gamle dage.
Den sidste K-maskine i Nyborg nr 525 tog mange gange i sommeren 1953 turen over Fyn forpå en E- eller R maskine med en international ekspres. K forspand i stor skala ses tilbage i 1910-12 fra depotet i Aarhus. I foråret 1912 havde man i Aarhus et forbrug på 16 K og 21 D i turene. Halvdelen af K'erne kørte forspand i næsten samtlige hurtigtog.
Det var en dyr måde at køre på, men togene må jo være blevet for store uden man havde fået tilsvarende større maskiner. De to R-maskiner der blev leveret i 1912 tog lige toppen af presset på K-maskinerne, og da Borsig i april-maj 1913 leverede yderligere 10 R-maskiner (936-945) til depotet i Aarhus blev K turen næsten udraderet. De næste mange år bortset fra besættelsestiden nåede K-turen i Aarhus sjældent over 5 maskiner.
Iflg. kørselsfordelingen af 1. maj 1910 kørte natekspressen tog 970 fra Frederikshavn med vogne til København og Hamburg med K forspand Frederikshavn-Fredericia. 2 Frederikshavn K-maskiner til Randers, derefter to Aarhus K-maskiner Randers-Aarhus og ligeledes Aarhus-Fredericia. Fredericia-Vamdrup dog kun en enkelt Fredericia K-maskine.
Tog 970 i 1910 afgang Aarhus 23.28 ank. København 8.13 og Hamburg 8.44.
I 1949-54 var K-forspand at se i togene 322-381 Struer-Langå Struer, dog mest lørdag-søndag når toget var forstærket. Toget havde forbindelse til Aarhus Havn i togene 936/951.
En K-maskine forpå en stor maskine i landsdelseksprestogene kunne man se ved højtiderne efter besættelsen frem til begyndelsen af 50'erne. Man kørte med K-maskine forpå Aarhus-Vejle, Aarhus-Horsens eller Aarhus-Hobro. I Horsens eller Vejle fandt K-maskinen så en nordgående ekspres at køre hjem med. Ligeledes kørte man Nyborg-Vejle med K-forspand til højtiderne med Nyborg K-maskine..
K 564 og E 991 ved Lunderskov 1984.
K 563 kørte "parløb" med K 503 i den sidste K-plan i Aarhus i køreplanen 1954-55. En tur til Grenå og ellers lille reserve i Aarhus. I sommerplanen 1955 var 563 reserve i Aarhus . K 563 kom derefter til Aalborg hvor der i vinteren 1955-56 var lidt arbejde i Vendsyssel, men den 4/6 1956 var det slut K 563 blev hensat i Aalborg . Derefter Jernbanemuseet/Gdt skr. 6898/56 Ma2 685/56, udrangeret gdt's skr. af 29/6 1956.
Sidste K-plan i Aarhus 1954-55.
Fra min afskrift af kørebogen fra mdt Aarhus januar 1955 med et udvalg af afgående maskiner.
M v h
Georg