Hjælp ønskes

af Tovli ⌂, Valby, 4/10 2021, 10:12 (1181 dage siden)

Arkivet for Jernbaner har modtaget denne mail fra Richard Löv. Jeg håber at der er nogen i herreværelset der er i stand til at hjælpe.

Dear Madams and Sirs,

i am looking for informations for 2022 about 150 years railway Metzingen – Urach for the railwayinfrastructure-company ENAG (Eisenbahninfrastrukturunternehmen Erms-Neckar Bahn AG, https://www.erms-neckar-bahn.de/ )

during my search about informations of this 150 years i got the information, that 1 lokomotion, the number 3, was planned for the Ermstalbahn, was built in 1873, but was sold in 1874 to Denmark. Numbered in H64 in 1876, in Hs364 in 1893 from the DSB and sold 1933 for 4.500 kr. to the sugarfabric in Gorlev as DdS GS7. Set out of order there in 1939.

Please forgive me, if i’m not at the right place for to ask, but i dont be able to read, speak or write dansk. So i try it in english.

What would be interresting for me is the small time between 1873 and the shipping term 14th of february 1874 to denmark. Was this locomotion nr. 3 working short time at the Ermstalbahn or came the locomotion direct in 1874 from the Maschinenfabrik Esslingen to Denmark? I can not imagine, that this locomotion got a photopainting for the Ermstalbahn (01), a workpainting for her (02), again a photopainting for Denmark (05) and then once more a workingpainting in black for Denmark.


Added you can see some pictures of this locomotion and some more parts of the internetsite i had opened:

01 nr. 3 in photo-painting grey (for the Ermstalbahn?)
[image]

02 nr. 3 in workpainting black (for the Ermstalbahn?)
[image]

03 details of this locomotion
[image]

04 list of the ordered locomotions, the thick ink-stripe goes from nr. 1309 to 1311 for the Ermstalbahn, but under the 1310 is a small line of a pencil, and at the nr. 1311 is standing „Seeland“ and „64 Hugin“
[image]

05 shows nr. 3 again in photopainting in grey, but left down stands SJS H64, 1873 name and marking for work in Denmark

[image]

06 description nr. 3 to denmark in 1874
[image]

There are no documents from this time to find, so one will say, that the nr. 3 came to the Ermstalbahn and stayed there long time. Other say, the nr. 3 came to the Ermstalbahn in 1873 and then to Denmark 1874, what will be right?

Another think could be, that the nr. 3 came directly in 1874 from the Maschinenfabrik Esslingen to Denmark and at no time in between to the Ermstalbahn.

Maybe you are able to give me here more informations, if you have papers or documents or photos in your archive from that time?


It would be nice to get an answer of you.

Thank for your trouble and have a good week.

Kind regards,

Mit freundlichen Grüßen

Richard Löw
Mauchentalstr. 14
72584 Hülben

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Hjælp ønskes

af re20000, 4/10 2021, 11:02 (1181 dage siden) @ Tovli

Hej
Foreslår at vi for nemheds skyld skriver på dansk og så til sidst kan vi sammenfatte hvad de vidende mennesker herinde konkluderer?
Men først og fremmest vil jeg påstå at alle billederne fra fabrikken er det samme billede bare i forskellige belysninger. Hjulene står helt ens, kæderne hænger helt ens, skinnerne det står på er ens, samme optagevinkel osv.

Nold

Hjælp ønskes

af Niels Munch, 4/10 2021, 12:03 (1181 dage siden) @ re20000

Enig & enig.

Bay skriver flg. i sin "bibel":

"I 1874 leverede imidlertid Esslingen en B-koblet tendermaskine, som fabrikken simpelthen havde "på lager". Den var sammen med 2 lignende maskiner, byggenr. 1309 og 1310, bygget til den private Ermsthal-Bahn, Metzingen-Urach i Württemberg. Da denne kun 10 km lange bane nøjedes med de 2 maskiner, solgte Esslingen den tredie til Danmark".

I Mertes Lieferlisten (ikke nødvendigvis "den evige sandhed") optræder de 3 lokomotiver således:

ME D 1309/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "1" /1904 Württembergische Staatsbahn "Tu 1" +1908
ME D 1310/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "2" /1904 Württembergische Staatsbahn "Tu 2" +1908
ME D 1311/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "3" (nicht iE) /1875 Dänische Staatsbahn "HUGIN 64"

"Nicht iE" for nr. 3 betyder "nicht im Einsatz".


M.v.h.
Niels

Hjælp ønskes

af Steffen Dresler, 4/10 2021, 14:23 (1181 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

SJS besluttede allerede i 1873 at få leveret et deciderede ranger-loko, da rangering på Kjøbenhavns Banegaard med havnebane med kun togmaskiner og heste var uholdbar og der rettedes derfor henvendelse til Esslingen, Emil Kessler.
Heldigvis havde ME et loko på lager, der umiddelbart kunne leveres og indsættes i driften. Det drejede sig faktisk om en togmaskine, der var blevet overkomplet ved en levering til den private jernbane "Emsthal-Bahn" mellem Metzingen og Urach i kongeriget Württemberg.
Loko var en to-koblet tank-maskine med udvendig Trick- styring p.g.a. den indvendigt beliggende rammevandkasse. (Trick-styringen var egentlig en Allan-styring, men forbedret af ingeniør Trick ved ME. Han havde forbedret Allan-styringen med sin buede glider til lige kvadrant, da datidens værktøjsmaskiner havde svært ved at fremstille en buet kvadrant).
Det ny loko blev leveret i februar 1874 med fabriksnummer 1311, byggeår 1873, døbt HUGIN, nummereret nr. 14 og fik klasse H. Straks efter leveringen blev det indsat på Københavns 2. personbanegård. I 1880 blev det indsat på Københavns havnebane, der efterhånden var blevet en stor import- og exporthavn. Omkring 1895 gjorde den tjeneste i Københavns frihavnen ved bl.a. København-Malmö forbindelsen. Her kørte det oven i købet som togmaskine med stammer fra færgelejet og op til Østbanegården (nuværende Østerbro station).
Pr. 1. januar 1876 blev nr. 14 HUGIN omnummereret til nr. 64, men det kunne dog tyde på, at det i praksis allerede var sket i 1875 ved leveringen af C-klassens SAGA, der jo netop fik nr. 14.
Lokomotivet blev udrangeret jf. M1819/33 af 16-03-1933 og samme år solgt for 4500,- kr. til Gørlev sukkerfabrik og litreret GS nr. 7. Det blev ophugget i 1939.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp ønskes

af Steffen Dresler, 4/10 2021, 18:29 (1181 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige et supplement vedr. billederne.

Alle billeder er ens, det samme, men med forskellig belysning.
Der er tale om fabriksfoto i fotografibemaling, nemlig grå, der bedre gengiver detaljer på sort/hvide foto.

Jeg er næsten sikker på, at HUGIN blev leveret i standartbemaling til SJS, nemlig sortmat kedel, blankt sort førerhus, evt. røde stafferinger, samt brunrøde vanger og hjul.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Har ikke hverken hørt eller set noget om at loko skulle have været anvendt i Tyskland før levering til SJS, men man ved jo aldrig

Hjælp ønskes

af Tovli ⌂, Valby, 12/10 2021, 20:18 (1173 dage siden) @ Tovli

På grund af sygdom kan Löv ikke videresende mails forøjeblikket. Hvis i har input på mail kan i bruge: post@erms-neckar-bahn.de

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak