Polens "genfundne" bro - og andre "relikvier" (10 fotos)

af Niels Munch, 3/10 2021, 11:42 (1182 dage siden)

God formiddag i Forum,

Den hurtige Polens-ekspedition i uge 38/2021 havde TRAKO-messen som hovedmål, men gav også mulighed for at snuse lidt til fordums smalsporstorhed.

I byen Koronowo, der var endestation for 600 mm banen Bydgoszcz–Koronowo, findes denne smukke fiskebug-jernbanebro:

[image]Koronowo, den gamle jernbanebro over floden Brda, østlig blikretning, 24.09.2021 (nm).

Broen, der sammen med banen blev bygget 1895, mistede sin betydning ved banens nedlæggelse 1991. Herefter henlå den ret upåagtet, kun brugt af de lokale som "genvej", indtil et jordskred ved det vestre landfæste medførte total afspærring. Imidlertid forbarmede myndighederne sig og renoverede broen, der i oktober 2014 genindviedes sammen med et cykelstisystem, som forbinder Koronowo med Bydgoszcz.

[image]

[image]Kreisbahnbroen i Koronowo, 24.09.2021 (nm).

Broens data (data for Den genfundne Bro i Vestbirk i parentes): Bygget 1895 (1899), længde 120 m (50 m), højde over vandspejl 18 m (13,4 m), genindviet 2014 (2014).

[image]Koronowo, jernbanebroen over Brda i PKP-tiden (arkivfoto).

600 mm systemet nord for Bysgoszcz (Bromberger Kreisbahn) blev på et tidspunkt tildelt 2 brigadelokomotiver, hvoraf ét ses på foto. Brda var et yndet udflugts- og kanomål for borgerne i Bydgoszcz, og togene medførte ofte en åben godsvogn indrettet for kanotransport.

Vest for Bydgoszcz lå ligeledes et 600 mm system, Wirsitzer Kreisbahn, og en af dette systems hovedstationer var Białośliwie med depot samt tilslutning til normalspor. Og da vi alligevel var på vej vestover, tilbagelagde vi de ca. 75 km til Białośliwie.

Bromberg- og Wirsitz-systemerne var i øvrigt forbundne med hinanden (ved Gumnowice) og blev fra 1948 drevet under ét som Bydgosko-Wyrzyskie Koleje Dojazdowe.

[image]Białośliwie, remise/vognhal/værksted for museumsbanen Wyrzyska Kolej Powiatowa (WKP), 24.09.2021 (nm).

Her på lag havde entusiasterne større held med at få bevaret rester af banesystemet (åbnet 1895, officielt nedlagt 1994), idet museumsbanen WKP kører på strækningen Białośliwie - Kocik Młyn - Pobórka (6,2 km) med udsigt til ibrutagning af yderligere strækninger. Hvert år er der et stævne for smalsporentusiaster i Białośliwie med deltagelse af 600 mm materiel fra nær & fjern.

En flink mand låste porten op:

[image]Driftklare diesellokomotiver af typen WLs50 (Ld1), WKP Ld1-1, t.v. Ld1-3, 24.09.2021 (nm).

[image]B-koblet damplokomotiv (driftklart) LKM f.nr. 26004/1951, 24.09.2021 (nm).

[image]Białośliwie, WKP div. museumsmateriel, 24.09.2021 (nm).

[image]WKP Brigadelok Henschel 16163/1918 (ikke driftklart), Białośliwie 24.09.2021 (nm).

[image]WKP Białośliwie, vognhal/remise for driftklart museumsmateriel, t.h. Henschel 16163/1918, 24.09.2021 (nm).

Herefter dampede vi vest-nord-vestover via Szczecin til Świnoujście og Ystad-færgen.

Om Polens smalsporbaner: https://en.wikipedia.org/wiki/Narrow-gauge_railways_in_Poland
1.000 mm museet i Gryfice: https://second.wiki/wiki/schmalspurbahnmuseum_gryfice (med bl.a. ex ABA 42)
600 mm museet i Venecja: https://en.wikipedia.org/wiki/Narrow_Gauge_Railway_Museum_in_Wenecja
750 mm museet i Sochaczew: https://en.wikipedia.org/wiki/Narrow_Gauge_Railway_Museum_in_Sochaczew


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak