En onsdagsgætter
God formiddag,
Nu er det min tur til at spørge: Hvad er det for en "bogie"?
Lidt starthjælp: Vi er skam i Europa .
God fornøjelse
Niels
af Niels Munch, 29/9 2021, 08:18 (1186 dage siden)
God formiddag,
Nu er det min tur til at spørge: Hvad er det for en "bogie"?
Lidt starthjælp: Vi er skam i Europa .
God fornøjelse
Niels
af Baumann, 29/9 2021, 09:15 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Jeg tror at jeg set dette før og hvad den bruges til
De kører på tov/kabel kraft
Tyskland ? nær Polen
af Niels Munch, 29/9 2021, 09:28 (1186 dage siden) @ Baumann
Jeg tror at jeg set dette før og hvad den bruges til
De kører på tov/kabel kraft
Tyskland ? nær Polen
1. OK.
2. Ja.
3. Ikke Tyskland.
M.v.h.
Niels
af Lars Henning Jensen, 29/9 2021, 10:36 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Jeg tror at jeg set dette før og hvad den bruges til
De kører på tov/kabel kraft
Tyskland ? nær Polen
1. OK.
2. Ja.
3. Ikke Tyskland.M.v.h.
Niels
Polen? nær Tyskland ...
Mh LH
af Niels Munch, 29/9 2021, 10:52 (1186 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Unge mand, det er ikke frokostpause endnu!
..... men ellers, absolut ikke nær Tyskland.
M.v.h.
Niels
af Lars Henning Jensen, 29/9 2021, 12:46 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Unge mand, det er ikke frokostpause endnu!
..... men ellers, absolut ikke nær Tyskland.
M.v.h.
Niels
Jawohl!
Men der er også noget, der hedder "kaffepause" - og for den sags skyld "tænkepause" ...
Mh
LH
(i frokostpausen ...)
af Niels Munch, 29/9 2021, 13:16 (1186 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Jawohl!
Men der er også noget, der hedder "kaffepause" - og for den sags skyld "tænkepause" ...
Hvis ikke DU skulle have en eksklusiv lokalaftale .......
af GazelleSteamLover, 29/9 2021, 15:11 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Elbląg-kanalen?
af Niels Munch, 29/9 2021, 17:18 (1186 dage siden) @ GazelleSteamLover
Elbląg-kanalen?
Svaret er korrekt! Elbląg-kanalen - med et forløb på 82 km - blev bygget i årene 1848 – 1872. Den skulle skabe en vandvej til Østersøen og give mulighed for at fragte korn og tømmer fra Masurien til Elbląg og havne ved Wisła-floden.
Gættebilledet er et udsnit af dette:
Elbląg-kanalen ved Buczyniec [PL], en tom beddingvogn på vej ned, 23.09.2021 (nm).
For over en kortere distance på 11 km at overvinde en højdeforskel på 99,5 m anlagde man i alt 5 slæbesteder. Her sejler kanalens turbåde m.fl. ind på beddingvogne (som den viste, større end Dragørs), der pr. wire trækkes over landstykket til næste kanalafsnit. 2 beddingvogne opererer samtidig, den ene "op" og den anden "ned" v.v.
Arrangementet er teknisk set en dobbeltsporet "Standseilbahn" (uden "sporskifter") med en sporvidde på ca. 3,2 m, og kablet eller wiren trækkes ved vandkraft fra en vandmølle og gennem en udveksling. Hver "Standseilbahn" har som nævnt 2 beddingvogne - hver med 8 hjul, ordnet parvis i "bogier" som den viste.
Det er altså ikke blot moderne lavtgulvssporvogne, som har hjul monteret enkeltvis (uden gennemgående aksler) .
Beddingvognene, hvortil bådene fortøjes, har skruebremse, og drift-signalgivning sker med hammer og gong-gong.
Den viste tomme beddingvogn, som er på vej ned, mødes midtvejs af en lastet på vej op:
Elbląg-kanalen ved Buczyniec [PL], en lastet beddingvogn på vej op møder den tomme, 23.09.2021 (nm).
Oppe sejler en turbåd, der skal ned, ind på en 'neddykket' beddingvogn:
Elbląg-kanalen, en beddingvogn "lastes", foran skipperen ses vognens røde gong-gong, 23.09.2021 (nm).
På kanalen, bag turbåden, ses noget af det faste anlæg, og i huset bag diget findes "vandmøllen".
Elbląg-kanalen, den lastede beddingvogn er halet op af vandet og kan begynde "nedturen", 23.09.2021 (nm).
Ved Buczyniec, vi besøgte, og som ligger ca. 100 km øst-syd-øst for Gdańsk, overvindes alene en højdeforskel på 25,5 m. Foruden de i alt 5 slæbesteder med hver sin kabelbane findes 2 egentlige sluser på kanalen.
Om kanalen (dansk): https://da.wikipedia.org/wiki/Elbl%C4%85g-kanalen og grundigere (tysk): https://de.wikipedia.org/wiki/Oberl%C3%A4ndischer_Kanal .
Bedste hilsener & tak for medspil
Niels
af Baumann, 29/9 2021, 17:46 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Er der ikke andre lande, der har dette system?
Mener som England og Sverige .. eller tager jeg fejl i hukommelsen. og at det er kun Polen der har
denne enestående flodstrækning.
af Niels Munch, 29/9 2021, 18:31 (1186 dage siden) @ Baumann
Er der ikke andre lande, der har dette system?
Mener som England og Sverige .. eller tager jeg fejl i hukommelsen. og at det er kun Polen der har
denne enestående flodstrækning.
Hej Baumann,
I Sverige har jeg umiddelbart Götaälven i tankerne, og her overvindes højdeforskellene (i alt 44 m) udelukkende pr. sluser.
Storbritannien, som rummer så mange fiffige løsninger fra industrialiseringens ungdomsår, tør jeg ikke kloge mig på.
Men jeg besøgte i 1990 de skinnegående "sluser" ved Ronquières på Bruxelles-Charleroi kanalen i Belgien, og her overvinder skinnegående "sluser" (med skib OG vand) knap 68 m over en distance på 1,4 km. Det er dog en "moderne" konstruktion fra 1968, som afløste 14 traditionelle sluser.
M.v.h.
Niels
af UTJ, 29/9 2021, 21:12 (1186 dage siden) @ Niels Munch
Er der ikke andre lande, der har dette system?
Mener som England og Sverige .. eller tager jeg fejl i hukommelsen. og at det er kun Polen der har
denne enestående flodstrækning.
Hej Baumann,I Sverige har jeg umiddelbart Götaälven i tankerne, og her overvindes højdeforskellene (i alt 44 m) udelukkende pr. sluser.
Storbritannien, som rummer så mange fiffige løsninger fra industrialiseringens ungdomsår, tør jeg ikke kloge mig på.
Men jeg besøgte i 1990 de skinnegående "sluser" ved Ronquières på Bruxelles-Charleroi kanalen i Belgien, og her overvinder skinnegående "sluser" (med skib OG vand) knap 68 m over en distance på 1,4 km. Det er dog en "moderne" konstruktion fra 1968, som afløste 14 traditionelle sluser.
Der er en oversigt her over den slags arrangementer: Canal Inclined Plane på Wiki
Den mest imponerende er vel ved Krasnoyarsk Dæmningen på Yenisey i Sibirien
af KimC, 30/9 2021, 07:17 (1186 dage siden) @ Baumann
Er der ikke andre lande, der har dette system?
Mener som England og Sverige .. eller tager jeg fejl i hukommelsen. og at det er kun Polen der har
denne enestående flodstrækning.
Der var jo Honkataipale Railway i Finland hvor en smalsporsbane forbandt to "farvande" og transporterede tømmer som ellers blev transporteret ad søvejen (uden skib)
af Niels Munch, 1/10 2021, 10:25 (1184 dage siden) @ KimC
Hej KimC,
Interessant video - og bane, hvor transportopgavens løsning afhang dels af rigtig længde på kævlerne og kævlebundternes indbyrdes afstand, dels af, at mandens cykel ikke var punkteret .
Lokomotivet Krauss 6206/1909 skulle eksistere endnu på et finsk jernbanemuseum; data jf. Merte's Lieferlisten:
Krauss D* 6206/1909 XLV av Cn2t 1000 mm, neu Zitting & Co., Helsingfors, für Kymi Oy, Honkataipale Railway [FIN] "1" (1950 EK, 1971 a) /1974 Jokioinen Museum Railway (hinterstellt in Honkataipale) /1986 Denkmal, Uusikaupunki [FIN] /1989 Jokioinen Museum Railway, Jokioinen [FIN] "1".
Jf. denne wiki https://second.wiki/wiki/bahnstrecke_kuolimojc3a4rvie28093kallavesi blev damplokomotivet 1971 afløst af én af de 2 metersporede "JUNG-krokodiller": https://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=L+40+B%2BB&nav=140... - der kom til Finland og siden til Schweiz.
M.v.h.
Niels
af KimC, 4/10 2021, 06:00 (1182 dage siden) @ Niels Munch
Interessant video - og bane, hvor transportopgavens løsning afhang dels af rigtig længde på kævlerne og kævlebundternes indbyrdes afstand, dels af, at mandens cykel ikke var punkteret .
Jeg tænker på om de mon nogensinde ville have fundet de vogne igen, hvis manden der sætter bremsewiren på inden de ryger i vandet misser.
af Krabsen, 1/10 2021, 12:30 (1184 dage siden) @ KimC
Er der ikke andre lande, der har dette system?
Mener som England og Sverige .. eller tager jeg fejl i hukommelsen. og at det er kun Polen der har
denne enestående flodstrækning.
Der var jo Honkataipale Railway i Finland hvor en smalsporsbane forbandt to "farvande" og transporterede tømmer som ellers blev transporteret ad søvejen (uden skib)
Beskrevet i bogen 'Små tog på spinkle skinner'; H. Gerner Christensen mfl.
Driftsinformation om elevatorer og rulletrapper
En aften med enkelte Togbusser mellem Padborg og Flensborg
Enkelte internationale tog standser ikke i Flensborg
Sene aftener og nætter med ændrede tider på tog mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg
Ingen InterCity og regionaltog mellem København H og Østerport